1

ادعاهای دبیر درباره درآمدزا بودن نخستین جشنواره فجر!!+اعداد و ارقام

سینماروزان: در روزگاری که بخش عمده جشنواره‌های دولتی، بودجه‌خوار هستند، جشنواره اصلی فیلم فجر تنها جشنواره‌ای بوده که در همه این سالها درآمدی مطلوب از بلیت‌فروشی داشته با این حال همچنان این جشنواره هم متصل به بودجه دولتی است.

به گزارش سینماروزان حسین وخشوری دبیر نخستین جشنواره فجر که بهمن ۱۳۶۱ برگزار شده ادعا کرده که در اولین سال برگزاری، جشنواره فجر کاملا درآمدزا بوده است.

حسین وخشوری به سمیه علیپور در نشریه جشنواره سی و نهم فجر گفت: برای برگزاری دوره اول جشنواره فیلم فجر، معاون مالی ارشاد ۷۵۰هزار تومان به ما پرداخت کرد که نیمی از این بودجه(۳۷۵هزار تومان) هم سهم جشنواره تئاتر فجر شد.

وخشوری با اشاره به درآمدش از بلیت فروشی جشنواره گفت: آن زمان بلیت جشنواره، ۱۰ تومان بود که کمی بیشتر از رقم معمول بلیت سینماها بود و درنهایت از بلیت‌فروشی جشنواره نزدیک ۱میلیون تومان درآمد داشتیم که آن را نیز به حساب خزانه برگرداندیم.

دبیر اولین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: در آن زمان پنج شماره نشریه برای جشنواره منتشر کردیم که حتی آن را هم با بهای تک‌شماره ۱۵ ریال عرضه کردیم و از این راه نیز درآمد داشتیم و درنهایت جشنواره نه‌تنها هزینه‌ای برای دولت نداشت که درآمدزا هم بود!

به گزارش سینماروزان مطابق با ادعای وخشوری بودجه جشنواره اول فجر ۳۷۵هزار تومان بوده که با احتساب قیمت وقت دلار(۳۵تومان) بودجه‌ای حدودا ده هزار دلاری صرف برگزاری دوره اول جشنواره شده بود.

ده هزار دلار به قیمت امروز میشود چیزی حول و حوش ۲۵۰میلیون تومان!!! رقمی که ساختار دولتی سینما بعید است بتواند با آن یک جشنواره موضوعی درجه چندم برگزار کند؟؟

وقتی حتی بودجه جشنواره‌هایی مثل کوتاه و مستند و مقاومت و کودک، میلیاردی است خیلی سخت است که باور کنیم جشنواره اول فجر به قیمت امروز فقط با ۲۵۰ میلیون تومان برگزار شده!؟؟

این بریز و بپاش در جشنواره‌ها و بودجه‌‌خوار کردن آنها طی چهل سال اخیر، فقط یکی از بلایایی است که دولتی کردن رویدادها به بیت‌المال وارد کرده!

 

حسین وخشوری+جشنواره نخست فیلم فجر
حسین وخشوری+جشنواره نخست فیلم فجر