1

اصغر نعیمی در یادداشتی بر فیلم تازه محمدهادی کریمی متذکر شد⇐موفقيت «كمدي انساني» علامت خوبي است بر اثبات وجود مخاطبيني که از سینما تجربه‌های ناب و تازه می‌خواهند

سینماروزان: «کمدی انسانی» از جمله محصولات مستقل سینمای ایران است که با حداقل سالن فول سانس و در بدترین دوره اکران که در آستانه و مقارن جشنواره است روی پرده رفته و بدون هر گونه تبلیغ محیطی توانسته در آستانه فروش میلیاردی قرار گیرد.

به گزارش سینماروزان اصغر نعیمی که به مانند محمدهادی کریمی خالق «کمدی انسانی»، سعی زیادی داشته بی آلودگیهای ارگانی در سینمای مستقل کار کند، با نگارش یادداشتی درباره «کمدی انسانی» موفقیت این اثر در ارتباط گیری با مخاطب را نشانه ای دانسته بر فهم بالای مخاطبانی که نیاز دارند به گونه های مختلف سینمایی.

متن یادداشت اصغر نعیمی را بخوانید:

«كمدي انساني» تازه ترين اثر محمد هادي كريمي اين روزها -يعني در بدترين زمان ممكن- اكران شده و در نهايت توانسته مخاطب خود را يافته و در نمايش عمومي موفق باشد.

من اين فيلم را به دلايل متعدد دوست دارم و معتقدم بهترين و شخصي ترين فيلم دكتر محمدهادي كريمي است.

دكتر كريمي از همان اولين آثار خود به دنبال يافتن لحن و شيوه اي متناسب با جهان ذهني اش، كه بتواند مخاطب اين جايي را هم درگير و اقناع كند، در چرخشي محسوس از ملودرام محض به سمت سينمايي شاعرانه با زمينه هاي قوي اجتماعي توانسته فيلم به فيلم جلو آمده و حالا در «كمدي انساني» با غلبه كامل بر وسوسه تلفيق عناصر ملودراماتيك با جهان پيچيده ذهني خود، موفق شده در نحوه روايت به انسجام و در لحن و ساختار به قوام و پختگي چشمگيري دست پيدا كند. از اين نظر «كمدي انساني» اثري قائم به ذات است.

اينجا با اثري مواجه هستيم كه جدي و با اعتماد به نفس است، براي مخاطب به هيچ قيمتي دلبري نمي كند و در عين جديت در روايت در اجرا و ساختار هم كم فروشي يا ارزان فروشي نكرده و به نفس سينما احترام گذاشته. حاصل فيلمي شده كه بر خلاف بسياري از آثار اين روزهاي سينماي ايران به يك معنا «سينما» است و مناسب پرده بزرگ، نه قاب كوچك تلويزيون.

استقبال خوب مخاطب هم نشان از موفقيت اين وجوه تمايز و اقبال يافتن فيلم نزد تماشاگران دارد.

من به عزم و همت محمدهادي كريمي كه در جريان مستقل سينماي ايران علاوه بر نگارش و كارگرداني يك تنه بار سنگين تهيه و توليد چنين اثر فاخري را بر دوش گرفته، آفرين مي گويم.

موفقيت «كمدي انساني» علامت خوبي است بر اثبات وجود مخاطبيني فهيم براي سينماي ايران كه بايد سلايق و نيازهاي شان مدنظر قرار بگيرد. مخاطبيني كه در بازار سينماي ايران به دنبال تجربه هاي نو و تازه هستند و از آنها استقبال مي كنند. اين را از اين جهت مي گويم كه مطمئن هستم «كمدي انساني» اگر در زمان بهتر وشرايط مناسب تر اكران مي شد مي‌توانست موفقيتي چند برابر كسب كند.

اما حالا كه قرار نيست با اين حسرت كام خود را تلخ كنيم، ترجيح مي دهم پيشنهاد كنم تا فرصت باقي است تماشاي اين فيلم خوب را بر پرده سينما از دست ندهيد.