1

احمدرضا معتمدی: چه کسی گفته “بوف کور” پرهزینه است؟/با بودجه متوسط می‌توان پروژه را کلید زد/ کل سکانسهای دریایی را می‌توان در یک کشتی باری گرفت!

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: احمدرضا معتمدی که بواسطه تحصیلتش در فلسفه به عنوان فیلسوف سینمای ایران شناخته می شود آذرماه سال قبل پروانه ساخت پروژه ای به نام “بوف کور” را گرفت.

به گزارش سینماژورنال همنامی این پروژه با یکی از آثار شناخته شده ادبیات فارسی این شائبه را ایجاد میکرد که معتمدی تصمیم به اقتباس از داستان صادق هدایت را گرفته اما محمد خزاعی تهیه کننده این کار این مساله را کاملا رد کرد.

گوشه چشمی به “سگهای زرد”

تاکنون که حدودا 4 ماه از صدور پروانه ساخت می گذرد هنوز معلوم نشده داستان “بوف کور” درباره چیست اما برخی از این خبر داده اند که این فیلم بخشهایی از اتفاقاتی که برای هنرمندان زیرزمینی رخ می دهد را به تصویر کشیده و البته گوشه چشمی هم دارد به وضعیتی که برای گروهی موسوم به “سگهای زرد” رخ داده بود.

البته که در نگاه معتمدی به هنرمندان زیرزمینی بناست تصویری از بحران هویت نسل جوان در روزگار معاصر به نمایش درآید.

تغییر تهیه کننده از سیدضیاء به خزاعی

احمدرضا معتمدی برای نگارش فیلمنامه “بوف کور” که اتفاقا در برهه ای از زمان هم “سگهای زرد” نام داشت بیشتر از دو سال وقت گذاشته و البته به غیر از محمد خزاعی با تهیه کنندگان دیگری نظیر سیدضیاء هاشمی هم برای تولید این کار صحبت کرده بود اما در نهایت خزاعی بود که پروانه ساخت فیلم را گرفت.

سال گذشته بیشتر استراحت می کردم

معتمدی که آخرین ساخته سینمایی اش “آلزایمر” حدودا پنج سال قبل تولید شد در گفتگو با سینماژورنال درباره زندگی حرفه ایش در سالی که گذشت بیان می دارد: سال قبل که به دلیل بیماری قلبی ام بیشتر استراحت می کردم و البته تدریس را هم به مانند همیشه ادامه میدادم. در این سال یک پروانه ساخت هم گرفتم که همه سهم من از زندگی حرفه ایم در سال قبل همین پروانه ساخت بود.

این کارگردان ادامه می دهد: البته فیلمنامه “بوف کور” هم برای سال 92 بود اما در سال 93 یک بازنویسی مجدد از آن را آماده کردم.

مشکل اصلی نبود سرمایه است

احمدرضا معتمدی درباره اینکه “بوف کور” چه زمانی وارد پیش تولید خواهد شد به سینماژورنال می گوید: واقعا خودم هم نمی دانم. به مانند همیشه مشکل اصلی سرمایه است که تاکنون فراهم نشده. البته تهیه کننده در این زمینه رایزنیهای خود را داشته است اما هنوز بودجه ای برای تولید کار فراهم نیست.

کارگردان درام صریح”دیوانه ای از قفس پرید” در پاسخ به این سوال که شنیده های مبنی بر حمایت بنیاد فرهنگی روایت از “بوف کور” چقدر صحت دارد به سینماژورنال می گوید: همه چیز در حد شنیده هاست و تا این لحظه هیچ حمایت عملی از سوی هیچ ارگانی صورت نگرفته است.

چه کسی گفته “بوف کور” پرهزینه است؟

معتمدی درباره اینکه این نبود بودجه چقدر ربط دارد به این قضیه که تولید “بوف کور” پرهزینه است اظهار می دارد: اصلا این قضیه صحت ندارد. چه کسی گفته این پروژه پرهزینه است. هیچ کدام از پروژه های من پرهزینه نبوده اند و همواره با هزینه متوسط و صرفه جویی کامل تولید فیلمهایم را انجام داده ام.

احمدرضا معتمدی
احمدرضا معتمدی

سکانسهای دریایی را هم میتوان با حداقل هزینه گرفت

پیش از این تهیه کننده “بوف کور” از وجود سکانسهای دریایی که باید روی آب بگذرد در این فیلم خبر داده بود و گفته بود نیمی از فیلم در دریا می گذرد. وقتی از معتمدی می پرسیم که آیا وجود چنین سکانسهایی باعث افزایش هزینه تولید نخواهد شد به سینماژورنال می گوید: نه! مگر لزوما هر فیلمی که روی دریا می گذرد باید پرهزینه باشد؟ ما حتی سکانسهای کشتی را هم میتوانیم با یک برنامه ریزی درست با حداقل هزینه بگیریم.

میتوان یک کابینه در کشتی باری اجاره کرد و سکانسهای دریایی را گرفت

وی ادامه می دهد: این همه کشتی قدیمی داریم که میتوان یکی از آنها را با اندکی تغییرات ظاهری برای نماهای دریایی استفاده کرد. حتی میتوانیم فقط یک کابین در یک کشتی باری اجاره کنیم و اغلب نماهای دریایی را در همین کابین بگیریم.

معتمدی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بتواند “بوف کور” را در سال جدید کلید بزند خاطرنشان می سازد: “بوف کور” پروژه متوسطی است و بلحاظ تولید هم کاملا معمولی و متعارف است و بنا نیست هزینه هنگفتی صرف تولید آن شود.

دو بازیگر حرفه ای+چهره های مستعد در آوازخوانی

به گزارش سینماژورنال پیش از این محمد خزاعی تهیه کننده “بوف کور” اعلام کرده بود که این فیلم فقط دو بازیگر حرفه ای خواهد داشت و بقیه شخصیتها میان چهره های ناشناخته بازیگری توزیع خواهد شد؛

البته چهره هایی که منطبق بر کارکرد شخصیتشان در فیلمنامه توانایی کافی در آهنگسازی و آوازخوانی داشته باشند. معتمدی اما در این باره سکوت می کند و حرف تازه ای نمی زند.