1

از “لاو استوری” و “پدرخوانده” تا “پدرسالار” و “کامیون”

سینماروزان: اینکه یک گروه حرفه‌ای زیربنای تولید سریال “کامیون” بودند و درک درستی که تهیه‌کنندگان سریال و کارگردان از مقوله موسیقی داشتند باعث شد بتوانیم برای “کامیون” موسیقی متن متنوع و مفرحی خلق کنیم.

علیرضا حبیبی آهنگساز سریال “کامیون” با اعلام مطلب فوق بیان داشت: برای ساخت موسیقی متن “کامیون” به جز قومیت‌گرایی، از تم‌های مختلف استفاده کردم.

حبیبی ادامه داد: “کامیون” سریالی بدون مرز و جغرافیا بود و برای همین محدودیت ساخت موسیقی نداشتیم؛ از مازنی تا لر و گیلک در سریال داشتیم و همین‌ هم تنوع موسیقی را می‌طلبید. مسعود اطیابی محوریت موسیقی را درگروی تنوع میخواست بخصوص که سریال به صورت اپیزودیک روایت میشد.

این آهنگساز افزود: به جز قومیت‌گرایی از تم‌های استانبولی تا هندی برای بخشهای مختلف سریال استفاده کردیم و درنهایت پکیجی پر از ملودی خلق شد که حتی میشود در قالب آلبوم هم منتشر شود.

حبیبی تاکید کرد: کار با گروه تولید “کامیون” دلچسب بود چون تهیه‌کنندگان سریال و همچنین کارگردان و گروهش افرادی فهیم و باهوش بودند و گاردی هم نداشتند دربرابر ایده‌های آهنگسازی.

علیرضا حبیبی درباره تفاوت آهنگسازی برای فیلم و سریال با آهنگسازی برای خوانندگان گفت: آهنگسازی برای سریال یا فیلم نیاز دارد به بار دراماتیک ولی کار با خواننده این بار درام را نمی‌خواهد. محدودیت هم در کار با خواننده داریم چون کلا بهترین صداهای انسانی هم محدودیت دارند. آهنگسازی برای سریال به‌شدت نیاز دارد به ایجاد حس در آهنگ و موسیقی گاهی تا ۷۰درصد بار احساسی سریال را بالا می‌کشد و ساختن موسیقی به‌خاطر وسعت کار زیاد، خلقی است در بی‌کران!

حبیبی خاطرنشان ساخت: هرچند موسیقی ساختن برای تصویر براساس ژانر پیش می‌رود ولی برای رسیدن به حس باید خیلی کار کرد و برای همین است که به غیر از خط داستانی یا تیم بازیگری یکی از مهمترین عناصر ماندگاری فیلم و سریال، موسیقی است. فراوان فیلم و سریال داریم که با موسیقی در اذهان مانده‌اند؛ مثلا “پدرسالار” یا “از کرخه تا راین” یا “پدرخوانده” و “لاو استوری/داستان عشق”.

آهنگساز “کامیون” درباره سطح کیفی موسیقی متن در ایران گفت: سطح اغلب کارها، خوب و استاندارد است ولی نیاز داریم به ایجاد تنوع و حرفه‌ای‌گری در ساخت موسیقی فیلم و سریال.

علیرضا حبیبی