1

اظهارات درویش درباره ربط توافق هسته ای با توقیف "رستاخیز"، تشکیل کمیته ای در ارشاد برای حل مشکل “رستاخیز”، ساخت فیلم فتح خرمشهر و…

سینماژورنال: احمدرضا درویش کارگردان فیلم بلاتکلیف “رستاخیز” شب گذشته مهمان شبکه خبر بود.

به گزارش سینماژورنال به بهانه حلول ماه محرم، درویش به برنامه “شهرفرنگ” آمد و در این برنامه نکاتی را درباره “رستاخیز” بیان کرد.

از جمله این نکات تشکیل کمیته ای در وزارت ارشاد برای حل مشکل “رستاخیز” بود. درویش در این باره گفت: تا دو ماه بعد از پایین کشیدن فیلم از اکران، وزیر محترم فرهنگ و سخنگوی وزارتخانه از طریق مطبوعات حرف‌شان را می‌زدند و ما هم سکوت کرده بودیم. در عرصه‌ فرهنگ این فضای مناسبی نیست. البته اخیراً وضع بهتر شده و گفت‌وگوهای بیشتری صورت گرفته است. کمیته‌ای هم توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در درون وزارتخانه تشکیل شده است که این ماجرای “رستاخیز” را بررسی و راه‌های برون‌رفت از آن را پیدا کند.

حوزه فرهنگ دغدغه مسئولان نیست
درویش در بخشی از سخنان خود درباره اوضاع فرهنگی کشور در دولت یازدهم بیان داشت: با وجود تغییراتی که در همه‌ عرصه‌ها در دو سال گذشته شاهد بوده‌ایم، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی حوزه‌ فرهنگ دغدغه‌ اصلی مسئولان دولتی نیست. به همین دلیل فضای شکننده‌ای به وجود آمده و شاهد آن هستیم که در همه‌ حوزه‌ها مانند موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و … مطالبات و آرزوهای زیادی وجود دارد و از سویی امکانات هم کم است.

ورود مسائل جناحی و خطی در حوزه فرهنگ آفتی بزرگ است
وی ادامه داد: نوعی آمیختگی هم هست و در برخی موارد مداخلات سیاسی بسیار بسیار تأثیرگذار است. ورود مسائل جناحی و خطی در حوزه‌ فرهنگ آفتی بزرگ است؛ ماجراهای فیلم «رستاخیز» هم بطور کامل این قضیه را اثبات کرد.

ربط توقیف “رستاخیز” با توافق هسته ای
بخش جالب دیگر صحبتهای درویش درباره ربط توقیف “رستاخیز” به توافق هسته ای بود. وی در این باره گفت: دو روز قبل از اکران فیلم “رستاخیز” توافق هسته‌ای انجام شد و مسئولان فرهنگی نمی‌خواستند فضای عمومی کشور که تحت تأثیر موفقیت دولت در موضوع هسته‌ای بود، تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وی افزود: به‌هرحال فیلمی که سال‌ها برای آن زحمت کشده شده است، قربانی این ماجراها شد و هزینه‌های فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی زیادی به کشور تحمیل شد. رفتاری که با این فیلم شد خارج از کشور بازتاب‌های زیادی داشت. در داخل هم افکار عمومی با پرسش‌های زیادی در حوزه‌های فقهی و قانونی و مدیریتی مواجه شد که هنوز هم به آنها پاسخ داده نشده است.

آرزوی تولید “شکوه پیروزی” با مضمون فتح خرمشهر
احمدرضا درویش در این برنامه درباره آرزوی خود برای ساخت فیلمی با مضمون فتح خرمشهر چنین گفت: از دیرباز دو آرزو داشتم؛ یکی اینکه در کارنامه‌ی سینمایی من فیلمی درباره‌ی نهضت عاشورا باشد و کارنامه‌ی سینمایی من به نام حضرت سیدالشهدا (ع) متبرک شود؛ این آرزوی بزرگ من بود که محقق شده است. آرزوی دیگرم تولید فیلمی درباره‌ی آزادی خرمشهر است با نام «شکوه پیروزی» که از گفتن حرفش هم می‌ترسم، چون کار بسیار وسیع و بزرگی است. اگر توفیقی باشد سراغ آن هم می‌رویم. به‌هرحال این قضیه جزو رویدادهای عمیق تاریخ معاصر ماست. من توفیق داشتم که در دوران هشت سال دفاع مقدس فیلمبردار عملیات‌های مختلف باشم و این احساسات همراه نسل ماست و ما هنوز کمابیش درگیر مسائل جنگیم.

تا زمانی که تکلیف “رستاخیز” مشخص نشود سراغ کار دیگری نمی روم
البته که درویش تاکید کرد تا زمانی که “رستاخیز” اکران نشود سراغ فیلم دیگری نمی رود. درویش گفت: فیلم من اولین فیلمی نیست که نمایش آن مشکل پیدا کرده است، اما تفاوتی با فیلم‌های دیگر دارد، نه از نظر حجم کار و هزینه‌هایش و سیمرغ‌هایی که در جشنواره فجر گرفته است، بلکه احساس می‌کنم تا زمانی که هویت من گروگان است و به‌ ناحق حبس شده است، به خودم اجازه نمی‌دهم دست به کار دیگری بزنم. قله‌ اعتقادی من در فیلم «رستاخیز» متجلی شده و تا تکلیف آن معلوم نشود دست و دلم به کار دیگری نمی‌رود.