1

اظهارات قابل تامل یکی از فعالان سینمای ایران⇐کرونا مدیران را تکان نمی‌دهد و حتی اگر دلار ۵۰ هزار تومان هم شود برای آنها فرقی نمی‌کند!!/به‌ظاهر کرونا، سینما را تعطیل کرده ولی درصد پروانه ساخت‌های صادره از دوران قبل از کرونا خیلی بیشتر شده!!/جالب است که هفته‌ای ۷ تا ۸ پروانه ساخت می‌دهند ولی بخش عمده بدنه سینما بیکارند!!/یک سری آقازاده وارد سینما شده‌اند که مدام پروانه می‌گیرند و فیلمهایشان هم شکست می‌خورد ولی باز پروانه می‌گیرند و با فک و فامیل فیلم می‌سازند!!/کلی نیروی بااستعداد داریم که چون رانت ندارند نمی‌توانند کار کنند!!/بدنه سینما بدجوری از بیکاری آسیب دیده‌اند ولی هیچ مدیری به فکر آنها نیست!!

سینماروزان: تناقضات حاکم بر سینمای ایران تمامی ندارد و یک تناقض اینکه ظاهرا به‌خاطر شیوع کرونا، سالنهای سینما به محاق رفته و گیشه‌ها یخ زده‌اند ولی تولید فیلم نه تنها به رکود نرسیده که هر هفته چندین پروانه ساخت صادر میشود تا احتمالا در پایان سال بیلان کمی مدیریت به بالاترین میزان در تمام ادوار بعد از انقلاب برسد و البته دولت بعد هم مواجه باشد با انبوه فیلمهای آماده اکران؟؟؟!!

سهیل برخورداری از دستیار کارگرانان جوان سینما با اشاره به اثرات کرونا بر سینما به فرهیختگان گفت: کرونا مدیران را تکان نمی‌دهد، حتی اگر دلار ۵۰ هزار تومان هم شود برای آنها فرقی نمی‌کند. آن قشر زحمتکش بدنه سینما و بچه‌های پشت‌صحنه و دستیار تصویر و فیلمبردار هستند که آسیب می‌بینند ولی هیچ مدیری به فکر آنها نیست. به‌خاطر اینکه لیدر- یعنی کسی که جزء آدم‌های مشهور سینماست- یک کار می‌کند و می‌داند تا 6 ماه را از جیب می‌تواند بخورد. قرارداد خوبی می‌بندد و از جیب می‌خورد، ولی دستیار در هر شاخه‌ای، پولی که می‌گیرد کافی نیست. بیشترین کار را می‌کنند و آخرین نفر از صحنه می‌روند و کمترین پول را دریافت می‌کنند!

این دستیار کارگردان با اشاره به تناقضات حاکم بر سینما گفت: به ظاهر می‌گویند به‌خاطر کرونا، سینما دچار رکود شده ولی درصد پروانه‌ساخت‌های صادره از دوره قبل کرونا بیشتر شده است. ارشاد الان هفته‌ای هفت، هشت پروانه‌ساخت می‌دهد. سازمان سینمایی خودش از این تعجب نکرده است که در این وضعیت، چقدر کار تولید جلو می‌رود؟؟ چطور کار تولید می‌کنند؟ درنتیجه کرونا مطرح نیست و اینها بهانه است. آن را وسط گذاشتند تا پشت آن پنهان شوند و در سکوت خبری پولشویی و بهره‌مندی از رانت‌هایی را که دارند، انجام دهند.

برخورداری ادامه داد: از همه مهم‌تر اینکه اگر کار تولید شود، چه در حوزه خانگی و چه در حوزه سینما، طبیعتا باید باعث شود بچه‌های سینما مشغول شوند. مساله این است که تولید بالاست، ولی بچه‌های بدنه اصلی صنف بیکارند، چون از صنف به‌کارگیری نمی‌کنند. الان که مدام پروانه ساخت میدهند چطور است که همه بیکارند؟ شما تیتراژها را می‌بینید و متوجه می‌شوید یک دورهمی خانوادگی بوده و البته خروجی را هم مشاهده می‌کنیم که به‌لحاظ کیفیت چقدر ضعیف است.

این دستیار کارگردان افزود: یک‌سری آقازاده‌ و ژن خوب داریم که مدام پروانه می‌گیرند و فیلم میسازند ولی فیلمهایشان نمیفروشد. پدیده آقازادگی را تنها درحوزه اقتصادی نداریم، آقازاده‌هایی داریم که مثلا سه‌ماه یک‌بار فیلم می‌سازند. فیلم‌ها هم شکست می‌خورد، اما معلوم نیست چطور می‌شود که همچنان پشت سر هم تولید می‌کنند و تمام عوامل را نگاه می‌کنید خواهرزاده، برادرزاده و سایر اقوام‌شان هستند. بچه‌هایی که عضو صنف و تحصیلکرده این کار هستند و تجربه این کار را دارند، در چنین شرایطی کنار می‌روند و کلا جمع، خانوادگی می‌شود. آدم‌هایی را می‌شناسم که چندسال است می‌خواهند فیلم اول خود را تولید کنند. فیلمنامه و قصه خوب است، اما رانت ندارند نمیتوانند کار کنند و پس باید حذف شوند!!

 

سهیل+برخورداری+دستیار+کارگردان
سهیل+برخورداری+دستیار+کارگردان