1

ادعای کارگردانی که فیلمش به جشنواره راه نیافته⇐ جشنواره امسال بی‌بخار و خلوت است⇔پرسش اول: چطور وقتی با حمایت آقازادگان فیلم می‌سازید و فیلمتان محبوب هیأت داوران جشنواره می‌شود از بی‌بخاری سخن نمی‌گویید؟!/پرسش دوم: اگر فیلم تازه‌تان در بخش مسابقه جشنواره سی و ششم بود آن گاه از شرجی بودن(!) جشنواره می‌گفتید؟!

سینماروزان: حذف تازه ترین فیلم فرزاد موتمن با نام «سراسر شب» از جشنواره سی و ششم فیلم فجر با انتقاد این کارگردان مواجه شده است.

به گزارش سینماروزان این کارگردان پیشتر با گلایه از عدم انتخاب فیلمش در جشنواره با توصیفی که یادآور آثار هندی بود محصول تازه‌اش را چندژانری توصیف کرده بود(اینجا را بخوانید) و حالا در یادداشتی برای «اعتماد» جشنواره سی و ششم را جشنواره‌ای بی‌بخار و خلوت دانسته است

جالب است که موتمن در ادوار پیشین که فیلمهایش در جشنواره بود و از جمله دوره سی و سوم که «خداحافظی طولانی» اش که با حمایت آقازاده الیاس حضرتی تولید شد و در چندین رشته کاندیدای سیمرغ شد از بی‌بخاری جشنواره‌ سخن نمی‌گفت و همین که فیلم تازه‌اش حائز شرکت در جشنواره تشخیص داده نشد متوجه درصد پایین بخار جشنواره شده است.

متن یادداشت فرزاد موتمن را با طرح این پرسش بخوانید که اگر «سراسر شب» در جشنواره پذیرفته می‌شد باز هم این کارگردانی درباره بی بخاری جشنواره می گفت یا آن گاه از درصد بالای بخار و احتمالا شرجی بودن(!!) و شلوغی این جشنواره سخن می‌راند؟

جشنواره‌اي بي‌بخار و خلوت

جشنواره فيلم فجر امسال را فيلم‌هاي دولتي و البته بخش خصوصي كه بودجه‌اش را دولت تقبل كرده تشكيل مي‌دهد. بعضي وقت‌ها احساس مي‌كنم مسوولان دوست دارند يك عده فيلمساز را از جشنواره حذف كنند. ليست فيلم‌هايي هم كه به بخش مسابقه و سوداي سيمرغ راه پيداكرده كاملا مهندسي‌شده است به همين منظور ما با جشنواره‌اي خلوت و بي‌بخار مواجه هستيم.

جشنواره فيلم فجر مي‌توانست فهرست فيلم‌هايش را متنوع بچيند. اين فستيوال انگار علاقه‌اي نداشت كه فيلمسازي همچون من در آن حضور داشته باشد. از ١٢ سال پيش سرمايه ساخت فيلم را از من دريغ كردند و امسال هم به من گفتند كه در جشنواره جايي نداري. من پيش‌تر يكي دو تا فيلم بد ساختم كه آنها در بخش بين‌الملل جشنواره نمايش داده‌شده اما مسوولان فيلم «سراسر شب» را به‌راحتي ناديده گرفتند و به آن توجهي نكردند.
فيلم «سراسر شب» فيلم متفاوتي در كارنامه من است و بهترين فيلمي است كه ساخته‌ام. ساختار آن به‌شدت متفاوت كه نمونه و شبيه آن در سينماي ايران ساخته نشده. قطعا وقتي تماشاگر با آن مواجه شود خودش قضاوت مي‌كند تاكنون پنج بار كانديداي دريافت سيمرغ بودم اما هيچ‌وقت جايزه نگرفتم اما قطعا اين فيلمم بدون حضور در جشنواره فجر ماندگار خواهد شد.