1

ادعای یک رسانه اصولگرا⇐فصل تازه «کلاه قرمزی» با افت شدید مخاطب روبرو شد

سینماروزان: فصل تازه «کلاه قرمزی» که به دلیل عدم توافقات مالی میان تهیه کننده و سازمان با یک سال تأخیر روی آنتن رفت به دلایل مختلف که اصلی ترین آن، منقضی شدن تاریخ مصرف شوخیهای آن بود نتوانست چنان که باید مورد توجه قرار گیرد؛ بماند که ممیزی بیش از حد برخی شخصیتهای تازه وارد نظیر «داداش گلم» هم ریتم سریال را گرفت.

روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی تحلیلی پیرامون «کلاه قرمزی» با زیر سوال بردن اظهارات مدیر گروه کودک شبکه دوم که همچنان از مخاطبان بالای این سریال گفته ادعای افت شدید مخاطب این سریال را بیان کرده است.

متن تحلیل روزنامه «جوان» را بخوانید:

به نظر مي‌رسد مجموعه «كلاه قرمزي» به يك بازنگري جدي نياز دارد. نگاه باري به هر جهت و بدون آسيب شناسي نه تنها موجب توقف روند رو به رشد جذب مخاطب اين برنامه شده بلكه منجر به افت شديد مخاطب اين برنامه شده است.

يكي از عمده‌ترين ضعف هايي كه برنامه نوروزي «كلاه قرمزي» از آن رنج مي‌برد، افزايش بي‌مورد و افراطي كاراكترهاي عروسكي است. الاغي كه مدام عبارت «جيگرم جيگرم» را تكرار مي‌كند و بدون شخصيت پردازي مناسب صرفاً براي پر كردن تصوير استفاده مي‌شود و كاراكترهاي عروسكي ديگري كه به همين منوال حضوري حاشيه‌اي دارند و مخاطب که اساساً نمي‌تواند ارتباط درست و منطقي با آنها برقرار كند در اين باره بي‌تأثير نيستند.

اين افزايش افراطي كاراكترها سبب شده تا اصلي‌ترين عروسك يعني كلاه قرمزي نيز به دليل شلوغي صحنه به حاشيه برود. اين به حاشيه رفتن گريبان عروسك‌هاي ديگر را هم گرفته است. فاميل دور، پسرخاله و آقوي همساده نيز امسال عيد اصلاً ديده نشدند، چون كلاه قرمزي با مجموعه‌اي از عروسك‌هايي كه دور هم فقط مزه پراكني‌هاي گاه و بي‌گاه دارند مواجه بود و شخصيت‌ها اجازه ارائه مناسب نداشتند.

در واقع اشتياق زائد براي افزايش كاراكترها بدجور بلاي جان اين مجموعه شده است. اين رويكرد اگرچه با اضافه كردن چند عروسك از جمله فاميل دور و آقوي همساده در سال‌هاي پيش جواب داده بود اما روند افراطي در اين مورد به پاشنه آشيل كلاه قرمزي تبديل و باعث شد امسال مخاطبان برنامه‌هاي ديگر را به كلاه قرمزي ترجيح دهند.

اما مدير گروه كودك و نوجوان شبكه 2 سيما اخيراً از كلاه قرمزي به عنوان مجموعه‌اي پرطرفدار و محبوب ياد كرده است! آذرميدخت آذرهوش ظاهراً از وضعيت ريزش مخاطب اين مجموعه در ايام نوروز آگاهي ندارد يا خود را در اين باره به تغافل مي‌زند. وي مي‌گويد: «هنوز آمار رسمي از ميزان مخاطبان مجموعه‌ «كلاه قرمزي» به دستمان نرسيده است اما اگر خودتان يك پرس و جوي ساده هم از اطرافيان انجام دهيد، متوجه مي‌شويد كه اين مجموعه‌ نمايشي هنوز از محبوب‌ترين برنامه‌هاي تلويزيون است!»

آسيب شناسي مجموعه تلويزيوني كلاه قرمزي از بايسته‌هايي است كه مديران شبكه 2 سيما بايد آن را جدي بگيرند. حذف چند كاراكتر عروسكي و تمركز روي عروسك‌هاي محبوبي چون فاميل دور و آقوي همساده مي‌تواند مخاطبان از دست رفته اين مجموعه را با آن آشتي دهد.