1

اظهارات بازیگر فیلم توقیفی “کاناپه”⇐کدام ملتی را دیده‌اید که نام خونریزانی مثل چنگیز و تیمور و اسکندر را بر فرزندانش بگذارد؟/زمانی فکر می‌کردیم دانایی و خردورزی ارزش است!/به‌دنبال ترویج دانایی بودیم ولی منافع رانتخواران، جلوی ما را گرفت!!/حالا معلوم شده آنها که می‌فهمند، اوضاعشان پس معرکه است!/ امروزه کسانی موفق هستند که چیزی نمی‌دانند!

سینماروزان: جهانگیر الماسی بازیگر باتجربه سینما و تلویزیون با انتقاد از ترویج لمپنیزم در برخی فیلمها و سریالها از وارونه شدن ارزش‌ها در جامعه گفت.

جهانگیر الماسی در برنامه “سریالیست” بیان داشت: این روزها که مردم کشورم در بخش‌های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از طرف کسانی که نادانسته برای این مردم شریف اسباب مشکل شده‌اند عذرخواهی می‌کنم. مردم بدانند ما فرزندان آنها در پی این بودیم با تبلیغ و ترویج دانایی و آگاهی جلوی این نقصان‌ها را بگیریم اما متاسفانه از داخل یا آن طرف دنیا منافع عده‌ای رانتخوار نگذاشت جلوی ما قرار گرفت و نگذاشت که کار ما ریشه بگیرد.

وی تصریح کرد: همیشه استعمار بین المللی به دنبال این است که با تکیه بر ناآگاهی مردم برای غارت آنها بسترسازی کند. دوران قاجاریه سند زنده این موضوع است. متاسفانه خیلی از افرادی که مدیریت شهرهای بزرگ کشور ما را برعهده دارند آبشخورشان بستری بوده است که آن طرف دنیا برایشان فراهم کرده اند!!

بازیگر فیلم توقیفی “کاناپه” تاکید کرد: نظام ارزشی که در ذهن ما بود اینطور بود که فکر می‌کردیم دانایی و خردورزی ارزش است. حالا می‌فهمیم که به ما می‌گویند نه اینطور نیست. آنها که می‌فهمند اوضاعشان پس معرکه است. امروزه آنها  موفق هستند که چیزی نمی‌دانند! چرایش را نمی‌دانم. شاید به این دلیل است که روابط خانوادگی و  پارتی‌بازی به همه جا راه پیدا کرده است.

جهانگیر الماسی با انتقاد از ترویج لات‌بازی در برخی فیلم و سریالها گفت: رویای نسل ما این بود که کژی‌های پیش از انقلاب پاک شود و فیلمفارسی وجود نداشته باشد اما الان در فیلمها و سریالها نوعی از لمپن‌بازی بدون مردانگی ترویج می‌شود و این طور که پیش می‌رود ما باید دو سال دیگر با ادبیات لات‌ها و لمپن‌ها با یکدیگر صحبت کنیم.

بازیگر “شبح کژدم” درباره علاقه ایرانیان به تعامل با دیگر ملل بیان داشت: اول ویژگی ایرانیان مهربانی است. دوم پذیرا بودن از سایر فرهنگ ها و دیگری جست و جو کردن بهترین ها. کدام ملتی در دنیا دیدید که نام دشمن‌ترین و خونریزترین شخصیت ها در تاریخ را روی فرزندانشان بگذارند. مثل چنگیز و تیمور و آتیلا و اسکندر. چطور می.شود یک ملتی این نام ها را روی نسل جوانش می گذارد؟ زمانی که همین ها  ملت را به عظمتش شناخت.

الماسی ادامه داد: وقتی تیمور به اعتقادات این مردم پی برد و فهمید این ملت چه عظمتی دارند، در مقابل این عظمت سرفرود آورد. آن وقت گفتند ما تو را می‌پذیریم. حتی اسمش را هم روی بچه هایشان گذاشتند. چنگیز و تیمور و اسکندر در فرهنگ ایرانی هضم شدند و این ایرانی ها بودند که پیروز شدند پس ایرانی را از تعامل با دنیا نترسانید و بگذارید ایرانیان از همین داخل با دنیا تعامل داشته باشند و جلوی این تعامل را نگیرید.