1

اضافه کردن تصویر مازیار فلاحی به پوستر فیلم کم‌فروش “اسب سفید پادشاه”؛ قانونی یا غیرقانونی؟/دبیر شورای مواد تبلیغی: اصل آن است که فقط از تصاویر بازیگران در پوسترها استفاده شود اما استثناء همیشه وجود دارد

سینماژورنال/حامد مظفری: فروش پایین تازه ترین فیلم محمدحسین لطیفی با عنوان “اسب سفید پادشاه” سبب ساز آن شد که تهیه کننده اثر در ترفندی تبلیغاتی برای کمک به رونق اثر تصویری عریض از خواننده فیلم مازیار فلاحی را نیز به پوستر اضافه کند.

به گزارش سینماژورنال این استفاده از تصویر یک خواننده برای کمک به رونق اکران شاید برای تهیه کننده ای که هزینه همکاری با خواننده را پرداخت کرده طبیعی باشد اما به نظر می رسد برای مخاطبی که برای تماشای فیلم به سینما می رود و نه شنیدن آواز، کمی نامنصفانه به نظر برسد.

نامنصفانه از این منظر که مخاطب حس می کند برای تحت تاثیر قرار دادن وی به جای تأکید بر ویژگیهای فیلم بر نام خواننده ای تمرکز شده که همه حضورش در فیلم بیشتر از یک قطعه نیست.

مجیدی عکس خودش را کنار پرستویی پوستر کرد

سالها پیش از این مجید مجیدی برای کمک به رونق اکران “بید مجنون” از تصاویر خودش در کنار پرویز پرستویی برای طراحی پوستر و سردربهای سینما استفاده کرده بود. اتفاقی که به اندازه خود حاشیه برانگیز شد.

عکس شهاب حسینی از “سوپراستار” وارد پوستر “آناهیتا” شد

چند سال بعدتر عزیزا.. حمیدنژاد نیز برای کمک به فروش “آناهیتا” تصویری از شهاب حسینی با لبانی خندان در فیلم “سوپراستار” را ضمیمه پوسترش کرد. این اتفاق نیز به اندازه کافی انتقادات را موجب شد و حمیدنژاد نیز فقط در توجیه مساله این را گفت که پوستر فیلم طراحی پخش کننده بوده و به او ربطی ندارد.

به ناگاه پوستر “اسب سفید پادشاه” تغییر کرد

حالا یک بار دیگر و این بار در مورد فیلمی که از ابتدا برای بدنه سینما ساخته شده این اتفاق رخ داده!

“اسب سفید پادشاه” در هفته ابتدایی اکرانش تعداد مخاطبان روزانه اش در کل کشور حتی به 10 هزار نفر هم نرسید و همین زنگ خطری جدی برای تهیه کننده بود.

این شد که در نخستین اقدام پوستر اصلی فیلم تغییری آشکار کرد و بجای بازیگران اصلی، تصویری گل درشت از مازیار فلاحی در کنار بازیگر اصلی زن کار زمینه ساز پوستر شد.

از آنجا که مازیار فلاحی فقط خواننده یک قطعه برای فیلم بوده است حضور پررنگ وی در پوستر کمی سوال برانگیز است.

پرسش اصلی هم بر سر این است که چه کسی مجوز پوستر جدید فیلم را دیده است آن هم با حضور خواننده ای که نقشی محوری در فیلم ندارد.

این شورای بررسی مواد تبلیغی است که درباره پوسترها اظهارنظر می کند

با کمی کندوکاو در سازوکار حاکم بر اداره سینمای حرفه ای و گفتگو با حبیب ایل بیگی رییس اداره نظارت و ارزشیابی و البته محمدرضا فرجی رییس اداره سینمای حرفه ای متوجه این مساله شدیم که تصمیم گیری درباره پوسترهای فیلمها برعهده شورایی است موسوم به شورای بررسی مواد تبلیغی.

این شورای سه نفره که دبیری آن برعهده عباس نادری است وظیفه بررسی اقلام تبلیغی فیلمها و از جمله تیزر، پوستر، آنونس و عکس را برعهده دارد و همین شوراست که به موازات اداره نظارت که به فیلمها مجوز می دهد مجوز اقلام تبلیغاتی را صادر می کند.

اصل آن است که فقط از تصاویر بازیگران در پوسترها استفاده شود

نادری در پاسخ به این پرسش سینماژورنال که آیا استفاده از عوامل پشت صحنه در پوستر آثار مجاز است یا خیر می گوید: اصل آن است که در پوسترها فقط از تصاویر بازیگران حاضر در کار با همان گریم و آرایش فیلم استفاده شود و صلاح نیست که از آدمهای پشت صحنه در طراحی پوستر استفاده شود با این حال استثناء هم همیشه وجود دارد.

اگر پخش کننده بتواند شورا را قانع کند میتوان از تصاویر پشت صحنه هم استفاده کرد

وی در توضیح این استثنائات ادامه می دهد: در موارد خیلی خاص و در شرایطی که تهیه کننده بتواند دلایل منطقی را درباره استفاده از تصاویر پشت صحنه یا عوامل پشت صحنه به شورا ارائه کند می توان تصاویری جز بازیگران را هم در پوستر آورد.

اسب سفید پادشاه
نمایی از پوستر جدید “اسب سفید پادشاه”

شورا پوستر جدید “اسب سفید پادشاه” را تأیید کرده

عباس نادری در مورد تغییر پوستر “اسب سفید پادشاه” تنها چند روز بعد از آغاز اکران هم می گوید: پوستر تازه فیلم که مازیار فلاحی در آن حضور دارد اخیرا به شورا ارائه شد و البته به دلیل اینکه می توانست کمکی کند به اطلاع رسانی درباره فیلم، شورا با انتشار آن موافقت کرد.

نادری خاطرنشان می سازد: در مرحله اول بررسی پوسترهای “اسب سفید پادشاه” چندین پوستر ارائه شد که هیچ کدام تصویر خواننده موردنظر را نداشتند و پوستر جدید فیلم به تازگی در شورا مورد بررسی قرار گرفت.

استثناء وجود دارد اما معیار پذیرفتن استثناء مشخص نیست

منطبق بر آنچه دبیر شورای مواد تبلیغی می گوید همواره استثنائاتی هم برای اصول اولیه وجود دارد اما اینکه استثنائات چگونه تعیین می شوند قاعده مشخصی ندارد و بیشتر سلیقه ای است.

مثلا در مورد همین “اسب سفید پادشاه” مشخص نیست استثنائی که باعث شده تصویر خواننده ای که هیچ حضور فیزیکی در فیلم ندارد به ناگاه نیمی از پوستر را به خود اختصاص می دهد چیست.

به نظر می رسد باید برای طرح استثنائات و پذیرفتن آنها در شورا نیز آیین نامه ای خاص تدوین شود تا شائبه های برخورد سلیقه ای مطرح نشود.