1

از ابراهیم به ابراهیم⇔معاون نظارت خطاب به حاتمی‌کیا⇐ همه موضوعات ملي، امنيتي نيستند!/معضلات اجتماعي داخل كشور هم موضوعات ملي هستند/این شما بودید که به فیلم توقیفی «زادبوم» جایزه دادید!/افتخار دهید و داور جشنواره سی و هفتم شوید

سینماروزان: تولید فیلم با سرمایه ارگانها و نهادها مدتهاست در سینمای ایران وجود دارد اما الصاق صفت «ارگانی» برای آثار برخی فیلمسازان و از جمله ابراهیم حاتمی‌کیا گران آمده است به گونه ای که از اختتامیه جشنواره به این سو مدام شنونده اظهارنظرات او در نقد «ارگانی» خوانده شدن هستیم!!

به گزارش سینماروزان حاتمی‌کیا برای رهایی از صفت «ارگانی» تا جایی پیش رفته که خود به تعریفی تازه از ارگانی پرداخته و ارگانی ها را نه آنها که با پول ارگانها فیلم میسازند بلکه آنها دانسته که با پول ارگانها برای مقاصد غیردلی و سفارشی کار میکنند نه خودش که با پول ارگانها برای مضامین دلی کار میکند و به اصطلاح از دلش سفارش میگیرد.

ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت سازمان سینمایی که اغلب می‌کوشد از طریق صفحات اجتماعیش پاسخگوی عملکرد خود باشد اظهارات اخیر حاتمی کیا را مجالی کرده برای نقد حالی محترمانه که در آن بر حرمت همزمان حاتمی کیا و دیگر همکارانش تأکید شده است.

متن یادداشت داروغه زاده را بخوانید:

آقای حاتمی کیاي عزيز! البته كه براي ما افتخار است كه شما زينت بخش آيين هاي جشن سينماي ايران در دهه مبارك فجر باشيد.
معلوم است كه حضور خالق ناب ترين آثار سينماي دفاع مقدس ايران همچون «مهاجر»، «ديده بان» و «از كرخه تا راين» در جشنواره فيلم فجر باعث افتخار برگزار كنندگان آن باشد.
بسيار خوشحال ميشويم پيشنهادهاي شما عزيز دردآشنا را براي همسوتَر شدن جشنواره فيلم فجر با أرمان هاي راستين انقلاب، بشنويم.
همه مخاطبان سينمادوستِ ايران عزيز إذعان دارند كه شما سفارش واقعي را از قلب خودتان ميگيريد نه از سرمايه گذارهايتان، «موج مرده» بهترين شاهد اين مدعاست
اينكه شما درد ملي را فهم ميكنيد و براي آن فيلم ميسازيد منافاتي ندارد با اينكه ديگر همكارانتان نيز دردهاي جامعه را درك كنند، همه موضوعات ملي ما خارج از مرزهاي ما و امنيتي نيستند، معضلات اجتماعي داخل كشور هم موضوعات ملي هستند و نياز به ساخته شدن فيلم هاي انتقادي مشفقانه داریم، شما هم روزگاري ما را «دعوت» كرديد براي ديدن «گزارش يك جشن».

حق بودن مسير فيلمسازي شما با حق بودن مسير فيلمسازي همكاران شما تعارضي ندارد، شما خوب هستيد ديگران هم خوب هستند.

از آخرين باري كه داور جشنواره فيلم فجر انقلاب بوديد ده سال ميگذرد، در آن دوره سيمرغ بهترين فيلمنامه به فيلم خوب و ملي «زادبوم» تعلق گرفت. البته متاسفانه فيلم به مدت هشت سال توقيف شد.
از صميم قلب آرزو داريم پس از ده سال دوباره افتخار بدهيد و در مقام قاضي در جشنواره سي و هفتم فيلم فجر انقلاب حضور داشته باشيد!