1

ادعای خبرگزاری اصولگرا⇐پذیرایی ویژه از تهیه‌کننده فیلمی پیرامون دغدغه‌های جنسی در جشنواره جهانی(؟) فجر!!!+عکس

سینماروزان: در حالی که در اولین روز جشنواره موسوم به جهانی فجر این تاخیرهای پیاپی در آغاز نمایش فیلمها بود که گلایه ساز شد، خبرگزاری اصولگرای “فارس” قرار گرفتن نام “ویت هایدوشکا” تهیه کننده فیلمی با مضمون دغدغه های جنسی با نام «معلم پیانو» و برگزاری ورکشاپ او در نخستین روز جشنواره را مورد انتقاد قرار داده است.

متن گزارش “فارس” را بخوانید:

در اولین روز جشنواره جهانی، ورکشاپ تهیه کننده اتریشی با نام “ویت هایدوشکا” برگزار شد؛ در کارنامه او فیلمی با موضوعی درباره سرگشتگی جنسی دیده می‌شود. در این فیلم تلاش شده تا پیچیدگی‌های داستانی و تکنیکی محملی برای نمایش مسائل جنسی باشد.

ظاهرا در شرایطی که اغلب مردم و حتی هنرمندان پیگیر و درگیر شرایط انتخابات هستند نظارت چندانی در مورد رویدادها و اتفاقات فرهنگی و هنری، از جمله جشنواره جهانی فجر که در این مدت زمان برگزار میشود وجود ندارد. در اولین روز جشنواره موسوم به جهانی، ورکشاپی برای تهیه کننده یکی از فیلمهای مهم درباره مسائل جنسی (که از میهمانان ویژه جشنواره است) برگزار شد.

در این گونه از فیلم‌ها برعکس اغلب آثار جنسی که به لحاظ سینمایی بی ارزش و نازلند، کارگردان و تهیه‌کننده تلاش دارند تا مقولات و مسائل جنسی را با تکنیک های به‌روز و پیچیدگی‌های مورد توجه قشر روشنفکر درآمیزند و فیلمهایی از این دست را در میان فیلمهای مهم سینما بگنجاند و از این طریق بتوانند بر مخاطب خود تاثیر بیشتری بگذارند.

فیلم مورد نظر “معلم پیانو” از جمله فیلم‌هایی است درباره مسائل جنسی که در سال 2001  ساخته شده‌ و در آن تلاش شده است تا پیچیدگی های داستانی محملی برای نمایش عریانی باشد. فیلمی که به گفته کارگردانش از مهمترین آثار او به شمار می‌رود.

داستان فیلم درباره زنی در دوران میانسالی است که به کار تدریس مشغول است و گرایشات هنری نیز دارد. او هنوز مجرد است و با مادری سرکوبگر زندگی می‌کند که همیشه در پی اعمال سلطه بر اوست. امیال و گرایش‌های جنسی او  برآورد نشده و او درگیر عقده‌های جنسی است و با تماشای فیلم‌های سکسی و چشم‌چرانیِ سکسی خود را ارضا می‌کند.  یکی از هنرآموزان جوان او، به وی  اظهار عشق می‌کند، اما زن،  خواستار اعمال سلطهٔ جنسی بر اوست و او را به تبعیت از فرامین بیمارگونه‌اش فرامی‌خوانَد. مبارزه‌ای جنسی برای اعمال سلطهٔ جنسی میان آن دو اوج می‌گیرد که سر به خودآزاری و دیگرآزاری و ویرانگری می‌زند. این فیلم از آثاری است که با نشان دادن شکل غلوآمیز روابط جنسی یک معلم  زن در زمان خود مورد نقدهای زیادی قرار گرفت.

اگرچه رضا میرکریمی دبیر جشنواره، از کارگردان‌های خوب و متعهد کشور به‌شمار می‌رود اما نداشتن برنامه ریزی و کارشناسی درست برای برگزاری جشنواره‌هایی از این دست و سپردن بخش‌های قابل توجهی از جشنواره به افرادی که گرایش‌های شبه روشنفکری دارند، از جمله مهمترین دلایلی است که باعث بروز اتفاقاتی از این دست (که باتوجه به شخصیت و گرایشات دبیر جشنواره ناخواسته هستند) می‌شوند!!!

ورکشاپ "ویت هایدوشکا" تهیه کننده "معلم پیانو" در جشنواره جهانی فجر
ورکشاپ “ویت هایدوشکا” تهیه کننده “معلم پیانو” در جشنواره جهانی فجر