1

ادعای تهیه‌کننده⇐با بودجه “شهرزاد” نمی‌توان حتی یک کارگاه کوچک را راه‌اندازی کرد

سینماژورنال: از زمان تولید سریال “شهرزاد” تاکنون مرتب شنیده‌های مختلفی درباره رقم بودجه صرف شده برای تولید این کار طرح گشته است و البته تولیدکنندگان کار نیز کوشیده‌اند به نوبه خود پاسخگوی این شنیده ها باشند.

به گزارش سینماژورنال دلیل اصلی این شنیده‌ها حضور محمدهادی رضوی داماد معاون رییس جمهور به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه است.

محمد امامی که به عنوان تهیه کننده کنار رضوی بوده است در گفتگویی با “شرق” با اشاره به رقم بودجه مصروف شده برای تولید این سریال از این گفته که با بودجه این کار حتی یک کارگاه کوچک صنعتی را هم نمی توان راه اندازی کرد.

توجه بخش خصوصی به شبکه خانگی، باعث شد تا روند بهتری در تولید آثار شکل بگیرد

محمد امامی می‌گوید: در نبود شبکه خصوصی در ایران، مدیومی به نام شبکه نمایش خانگی ایجاد شد. اتفاقی که تنها در ایران شاهدش هستیم. تا پیش از این تنها وظیفه این مدیوم پخش آثار سینمایی اکران‌شده بود و به مرور روند سریال‌سازی در این شبکه شکل گرفت. طبعا توجه بخش خصوصی به این حوزه، باعث شد تا روند بهتری در تولید آثار شکل بگیرد. اما حضورسرمایه‌گذاری که با داشتن نگاه صنعتی، نسبت به هنر هم شناختی داشته باشد.

اینکه میگویند فرهنگ سودده نیست را قبول ندارم

وی ادامه می‌دهد: البته باید در اینجا به نکته‌ای اشاره کنم و آن این است که برخلاف صحبت برخی که معتقدند حوزه فرهنگ سودده نیست و نمی‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، را قبول ندارم. شاید درحال‌حاضر نیاز است که اقتصاددان‌های ما به حوزه فرهنگ وارد شوند و مطالعاتی روی آن داشته باشند و شرایط را بسنجند. تجارت فرهنگ اتفاق بسیار مهمی است که متأسفانه جای خالی آن در کشور ما حس می‌شود.

هزینه “شهرزاد” 12 میلیارد و 700 میلیون بوده/با این مبلغ حتی یک کارگاه کوچک را هم نمی توان راه اندازی کرد

این تهیه‌کننده خاطرنشان می‌سازد: هزینه ساخت سریال «شهرزاد» حدود ١٢‌میلیاردو ٧٠٠‌ میلیون تومان بوده است. با این مبلغ نمی‌توان حتی یک کارگاه کوچک را در حوزه صنعت راه‌اندازی کرد. اما مثلا می‌توان سریالی در شبکه نمایش خانگی ساخت که پنج ‌هزار شغل ایجاد کندو کاملا می‌تواند حوزه سوددهی باشد. واقعیت این است هنوز در این حوزه کاری انجام نشده است که با قطعیت بتوان گفت شبکه نمایش خانگی سودده یا زیان‌ده است.