1

اظهارات تهیه‌کننده «ملک سلیمان» بعد از ۳ سال تلاش ناکام برای ساخت «ثارالله» مرتبط با قیام عاشورا⇐اراده‌ای وجود دارد که این فیلم ساخته نشود!/از مدیران فرهنگی بپرسید ۶هزارمیلیارد بودجه فرهنگی صرف چه می‌شود که برای فیلم امام حسین(ع) بودجه نداریم/از مدیران تلویزیون پرسید که مردم تا چند سال دیگر باید به جای امام حسین(ع)، مختار را  ببینند؟/مدیران سینما برای اشاعه فرهنگ حسینی در حوزه سینما چه کرده‌اند؟ 

سینماروزان: مجتبی فرآورده تهیه‌کننده‌ای که آخرین بار با «ملک سلیمان» در سینماها حاضر بود حدودا یک دهه و نیم قبل به دنبال تولید سریالی به نام «ثارالله» به کارگردانی شهریار بحرانی بود؛ سریالی به تهیه کنندگی محسن علی اکبری که در میانه تولید به ناگاه متوقف شد و هیچ گاه هم بازتولید آن از سرگرفته نشد.

به گزارش سینماروزان حدودا سه سال قبل بود که فرآورده پروانه ساخت درامی سینمایی به نام «ثارالله» که به نظر میرسید امتداد مسیری بود که در تلویزیون آغاز کرده بود و به سرانجام نرسیده را گرفت و در این سه سال مدام به دنبال فراهم آوردن تأمین منابع مالی تولید آن بوده اما به نتیجه نرسیده است.(اینجا را بخوانید)

فرآورده با گلایه از ارگانها و نهادهای متولی که در زمینه تولید «ثارالله» به او کمک نکرده اند به «مهر» گفت: ما با بسیاری از ارگان ها برای ساخت این فیلم صحبت کرده ایم و هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. دیگر هیچ نهادی نمانده است که ما به سراغش نرفته باشیم و دیگر می شود گفت گویا اراده ای وجود دارد که این فیلم ساخته نشود.

وی در پاسخ به اینکه چرا ما در سینمایمان آثار قابل اعتتا درباره قیام عاشورا کم داریم، توضیح داد: فکر می کنم به جای اینکه از سینماگران سوال شود که چرا درباره اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) فیلمی نمی سازند بهتر است از مدیران مراکز متعدد فرهنگی هنری سوال شود که بالغ بر ۶ هزار میلیاردتومان بودجه فرهنگی کشور را صرف چه اموری می کنند که هر روز بیش از گذشته از اخلاق، انصاف و صداقت دور می شویم. جدای از اینها باید از مدیران تلویزیون پرسید که مردم تا چند سال دیگر باید به جای امام حسین (ع)، مختار را در تلویزیون ببینند؟

فرآورده بیان کرد: مهمتر از این ها به نظر می آید مراجع عظام، علما و بزرگان دینی در اقصی نقاط کشور هم می توانند خودشان قدمی برای تولید این گونه آثار بردارند.

این کارگردان اظهار کرد: هر سال هنگامی که دهه فجر و ایام محرم و صفر فرا می رسد این مطالبه و پرسش به سمت سینماگران هجوم آورده می شود که چرا برای امام حسین (ع) و انقلاب فیلمی نمی سازند؟ یک بار هم این سوال را از مدیران و مسئولان بپرسیم. بنابراین امسال آنها پاسخ بدهند که در این ایام برای اشاعه فرهنگ حسینی در حوزه سینما چه کرده اند؟ خیلی از مدیران فرهنگی در جهت راضی نگه داشتن قشر خاکستری و بی درد جامعه فعالیت می کنند چراکه معتقدند متدینان به دلیل علقه های دینی و انقلابی بالاخره با آنها همراهی می کنند.

وی توضیح داد: در ایام محرم آرام آرام زمزمه های حرکت عظیم اربعینی شکل می گیرد و طبعا حرکت عظیم اربعین نشانگر این است که حسین بن علی با همان خطبه ای که در سال ۶۰ هجری از کنار کعبه بیان کرد رخ می نمایاند و پاک طینتان را به سوی خود فرا می خواند. حال مدیران فرهنگی ما پاسخ دهند که در مواجهه با این حرکت عظیم اربعینی به چه کارهایی سرگرم هستند؟

فرآورده در پایان عنوان کرد: امسال را مستثنی کنیم و به جای اینکه سینماگران به این سوال ها جواب دهند و بگویند که چرا در این حوزه کم کار هستند این بار مبنا را بر تعداد قابل توجه مراکز فرهنگی هنری بگذاریم و بپرسیم که چرا آنها در این باره فعالیت نمی کنند؟ چون هر سال اهالی سینما باید به این سوال ها پاسخ دهند و هیچوقت مسئولان و مدیران فرهگی ما پاسخگوی رفتارشان و بودجه های فرهنگی که در اختیارشان هست، نیستند.