1

“ایران برگر” چه ربطی دارد به نیروگاه آب سنگین اراک؟

سینماژورنال: بسیاری از مخاطبانی که در تعطیلات نوروزی به تماشای “ایران برگر” نشسته اند این پرسش برایشان مطرح شده که محل وقوع اتفاقات فیلم کجاست؟

به گزارش سینماژورنال این مخاطبان دوست دارند بدانند که آیا روستایی به نام “شید” که مرکز اصلی ماجراهای فیلم بوده وجود خارجی دارد یا صرفا منطقه ای است ناشی از تخیل نویسنده و کارگردان.

در سینما و تلویزیون از آثاری کاملا جدی مانند “کلاه پهلوی” گرفته تا آثاری با رگه های طنز مانند “خیابانهای آرام” متداول بوده که برای طرح انتقادات کلان سیاسی، مرکز وقوع اتفاقات دنیایی خیالی باشد و همین است که باعث می شود مخاطبی که “ایران برگر” را دیده هم احتمالا این گمان را داشته باشد که روستای “شید” هم ناشی از فانتزی سازیهای مولفین اثر است.

“شید”ی که معادل بیرونی دارد

ولی واقعیت چیز دیگری است. در ایران چندین روستا به نام “شید” وجود دارد؛ یکی در استان اصفهان، یکی در استان مازندران و سومی در استان همدان.

“شید”ی که جعفری جوزانی به سراغش رفته روستایی است که در استان همدان قرار دارد آن هم حد فاصل ملایر و اراک.

این روستا طبیعت بکری هم داشته است و کشاورزی و دامپروری کسب و کار اصلی مردمان روستا بوده است. از دیرباز هم “شید” بواسطه تاکستانهای انگورش شناخته می شده است.

تغییر لوکیشن از “شید” به “کیگا”

به گزارش سینماژورنال جعفری جوزانی در ابتدا بنا داشت “ایران برگر” را در لوکیشنهای واقعی در روستای “شید” بسازد اما وقتی برای بازبینی لوکیشن به “شید” رفت متوجه شد که بافت قدیمی روستا به دلایل مختلف و از جمله نزدیکی آن با نیروگاه آب سنگین اراک و استفاده از بخشهایی از روستا به عنوان مناطق حفاظتی از نیروگاه تغییر پیدا کرده است.

مردمان روستا هم در سالهای اخیر بیشتر به شهرستانهای اطراف مهاجرت کرده اند و روستا دیگر طراوت گذشته اش را ندارد.

بازسازی “شید” مورد توجه مخاطبان همجوار قرار گرفت

این شد که جوزانی کوشید طبیعت مشابه “شید” را در نقطه ای به نام “کیگا” حوالی امامزاده داوود(ع) در شمال غرب تهران و در منطقه موسوم به کن پیدا کرده و بخش عمده فیلمبرداری “ایران برگر” را در این نقطه انجام دهد.

با این حال بلحاظ گویش جوزانی کوشید همان گویش لری که مردمان “شید” با آن سخن می گویند را دقیقا در “ایران برگر” به کار گیرد.

البته که این نوع تصویرسازی هم به شدت با توجه مخاطبانی روبرو شده است که خود در “شید” زیسته اند یا به واسطه همجواری با این روستا، سری به آن زده اند.

شاید این تصویرسازی به بهبود “شید” کمک کند

این تصویرسازی از “شید” شاید باعث شود کنجکاوی درباره این روستا بیشتر شده و شرایطی فراهم گردد برای بهبود اوضاع این روستا در جهت جلوگیری از مهاجرت بی رویه مردمان این روستا به شهرهای اطراف.