1

ادعای تهیه‌کننده فیلم تازه فرخ‌نژاد: زندگی واقعی یک رانت‌خوار، زمینه‌ساز تولید “یاسین” شد/این رانت‌خوار الان در زندان است!

سینماژورنال: این روزها فیلمی با نام “یاسین” در سینماها روی پرده رفته است. فیلمی که هرچند کارگردان آن حامد امرایی چندان شناخته شده نیست اما هم تهیه کننده اش را می شناسیم و هم بازیگران اصلی اش را.

تهیه کنندگی “یاسین” را محسن علی اکبری برعهده داشت؛ تهیه کننده ای که در سالهای قبل اثر پرهزینه “استرداد” را از او دیده بودیم و بازیگران اصلی فیلم هم حمید فرخ نژاد و پریوش نظریه اند.

انتخاب جمله تبلغاتی “از شما رانتخوار محترم تقاضا میشود این فیلم را نبیند” موجب شد به سراغ علی اکبری رفته و درباره چرایی انتخاب این شعار بپرسیم.

انتخاب شعار تبلیغاتی منطبق است با مفهوم اثر /فیلمنامه براساس یک شخصیت واقعی نگاشته شد

وقتی از علی اکبری پرسیدیم که آیا این جمله صرفا بار تبلیغی دارد یا اینکه مرتبط با مفهوم اثرش است به سینماژورنال گفت: صددرصد این جمله تبلیغاتی منطبق است با مفهومی که فیلم بناست درباره آن سخن گوید. فیلم از مذمومیت پدیده ای به نام رانت خواری و سوء استفاده ها غیراخلاقی می گوید و از ابتدای تولید هم هدفمند این مفهوم را دنبال کردیم.

وی ادامه می دهد: اتفاقا طرح اصلی فیلمنامه براساس شخصیت آدمی نگاشته شده است که از نزدیک او را می شناختم. ایشان آدمی بود ظاهراالصلاح و به شدت پای بند ظاهری به اصول مذهبی اما از جایی به بعد درگیری برج سازی شد و حتی از قاری قرآن بودن فرزندش استفاده می کرد تا بتواند قراردادهای مالی خود را پیش ببرد و به نوعی رانت خواری روی آورد.

این شخصیت سینمایی نبود و الان در زندان است

علی اکبری می افزاید: به هنگام نگارش فیلمنامه “یاسین” و به هنگام تولید سعیمان این بود که مابه ازای واقعی که درباره زندگی آن شخصیت وجود داشت را وارد درام کنیم تا داستان همذات پندارانه شود.

این تهیه کننده درباره اینکه آیا شخصیتی که “یاسین” از زندگیش می گوید از اهالی سینما بوده یا نه و کلا ماهیت وی به سینماژورنال  بیان می دارد: نه، ایشان سینمایی نبود و ربطی به سینما نداشت و همین قدر بدانید که به سبب رفتارهای نادرستش همین الان در زندان است.

فیلم بدون سانسور روی پرده رفته

محسن علی اکبری با اشاره به اینکه سعی کرده در حد توان در فیلمنامه “یاسین” از آن شخصیت، داده بیاورد ادامه می دهد: سعی کردیم تا جاییکه میتوانیم بار رئالیستی کار را بالا ببریم تا مخاطب حسش کند.

اینکه فیلمنامه نویس چگونه می تواند به صراحت یاین معضل اجتماعی را بیان کند و دچار سانسور نشود دیگر پرسش ما از علی اکبری بود و وی در این باره اظهار می دارد: سعی کردیم مفاهیم را طوری لحاظ کنیم که مشکل ممیزی نداشته باشیم. خوشبختانه اداره نظارت چه در مرحله پروانه ساخت و چه پروانه نمایش با ما همراهی کرد.

علی اکبری خاطرنشان می سازد: فیلمی که اکنون روی پرده رفته نیز نسخه اصلی است و بدون کمترین سانسور روی پرده رفته است.