1

ادعای یک مجری و تهیه‌کننده تلویزیون: به‌خاطر رویکرد چالشی بیرون‌مان کردند!!!

سینماژورنال: در رکود اقتصادی حاکم بر کشور و به تبع آن رسانه ملی بخش عمده ای از تولیدات به سمت برنامه های گفتگومحوری رفته است که برخی از آنها به مانند “خندوانه” و “دورهمی” کاملا مفرح هستند و برخی نیز با ساختاری کاملا جدی کوشیده اند تحلیلی باشند و با نقد رویکردهای مرتبط با سیاستگذاری‌های کشور.

به گزارش سینماژورنال “ثریا” از جمله برنامه های نوع دوم است که چهار سالی می شود روی آنتن می رود. تعلیق دوماهه پخش این برنامه هرچند با روی آنتن رفتن مجدد آن همراه بود اما به هر حال شایعاتی را پیش آورد پیرامون اینکه این برنامه به دلیل نقدهای صریحی که به سیاستهای دولتی داشته در خطر تعطیلی قرار گرفته است.

مدتی آواره شدیم

محسن مقصودی مجری و تهیه کننده “ثریا” در گفتگویی که با آرش فهیم در “کیهان” داشته در عین اینکه فشارهای وارده به دلیل نقدهای صریح “ثریا” را تأیید کرده بیان داشته است: برنامه «ثریا» تحت هر شرایطی مشی انتقادی و استقلال خودش را حفظ کرده است و هزینه هم زیاد داده است. مثلا به خاطر همین رویکرد چالشی و انتقادی، مدتی آواره شدیم و دو سه ماه از محلی که داشتیم، بیرونمان کردند و اکنون هم مستاجریم؛ فقط به این دلیل که این برنامه در حوزه مسائل هسته‌ای نگاه مستقل خود و تأکید بر آرمان‌های انقلاب اسلامی را حفظ کرده است.

انتقادات را با عصبانیت جواب دادند

این تهیه کننده با اشاره به رویکرد تدافعی مدیران دولتی نسبت به نقدهای رسانه ای بیان داشت: تجربه نشان داده که اگر دولت‌ها  مجموع انتقادات را به موقع گوش کنند و به منتقدان با عینک سیاسی نگاه نکنند، به نفع خودشان است. دو سال و نیم پیش که به طرح تحول سلامت انتقاد کردیم، اگر دولت به جای واکنش عصبی به «ثریا» این انتقادات را می‌پذیرفت، این همه هزینه به دولت تحمیل نمی‌شد و این طرح که باعث منفعت طلبی بخش خصوصی در حوزه سلامت شده، می‌توانست بهتر اجرا شود و  بیشتر به نفع مردم و دولت باشد! اما انتقادات را با عصبانیت جواب دادند و نتیجه اش این شد که هزینه سلامت، دو سه برابر نسبت به آن چیزی که باید باشد، بیشتر شده است. خب، اگر به انتقادهای ما توجه می‌کردند، جلوی بسیاری از این هزینه‌ها گرفته می‌شد. اگر انتقادات مربوط به تعطیلی مسکن مهر را با نگاه کارشناسانه دریافت می‌کردند، الان این رکود سنگین در حوزه مسکن و اشتغال کشور به وجود نمی‌آمد.

برخی به ورطه آنتن فروشی افتاده اند

مقصودی خاطرنشان ساخت: برخی از برنامه‌ها به خاطر مشکلات مالی به ورطه آنتن فروشی می‌افتند که ما سعی کردیم دچار چنین مشکلی نشویم. تمام سعی ما این بوده که حریت و استقلال برنامه حفظ شود. علی رغم همه مشکلات مالی که هنوز هم این مشکلات هستند؛ حتی با اینکه گاهی برنامه توان ادامه نداشته است. ما اگر نتوانیم برنامه‌ای در شأن مخاطب را روی آنتن ببریم، قطعا برنامه را تعطیل خواهیم کرد و حاضر نیستیم که خنثی  و بی خاصیت‌ بشویم. امیدواریم که هیچ‌گاه چنین شرایطی پیش نیاید.

محسن مقصودی
محسن مقصودی