1

اظهارات احسان عبدی‌پور -که با حمایت نواصولگرایان مجری «کیوسک» شده بود- درباره فیلم ارگانی «۲۳نفر»⇐هشتاد دقیقه منتظر شدم تا کارگردان با یکی از قهرمانان جلو برود و این اتفاق نیفتاد!!/فیلم نه قهرمان دارد و نه ضدقهرمان و از کمبود لانگ‌شات به شدت رنج میبرد/مشکل سفارش‌دهندگان چنین فیلمهایی آن است که بازگشت سرمایه برایشان اهمیت ندارد/فستیوالی از تیر و ترقه راه انداختن را یک تکنیسین هم میتواند انجام دهد؛ فیلم جنگی بیش از هر چیز به فیلمنامه استاندارد نیاز دارد

سینماروزان: از جمله فیلمهای ارگانی حاضر در جشنواره سی و هفتم فجر «23نفر» بود که با حمایت سازمان هنری-رسانه ای اوج تولید شده بود ولی به لحاظ اجرا نتوانسته بود ضرباهنگ یک درام جنگی استاندارد را داشته باشد.

احسان عبدی پور کارگردانی که آثاری نظیر «تیک آف» و «تنهای تنهای تنها» را در کارنامه دارد و اخیرا نیز با حمایت نواصولگرایان مجری برنامه ای اغلب سینمایی به نام «کیوسک» شده بود در گفتگو با «خبرفوری» نظراتش درباره این فیلم را بیان کرد.

عبدی پور با اشاره به اینکه فقط همین یک فیلم را در جشنواره دیده اظهار داشت: فقط برای دیدن بازی رفیق جنوبیم سعید آلبوعبادی به دیدن «23نفر» رفتم. سعید نقش «ملاصالح» را در فیلم بازی کرد و خیلی هم خوب اجرا کرد.

این کارگردان جوان ادامه داد: در طول تماشای فیلم مدام منتظریم که فیلم شکل گیرد و با یکی از قهرمانان جلو برود. بیست دقیقه میگذارد و می‌بینیم این اتفاق نمی افتد و در نهایت هشتاد دقیقه میگذرد و فیلم با هیچ کدام از قهرمانان و خطهای روایی جلو نمیرود! این اذیتم کرد! 

عبدی پور افزود: جمع 23 نفری که در طول فیلم هستند آن قدر شبیه هم هستند که هیچ تنشی رخ نمیدهد. مثلا جایی که صدام بهشان پیشنهاد میدهد بیایید به پاریس بروید تقریبا هیچ تنشی رخ نمیدهد و انگار که این 23 نفر یک نفر بیشتر نیستند! فیلم از این که یک قهرمان عملگرای بیرونی ندارد رنج میبرد و وقتی جلو میرود یک مشکل دیگر هم دارد و اینکه ضدقهرمان هم ندارد!! علیرغم اینکه مهدی جعفری کارگردان این فیلم، فیلمبردار خوبی است ولی فیلمش از کمبود لانگ شات به شدت رنج میبرد. 

احسان عبدی پور با اشاره به مشکل تولیدات سفارشی سینمای جنگ اظهار داشت: از آنجا که واحدهای کلان اقتصادی یا سیاسی هستند که فیلمهای جنگ را سفارش میدهند ما عموما با ارگانهایی طرفیم که برایشان بازگشت سرمایه اهمیت ندارد پس مدام یک عملیات یا یک جمعیت را فیلم می‌کنند. سینمای جنگ نیاز به تقابل قهرمان و ضدقهرمان دارد تا کنار اینها عملیات هم تصویر شود وگرنه تصویرسازی صرف عملیات میشود مستندنمایی!!! فستیوالی از تیر و ترقه راه انداختن را یک تکنیسین هم میتواند انجام دهد؛ در صورتی که فیلم جنگ بیش از هر چیز به فیلمنامه کنشمند و استاندارد نیاز دارد.