1

ادعاهای سازنده مستند ارگانی “کمیته”⇐در طول ۱۳ سال فعالیت کمیته خطا‌هایی هم انجام شده که در مستند هست!/ امام(ره) در دیدار با اعضای کمیته درباره رفتار‌های آن‌ها تذکراتی داده بود!/عبدالله نوری که برای انحلال کمیته تلاش زیادی کرد حاضر نشد در این مستند حرف بزند!!/هاشم صباغیان به عنوان مخالف کمیته همه حرفهایش را زد!/هرچه آرشیو صداوسیما را گشتیم مستند پنج قسمتی تاریخ کمیته را نیافتیم!!/ تصاویر آرشیوی کمیته را از کانون بازنشستگان (!!) گرفتیم!/کمیته برخلاف گشت ارشاد در زندگی مردم دخالت نمیکرد!!/کمدی “نهنگ عنبر” با بازی رضا عطاران رفتار کمیته را لوث کرده!!

سینماروزان: مستند «کمیته» یکی از تازه ترین آثار ارگانی است که می‌خواهد به بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی یعنی ایجاد و انحلال کمیته انقلاب اسلامی بپردازد.

مستند “کمیته” از تولیدات «خانه مستند انقلاب اسلامی» منسوب به اوج است. عبدالحسین بدرلو در چرایی تولید فیلم به روزنامه جوان گفت: جرقه اولیه کار مربوط به سال ۹۵ و تحقیق درباره موضوع تشییع پیکر امام خمینی (ره) بود. قرار بود روایت تشییع بزرگ را از سوی خلبانان بالگرد‌هایی که در مراسم بودند روایت کنیم. مأموریت آن کار بر عهده بچه‌های کمیته بود. در این تحقیقات متوجه شدیم درباره کمیته کار خیلی کمی انجام شده، حتی مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم چیزی نداشت. در پرس‌وجو‌ها به عکاس کمیته رسیدیم و مشخص شد از تاریخ کمیته در همان سال‌ها یک فیلم پنج قسمتی تولید شده، اما در آرشیو صداوسیما هرچقدر گشتیم آن را پیدا نکردیم!!!

عبدالحسین بدرلو تاکید کرد: کمیته در آن دوره واحد تلویزیونی داشته است که تصاویر زیادی گرفته، ولی بخشی از آن را همان طور که اشاره کردم هر چه گشتیم در آرشیو صداوسیما پیدا نکردیم ولی بخشی از تصاویر آرشیوی را از کانون بازنشستگان کمیته گرفتیم.

کارگردان “کمیته” درباره چینش افراد طرف گفتگو در مستندش گفت: برخی موافق کمیته بودند و برخی دیگر مخالف، تلاش کردیم از هر دو طرف افرادی را برای مصاحبه پیدا کنیم، اما خیلی از افراد با وجود اینکه در سمت‌های حساسی در آن زمان بودند، حاضر نشدند جلوی دوربین بیایند و حرف بزنند. ما هم در تیتراژ مستند به اسامی‌شان اشاره کردیم.

وی ادامه داد: مثلاً عبدلله نوری که در زمان انحلال کمیته وزیر کشور و جزو افرادی بود که برای انحلال کمیته تلاش زیادی کرد و حاضر نشد صحبت کند. ما در مجموع بین ۴۰ تا ۵۰ نفر را برای مصاحبه انتخاب کردیم که در نهایت با نزدیک ۱۷ تا ۱۸ نفر صحبت کردیم، مثلاً با مهندس هاشم صباغیان به عنوان مخالف کمیته و حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق‌نوری به عنوان موافق کمیته صحبت کردیم.

عبدالحسین بدرلو درباره نقدهای وارده به کمیته اظهار داشت: بالاخره در طول ۱۳ سال فعالیت کمیته خطا‌هایی هم انجام شده که بخشی از آن از زبان صباغیان بیان می‌شود، حتی امام(ره) هم در دیدار با اعضای کمیته درباره رفتار‌های آن‌ها تذکراتی می‌دهند.

به گزارش سینماروزان سازنده مستند “کمیته” بی اشاره به تصویر انسانی “نهنگ عنبر2” از یک مامور بااخلاق-با بازی امیرحسین آرمان- بیان داشت: حضور کمیته و فعالیت آن در حدی که فیلم‌هایی مثل «نهنگ عنبر»با بازی رضا عطاران لوث کرده، نبود!!اینکه کمیته در حد گشت ارشاد عمل می‌کرده و در زندگی مردم دخالت می‌کرده، برداشت اشتباهی است. 
 

این مستندساز افزود: کمیته فعالیت‌های گسترده‌ای داشت که در مستند به آن اشاره شده است. در خصوص انحلال هم حرف‌های زیادی زده شده است؛ بعضی‌ها می‌گویند نباید ادغام انجام می‌شد یا ادغام با این شیوه را قبول نداشتند، اما در سال‌های بعد می‌بینیم که تجربه انحلال کمیته باعث شد روند‌های بعدی اصلاح شود.

نهنگ عنبر+کمیته
نهنگ عنبر+کمیته