1

ادعای وزیر ارشاد و پاسخ یک تهیه‌کننده⇔وزیر ارشاد: نمی‌توان برخی فیلم‌های سینما را با خانواده دید!⇐یک تهیه‌کننده: آقای وزیر! مراقب باشید گول کشمیری‌های و کلاهی‌های زمان حال را نخورید!/تماشای فیلمهای ایرانی خجالت که ندارد هیچ بلکه مایه افتخار است!/آدمها و تصمیمات‌تان را به خزاعی تحمیل نکنید تا بتواند خودش، کارش را انجام دهد و پاسخگوی تصمیماتش باشد!/آقای وزیر! کاری نکنید که در قرن ۲۱ آبروی اسلام برود و نگذارید دگماتیست‌ها از بیانات شما خرسند شوند!/آقای وزیر! هيچ می‌دانید هشت ماه از سال گذشته و حتی یک ریال به هنرکارت اهالی هنر واریز نشده؟/آقای وزیر! هیچ می‌دانید از اهالی گرفتار جامعه هنر بابت بیمه تکمیلی هم کلی پول گرفته‌اند؟/به‌جای ابرازنظر سلیقه‌ای درباره آثار سینمایی، بیایید و بگویید تسهیلات روز سينما کجا رفت؟

سینماروزان: وزیر تازه ارشاد روی آنتن شبکه یک به انتقاد از کیفیت آثار سینمای ایران پرداخت و مدعی شد که برخی از آثار را نمی‌توان با خانواده تماشا کرد؛ این اظهارات با واکنش حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما مواجه گردید.

به گزارش سینماروزان محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد دولت سیزدهم در برنامه “نگاه یک‌”شبکه اول گفت: آیا وضعیت سینمای ما قابل قبول است؟ آیا مشکل دارد یا ندارد؟ من نمی‌توانم حرف‌هایی بزنم که همه از من تعریف کنند. وضعیت سینما واقعا اشکال دارد. من با انبوهی از فیلم های در نوبت اکران مواجه هستم.

وزیر ارشاد ادامه داد: من خودم را موظف می‌دانم که فیلم‌ها را تماشا کنم و می‌بینم که بعضی‌هایشان اشکالاتی دارد. من حاضر نیستم فیلمی را با خانواده ام ببینم؛ چطور می‌توانم اجازه بدهم که مردم ما این فیلم را ببینند. خود اهالی سینما باید کمک کنند این وضعیت را تغییر دهیم. قطعا حوزه مدیریتی ما از آثاری که به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما توجه دارند، حمایت می‌کند. من خودم را سرباز این مردم و نظام می‌دانم. تا روزی که در خدمت مردم هستم در پایبندی جدی به صیانت از فرهنگ ایرانی و اسلامی تاکید خواهم کرد.

حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما در واکنش به ادعاهای وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر ارشاد چقدر اعتماد به نفس دارید که چنین ادعایی می‌کنید؟! خجالت نکشید بابت دیدن این فیلم‌ها چون هم ما و هم خانواده‌مان اگر تدین‌‌مان از شما بیشتر نباشد، کمتر نیست.

این تهیه‌کننده ادامه داد: شما قبل از رای اعتماد و در قالب برنامه‌های‌تان، علیه سینما ادعاهایی طرح کردید که همچنان اثبات نشده‌اند و حالا هم مجددا می‌گویید برخی فیلمهای سینمای ایران قابل دیدن نیست! اگر در این جامعه زندگی کرده‌اید حتما از وضعیت زندگی مردم و اهالی هنر خبر دارید! هیچ می‌دانید هشت ماه از سال گذشته و حتی یک ریال به هنرکارت اهالی هنر واریز نشده؟ آقای وزیر! هیچ می‌دانید از اهالی گرفتار جامعه هنر بابت بیمه تکمیلی هم کلی پول گرفته‌اند؟دو ماه از روز سينما گذشت و هنوز معلوم نشد وعده تسهیلات‌تان به اهالی سینما چه شد؟ شما ابتدا پاسخ دهید دو ماه بعد از وعده‌های‌تان چرا یک ریال کمک به بدنه هنر نکرده‌اید و بعد درباره کیفیت سینمای ایران نظر دهید.

تهیه‌کننده افزود: آقای وزیر! مراقب باشید گول کشمیری‌های و کلاهی‌های زمان حال را نخورید! تماشای فیلمهای ایرانی خجالت که ندارد هیچ بلکه مایه افتخار است. به عنوان یک انقلابی و بچه شیعه مسلمان که زندگیم را پای سینما گذاشتم و چهار دهه فعالیت دارم و بیش از شصت فیلم تولید کردم به جرات می‌گویم هیچ چیز در این چهل و چند سال به اندازه سینما با اسلام و شرع و اخلاقیات هماهنگ نبوده! تنها چیزی که می‌شود چهل و چند سال تاریخ انقلاب را به آن پیوند زد همین سینماست. سینمای ایران در این چهل و چند سال به شدت همراهی داشته با شرع و اخلاقیات و هر که جز این فکر می‌کند بهتر است اصلا قید مدیریت هنری در این کشور را بزند.

فرحبخش تاکید کرد: خیلی از فیلم‌ها را ما هم دوست نداریم و نمی‌بینیم ولی دلیل نمی‌شود که کلیت سینما را زیر سوال ببریم. آقای وزیر! هر که از دیدن فیلمهای ایرانی خجالت می‌کشد بهتر است فیلم ایرانی نبیند. اگر سینمای ایران در خدمت انقلاب نبوده لابد محصولات متنوع و موزون(!) شبکه‌های ماهواره‌‌ای، در خدمت نظام بوده؟؟ آقای وزیر! کاری نکنید که در قرن ۲۱ آبروی اسلام برود. نگذارید دگماتیست‌ها از بیانات شما خرسند شوند.

وی ادامه داد: آقای وزیر ارشاد! با این نگاه نسبت به سینمای ایران خجالت می‌کشیم که شما وزیر مایید!؟ انگار شما را با فرهنگ میانه‌ای نیست و برخلاف نظر امام(ره) که فرمودند سینما از مظاهر تمدن است، بیش از حد متحجرانه به سینما می‌نگرید. والله اگر تاریخ فرهنگ این چهل و چند سال را مرور کنیم سینمای ایران کاملا متاثر از انقلاب اسلامی است پس بهتر است از ادعاهای اخیر توبه و استغفار کنید.

این تهیه‌کننده خاطرنشان ساخت: اگر رییس سینمای شما محمد خزاعی است بگذارید کارش را بکند و به جای او اظهارنظر نکنید. آدمها و تصمیمات‌تان را به خزاعی تحمیل نکنید تا بتواند خودش، کارش را انجام دهد و پاسخگوی تصمیماتش باشد!