1

از استخدام کارگردان “تیکن” تا بالن سواری نقی!+فیلم

سینماروزان/حامد مظفری: امارات متحده عربی با استخدام کارگردان “تیکن” نوعی تاریخ‌سازی جعلی برای خود دست و پا کرده و ارگان‌های متمول ایرانی به‌دنبال بالن‌سواری…

به تازگی تیزری از فیلم اماراتی “کمین” به کارگردانی پیر مورل فرانسوی منتشر شده؛ فیلمی که با حضور جمعی از بازیگران عرب ساخته شده است.

“کمین” با نام انگلیسی “The Ambush” داستان ماموریت برای نجات گروهی از سربازان اماراتی است که در محاصره و کمین نیروهای مردمی یمن در کوهستانی به دام افتاده‌اند.

نکته قابل تامل درباره این فیلم نه داستان تخیلی فیلم بلکه استفاده از تکنیسین‌های غربی برای حقنه کردن رویاهای شیوخ عرب به مخاطب است. پیر مورل کارگردانی فرانسوی که فیلم‌های “منطقه ۱۳”، “از پاریس با عشق” و “تیکن/ربوده‌شده” به‌عنوان کارگردان فیلم “کمین” حضور داشته تا لابد با همان ضرباهنگ محرکی که در “تیکن” دیده بودیم به رویابافی برای صاحب‌کاران خود بپردازد.

اعراب برای تاریخ‌سازی خود حسابی هم خرج کرده‌اند و البته که این کار را با تکنیسین‌های فرنگی ولی بازیگران عرب انجام داده‌اند.

در ایران هم کم‌ نیستند ارگان‌هایی متصل به بیت‌المال که پول‌های هنگفت صرف تولید فیلم و سریال می‌کنند ولی بعضا با کارگردانان تازه‌کار و کارنابلدی که فقط چون خودی هستند مشمول حمایتند و نتیجه‌اش هم‌ می‌شود بالن‌سواری نقی یا شترنمایی فیلمی که می‌خواست پشت پرده فساد اقتصادی را برملا کند ولی از فرط بی‌مشتری ماندن به ناچار به سریال بدل شد یا اثری که بنا بوده داستان یک قهرمان باشد ولی تبدیل شده به تلفیلمی خواب‌آور که همه خبرسازیش می‌شود سانسور نماهای سیاستمدار مغروق.

بله، آقایان! الان می‌خواهید بگویید “ایستاده در غبار” هم محصول شماست! ولی این همه بودجه و بریز و بپاش فقط برای یکی دو نمونه استاندارد؟ قبول کنید که راه پیشرفت در هر صنعتی و بخصوص صنعت سینما استفاده از تکنیسین‌های خبره است. خبرگان وطنی را که به‌خاطر عدم تعهد کنار گذاشته‌اید لااقل بروید و تکنیسین‌های ملحد ولی کاربلد فرنگی استخدام کنید بلکه برای بالا بردن آمار فروش آثارتان مجبور به توزیع بلیت‌های ارگانی نشوید…

برای تماشای تیزر فیلم‌ کمین اینجا را ببینید.