1

ادعای رسانه اصولگرا⇐فروش یک‌ماهه یک فیلم کوتاه بالاتر از فروش سالانه ۵۳ فیلم “هنروتجربه”!

سینماژورنال: هرچند در گروه سینمایی “هنروتجربه” آمار فروش فیلمها به صورت هفتگی اعلام نمی شود و همه چیز در هاله ای از شنیده ها می گذرد اما انعکاس فروش سالیانه فیلمها در این گروه سبب ساز ایجاد قیاسهای قابل تأملی شده است.

به گزارش سینماژورنال از جمله این قیاسها در روزنامه اصولگرای “جوان” صورت پذیرفته که با زیر ذره بین بردن فروش یک ماهه یک فیلم کوتاه با عنوان “هنگامه” و مقایسه آن با فروش سالیانه آثار هنروتجربه به این نتیجه رسیده است که فروش یک ماهه این فیلم کوتاه بالاتر از فروش سالانه 53 فیلم هنروتجربه‌ای بوده است.

متن کامل گزارش “جوان” در این باره را بخوانید:

آمار فروش یک فیلم بالاتر از 53 فیلم

آمار فروش يك ماهه فيلم كوتاه «هنگامه» بدون داشتن حتي يك سئانس در سينما از فروش ۵۳ فيلم گروه «هنر و تجربه» در سال۹۴ بالاتر است.

اين روزها فيلم كوتاه «هنگامه» در اكران‌هاي مردمي جشنواره عمار در حال نمايش است. شيوه‌اي كه با تمام مدل‌هاي موجود اكران در كشور متفاوت است؛ اكران فيلم كوتاه مذكور آنقدر عجيب و منحصر به فرد است كه به سادگي نمي‌توان از كنار آن گذشت.

روال مرسوم اكران‌هاي عمار نمايش آثار برتر جشنواره در شهرهاي مختلف و در مساجد، مدارس و… به طور رايگان است اما فيلم هنگامه داراي بليت‌فروشي است، يعني يك فيلم كوتاه كه تقريباً در اكران مرسوم سينماي ايران هرگز به اكران نمي‌رسد و از درجه اهميت پاييني برخوردار است در اين شيوه، نه تنها اكران مي‌شود بلكه مردم براي ديدن آن دست به جيب مي‌شوند و تا امروز كه اين مطلب منتشر مي‌شود فروش اثر به 19 میلیون و 640 هزار تومان رسيده است.

بليت فروشي بعد از تماشای فيلم
تا اينجاي ماجرا هنوز شگفتي رخ نداده است، غافلگيري زماني است كه شما در اين شيوه اكران ابتدا فيلم را مي‌بينيد و در پايان از ميان بليت‌هاي هزار تا 5 هزار توماني (به شرط رضايت از فيلم) بليت مي‌خريد. ممكن است فيلم را دوست نداشته باشيد و طبيعي است كه مبلغي هم نخواهيد پرداخت، فروش نزديك به 20 ميليون تومان اين فيلم در مدت يك ماه حاصل چنين فرايندي است. حالا تصور كنيد اگر قرار بود برخي آثار كه در پرديس‌هاي سينمايي با تبليغات فراوان مخاطب را به سينما مي‌كشانند بدين شيوه، بليت فروشي را در انتهاي فيلم و بر مبناي رضايت تماشاگر انجام مي‌دادند چه سرنوشتي پيدا مي‌كردند.

آمارهاي گيشه در سينما و اعتبار‌سنجي از فروش «هنگامه»
حتما سؤالات جدي و متعددي در‌باره شيوه اكران فيلم مذكور در ذهن شما شكل گرفته است و شايد يكي از آنها اين باشد كه فروش فيلم‌هاي سينمايي در چرخه اصلي سينماي ايران نيز بعضاً با شانتاژهاي رسانه‌اي از طرف تهيه‌كنندگان و ارائه آمار دروغ براي ايجاد موج روبه‌رو بوده است و اعلام فروش اين فيلم نيز مي‌تواند اينگونه باشد و اصلاً اعتبار‌سنجي فروش «هنگامه» چگونه انجام مي‌شود. اين سؤالي بود كه نگارنده با بد‌بيني تمام از حامد بامروت، تهيه‌كننده فيلم سؤال كردم. وي حاضر بود شماره تماس همه يا به طور رندوم بخشي از پخش‌كنندگان فيلم در شهرها و روستاهاي كشور را در اختيارمان بگذارد تا به شيوه‌هاي مختلف، فروش فيلم بررسي شود.
فروش 20ميليوني براي سينما اساساً مبلغي محسوب نمي‌شود و واقعيت آن است كه اين فروش با تمام ويژگي‌هايش كه براي اولين بار در سينماي به‌قول بعضي‌ها «نفتي» ما رخ داده است اصلاً ارزش دست به قلم شدن و نوشتن ندارد و اين تا زماني است كه ندانيد فروش فيلم‌هاي حاضر در گروه «هنر و تجربه» با هزينه‌اي كه بر دوش سازمان سينمايي و بودجه فرهنگي وزارت ارشاد مي‌گذارد چقدر است؟

«هنگامه» بالاتر از ۵۳ فيلم گروه «هنر و تجربه»
فروش يكماهه فيلم كوتاه «هنگامه» بدون داشتن حتي يك سئانس در سينما از فروش 53 فيلم گروه «هنر و تجربه» در سال 94 بالاتر است. طبق روال گروه هنر و تجربه، سازمان سينمايي براي اكران هر كدام از آثار به نمايش درآمده در اين گروه بايد 50 درصد صندلي‌هاي يك سينما را خريداري كند تا سينمادار ترغيب به نمايش فيلم شود و آن هم در شرايطي است كه حداقل دو نفر به سينما براي ديدن آن فيلم مراجعه كنند. بر اساس جدول مندرج در سايت جامعه صنفي تهيه‌كنندگان سينماي ايران به جز فيلم‌هاي «ماهي و گربه»، «اعترافات ذهن خطرناك من»، «خواب تلخ»، «اشكان، انگشتر متبرك و چند داستان ديگر»، «پرويز»، «كپي برابر اصل»، «گس»، «پريدن از ارتفاع كم»، «داره صبح ميشه»، «316»، «آتلان»، «سايه روشن»، « در كوچه‌هاي عشق»، «بهمن» و «اشياء از آنچه شما در آئينه مي‌بينيد» با فروش 20 میلیون و 200 هزار تومان، مابقي آثار اكران شده در گروه هنر و تجربه كه 53 فيلم هستند از فيلم كوتاه «هنگامه» كمتر فروخته‌اند و نشان داده‌اند كه سازمان سينمايي براي آتش زدن بودجه سالانه‌اش راه درستي را انتخاب كرده است.

اميدواریم شيوه اكران فيلم «هنگامه» و موضوع آن كه مورد توجه مردم قرار گرفته مسئولان را در مديريت بر سينما و سينماگران را در انتخاب موضوع براي ساخت اثر به تأمل وا دارد.

هنگامه
امین ایمانی و سوگل طهماسبی در نمایی از “هنگامه”