1

ادعای یک تجاری‌ساز خالص و محصول مکتب پویافیلم: فیلم تازه‌ام ترکیبی از ژانرهای مختلف است؛ از ملودرام تا اکشن و فانتزی و کودک!!!

سینماژورنال: آرش معیریان از جمله کارگردانانی است که تقریبا عمده فعالیتهایش در سینمای بدنه و ساختن فیلمهای تجاری بوده است و البته که اغلب آثارش هم در دفتر پویافیلم با همراهی حسین فرحبخش-عبدا.. علیخانی تولید شده است.

به گزارش سینماژورنال معیریان که سالها مدرس دانشگاه بود و همین تجاری‌سازی باعث شد قید تدریس در دانشگاه را هم بزند در همه این سالها کوشیده نوعی خاص از سینمای تجاری که رگه‌هایی از فیلمفارسی و مشتقاتی از سینمای بالیوود در آن وجود دارد را عرضه کند.

تازه ترین محصول این کارگردان “آس و پاس” که باز هم محصولی از پویافیلم است به زودی اکران خواهد شد. معیریان در گفتگویی که درباره این فیلم با “نسیم” داشته ادعا کرده این فیلم ترکیب از ژانرهای مختلف است؛ از ملودرام تا اکشن و فانتزی و کودک!

نگاهم همچنان به مخاطب عام است

معیریان درباره تازه ترین وضعیت اکران «آس و پاس» گفت: نسخه نهایی فیلم آماده شده و منتظر فرصتی هستیم برای اکران آن. در این فیلم هم به مانند فعالیتهای قبلی ام نگاهم به تماشاگر عام است چون فکر می کنم سینما با مخاطب است که معنا پیدا می کند و بدون مخاطب حلقه ای از زنجیره سینما کم می شود.

تجربه ای جدید و ترکیبی از ژانرهای مختلف
معیریان در توصیف فضای کلی «آس و پاس» بیان داشت: این فیلم تجربه جدیدی است در سینمای ایران. جدید از منظر استفاده از تروکاژهای رایانه ای و ویژوال افکتی که پیشتر بخصوص در سینمای تجاری مردم پسند تجربه نشده بود.

آرش معیریان در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از تروکاژهای رایانه ای برای توصیف یک داستان فانتزی است اظهار داشت: «آس و پاس» فیلمی است که مایه های مختلفی دارد؛ هم زمینه ملودرام دارد و هم زمینه اکشن و هم زمینه فانتزی دارد و هم زمینه های مناسب برای کودک و نوجوان. شخصا آن را ترکیبی از ژانرهای مختلف با زیربنای سرگرم سازی مخاطب می دانم.

آرش معیریان که سابقه تولید آثاری در ژانرهای مختلف هم دارد و از جمله یکی از آثار ترسناک استاندارد سینمای ایران با عنوان «احضارشدگان» را ساخته است در چرایی عدم رجعت دوباره به این ژانر پرمخاطب در سینمای دنیا بیان داشت: این برمی گردد به شرایط تولید سینمای ایران در ژانرهای مختلف و چیزی نیست که کارگردان بتواند شخصا به سراغش برود. این تهیه کنندگان هستند که معمولا به کارگردانها پیشنهاد همکاری می دهند و وقتی پیشنهاد در این ژانر به ما نمی شود ترجیحا نمی توانیم چنین فیلمی بسازیم.

 تمامی ژانرها را تجربه کرده ام
وی با اشاره به سوابق کاری اش گفت: من سعی کرده ام تمامی ژانرهای سینمایی را در حد وسعت سینمای ایران کار کنم. از فیلمی کودکانه مثل «فیتیله و ماه پیشونی» گرفته تا یک درام خانوادگی مثل «ساعت شلوغی» و یک فیلم ترسناک مثل «احضارشدگان» و حتی یک مجموعه ماجرایی مثل «رالی ایرانی» که در شبکه خانگی تجربه شد.

معیریان ادامه داد: در تمامی این تجربه ها هم به لحاظ تکنیکی سعی کردم کار استاندارد کنم ولی مشکل اینجاست که غلبه نوعی نگاه ساده انگاری در بدنه شبه‌روشنفکران باعث می شود این طور متبادر شود هر که فیلم برای مردم و مخاطب عام می سازد سطحی قلمداد شود و هر که فیلم جشنواره ای بی مخاطب بسازد، عمیق! در صورتی که اتفاقا همه جای دنیا سختترین کار تولید محصول برای مخاطب عام است وگرنه اینکه با بودجه دولت فیلم کم مخاطب بسازیم واقعا سودی ندارد.

محمدرضا شریفی نیا و حسام نواب صفوی در نمایی از "آس و پاس"
محمدرضا شریفی نیا و حسام نواب صفوی در نمایی از “آس و پاس”