1

ادعای یک تهیه‌کننده باسابقه⇐ هر که با شوراهای نظارتی رفاقت و ارتباط داشته باشد، زودتر می‌تواند فیلم خود را وارد چرخه تولید کند!!

سینماروزان: روال ممیزی و صدور پروانه برای فیلمهای سینمایی در سالهای اخیر همواره محل مناقشه بوده و هرچند حسین انتظامی در دوران ریاست خود سعی کرده به سمت الکترونیک کردن پروسه صدور مجوزها رفته و به‌زعم خود جلوی بخشی از بوروکراسی نظارتی را بگیرد ولی همچنان گاه و بیگاه انتقادات مختلف سینماگران نسبت به وقوع تبعیض در صدور مجوزها را شاهدیم.

به گزارش سینماروزان محسن علی اکبری تهیه‌کننده باسابقه در خصوص مشکلات شوراهای نظارتی سینما به تسنیم گفت: در مرحله اول باید سازمان سینمایی مشخص کند که از نظر سیاست‌گذاری چه مد نظر دارد؟ در سال‌های قبل دفترچه‌ای بود که نوعی کار کارشناسی برای تولید آن شده بود. در این دفترچه سیاست‌های پروانه ساخت و نمایش برای یک سال تمام تنظیم شده بود و بر اساس آن شورای پروانه ساخت و نمایش تصمیم‌گیری می‌کرد. این دفتر به امضای معاون سینمایی ارشاد می‌رسید و در اختیار سینماگران قرار می‌گرفت.

تهیه‌کننده “کتاب قانون” و “همیشه پای یک زن در میان است” ادامه داد: این دفترچه سیاستگذاری تولید و اکران الان تبدیل به دفترچه خاطرات شده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که چیزی به نام سیاست‌گذاری جدی و راهبردی وجود ندارد یا اگر هست اعلام نمی‌شود که شواری ساخت و نمایش بر اساس آنها  تصمیم بگیرند و مجوز بدهند.  این درحالی بود که در آن دوره از رشته‌های مخلف کارشناسان و اساتیدی حضور پیدا می‌کردند و با همفکری یکدیگر نسبت به این سیاست‌ها به بحث و بررسی می‌پرداختند. از زمینه‌های پلیسی و قضایی  گرفته تا ادبیات و هنر و روانشانسی در این جلسات حضور داشتند.

علی‌اکبری در ادامه بیان کرد: زمانی که این سیاست‌ها با حضور نخبگان و کارشناسان مرتبط صورت نگرفته باشد معلوم نیست که شورا چه باید بکند. پس مشکل اصلی از جای دیگر است که سرریز آن به شورا نیز وارد شده است. در این صورت است که حتی از نظر کمی شوار دچار مشکل می‌شود و به جای آنکه مثلا در سال 60 پرواخت ساخت داشته باشیم به 100 فیلمنامه پروانه می‌دهیم. بعد هم به جای آنکه میان فیلم‌های اجتماعی، کودک و دفاع مقدس تناسبی داشته باشیم، فیلم‌های هجو و مبتذل در صدر اکران قرار می‌گیرند و باقی به گوشه رینگ اکران می‌افتند. سینمادار هم خود را مجاب نمی‌داند که حتماً به قوانین اکران پایبند باشد زیرا اکران فیلم‌های پرفروش برای آنان مفیدتر است.

تهیه‌کننده “استرداد” و “مریم مقدس” تاکید کرد: سیستم تولید و تهیه ما بسیار سلیقه‌ای شده است و هرکس که با شوراها رفاقت و ارتباط داشته باشد زودتر می‌تواند فیلم خود را وارد چرخه تولید کند!! اگر قوانین ما در حوزه شورای پروانه ساخت و نمایش دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تر باشد، تهیه‌کنندگان و کارگردانان ما بیشتر قدر پروانه‌های خود را می‌دانند و سوء‌تفاهمات نیز کمتر میشود.