1

ادعای شهرام مکری درباره محافظه‌کارانه بودن ساخت فیلم عامه‌پسند!

سینماروزان: شهرام مکری کارگردان آثاری همچون “ماهی و گربه” و “اشکان، انگشتر متبرک و…” از محافظه‌کاری فيلمسازاني گفت که هم می‌خواهند فیلم عامه‌پسند بسازند و هم نظر منتقدان را برانگیزند‌‌!

به گزارش سینماروزان، شهرام مکری در نشست برخط انجمن سینمای جوانان گفت: به اعتقاد من، ساختن فیلم تجربی به صورت کلی به سینما کمک می‌کند. چراکه این ایده را با خود به همراه دارد که دست از ترسیدن برداریم. وقتی یاد می‌گیریم از ترس دست بکشیم، مسیر برای خلاقیت و اتفاقات جذاب باز می‌شود.

مکری که در زمره سیاستگذاران هنروتجربه هم بوده، ادامه داد: ما همواره این چالش را داریم که چطور اثری عامه‌پسند داشته باشیم که توجه منتقدان و هنرمندان را نیز برانگیزاند. به نظرم این ایده، کمی محافظه‌کارانه است. 

این کارگردان گفت: یکی از اصول محافظه‌کاری، پایبند بودن به سنت‌ها و رعایت کردن سلسله‌مراتب و مشخص بودن جایگاه هر اتفاق و موقعیت است. اما اگر بخواهیم کاری فراتر از حد عادی انجام دهیم باید از نقطه امن خارج شده و بر لبه خط بایستیم. تعبیر من از این نقطه، همان سینمای تجربی و رادیکال است.

مکری افزود: سینمای هنری و تجربی، مفاهیم را ابداع و بازآفرینی می‌کند و چنین اقدامی به نفع سینمای مرسوم است!!! زیرا در دل این بازآفرینی‌ها، مفاهیم جدیدی هویدا می‌شوند. اما ادامه دادن سینمای تجربی کار راحتی نیست و ممکن است باعث شود هنرمند در مسیر ابداع و بازآفرینی گیر کند.

مکری بیان کرد:  سینمای دنیا امروزه با مفهوم «پول» دست و پنجه نرم می‌کند و همه مفاهیم آوانگارد و خلاقیت و ابداع را زیر سایه خود قرار داده است و با پوششی به اسم «مخاطب» تقریبا همه آثار را دربرمی‌گیرد؛ این مفهوم به ما می‌گوید که تو هر فیلمی را که دوست داری می‌توانی بسازی به شرط آن‌که تماشاگر داشته باشد و درواقع پول همان زیرلایه برای تماشاگر است که آن را خطرناک می‌دانم!!