1

اظهارات ابراهیم داروغه زاده روی آنتن زنده و در برابر مخالف‌خوانی‌های عضو معزول پروانه ساخت⇐باید به جایی برسیم که نیازمند شورای پروانه نمایش نباشیم/دولت باید تمام قد پشت مجوزهای نمایش بایستد/{اشاره به «خانه دختر»؟}همان شورایی به نسخه اصلاح شده پروانه داد که نسخه اولیه را رد کرده بود/اگر من تا جشنواره باشم بیش از ۲۲فیلم داستانی نخواهیم داشت/فراخوان جشنواره هیچ تغییری نخواهد کرد/خداراشکر امسال کاخ میلاد را نخواهیم داشت!/در جهت تعدیل هزینه ها، سعی داریم افتتاحیه جشنواره را هم حذف کنیم

سینماروزان: حضور ابراهیم داروغه زاده روی آنتن زنده شبکه چهارم سیما و آن هم در برابر اکبر نبوی که به تازگی از شورای پروانه ساخت عزل شده حضوری چالشی نبود.

به گزارش سینماروزان البته که از ابتدای حضور نبوی سعی کرد تا میتواند به مخالف خوانی با داروغه پرداخته و بابهانه و بی بهانه سخنان او را زیر سوال ببرد اما جالب بود که داروغه زاده با آرامش یک پزشک حاذق حرفهای نبوی را شنید و البته محترمانه و بی ورود به بازیش به او پاسخ گفت تا جایی که در انتها حتی محمد صالح علاء، نجابت داروغه زاده را ستود.

داروغه زاده در این برنامه با اشاره به قدمت شوراهای نظارتی گفت: نباید قدمت شورای ساخت به 35 سال میرسید و باید کوشید در جهت واسپاری امور به سینماگران. اول باید باب مفاهمه با فیلمساز باز شود و بعد باید گفتگوها را بیشتر و بیشتر کرد تا همسویی کامل در جهت منافع ملی ایجاد شود و در نهایت به جایی برسیم که حتی صدور پروانه نمایش هم لازم نباشد.

داروغه زاده با تاکید بر اهمیت منافع ملی بیان داشت: آنجا در هالیوود “آرگو” میسازند و کسی نمیگوید کار سفارشی کرده اند چون رسانه ها با سیاستگزاران در حفظ منافع مالی همراهند اما اینجا هنوز این تلقیها جانیفتاده و هنوز جای کار داریم تا به آن مرحله برسیم.

معاون نظارت با تاکید بر اهمیت جایگاه شوراهای نظارتی گفت: دولت باید تمام قد پای پروانه نمایش بایستد. وزیر ارشاد در این باره باید پشت معاون نظارت باشد و باید همگان تبعیت کنند از این حکم. تنها مکانیزم، قانون است و همه حتی آنها که برایشان سوءتفاهم وجود دارد درباره آثار باید احترام بگذارند به قوانین.

داروغه زاده در پاسخ به گلایه نبوی از رفع توقیف یک فیلم بد-البته بد به زعم ایشان-که میتوانست تعریضی باشد به فیلم “خانه دختر” بیان داشت: همان شورای پروانه نمایش که فیلم را رد کرده بود با اصلاحیه به آن پروانه داده است و این معنایی ندارد جز حل مشکلات فیلم. از آن مهمتر بهتر است راجع به فیلمی که الان می بینید نظر دهید و نه نسخه قبلی.

معاون نظارت افزود: بنا نیست مچ فیلمساز را بگیریم و بناست فیلمساز را درک کنیم وگرنه باید مدام برویم به سمت تولید شوراهای نظارتی.

داروغه زاده که دبیر جشنواره سی و ششم فجر هم هست با اشاره به پای بندی به فراخوان گفت: جشنواره باید همسو شود با سیاستگذاریهای سینما و کمابیش این طور بوده. این را بدانید اگر من تا جشنواره باشم همین 22فیلم داستانی در بخش مسابقه خواهد بود و بیش از این هم امکان داوری وجود ندارد. البته دو فیلم مستند هم در بخش مسابقه خواهد بود که آن هم در فراخوان آمده.

معاون نظارت افزود: فراخوان را اعلام کرده ایم و تصحیح نخواهد شد. نمیشود هر کسی آمد و حرفی زد فراخوان را بخاطرش تغییر دهیم.

داروغه زاده ادامه داد: امسال سعی خواهیم کرد در جشنواره افتتاحیه نداشته باشیم مثل همه جشنواره های جهانی. چون افتتاحیه فقط هزینه زاست و آورده ای ندارد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: بخش عمده هزینه های جسنواره، عملکردیست؛ از برگزاری در استانها تا برگزاری در میلاد! خداراشکر امسال کاخ میلاد را نداریم. هیچ برآوردی از بودجه امسال جشنواره ندارم اما با مدیریت دقیق هزینه ها پیش خواهیم رفت.