1

چند و چون کُددار شدن بودجه صداوسیما/یک نماینده مجلس تشریح کرد

سینماروزان/مهدی فلاح صابر: صرف بخش عمده بودجه دستگاه های فرهنگی برای هزینه های جاری و دستمزد و پشتیبانی باعث شده سهم بدنه هنرمندان از بودجه فرهنگی ناچیز باشد؛ اتفاقی که یک نماینده مجلس از ضرورت اصلاح آن حرف زده.

#احسان_قاضی‌زاده_هاشمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما به خبرگزاری تسنیم گفت: کل سهم بودجه فرهنگی به ۱/۷ درصد کل بودجه عمومی کشور هم نمی‌رسد. این یعنی اوج مظلومیت و مهجوریت فرهنگی؛ این بودجه از صداوسیما تا ۶۹ ردیف دیگر و حتی فعالیت‌های مردمی و مؤسسات فرهنگی و غیردولتی‌ها، را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از بخش‌های فرعنگی صرفاً این بودجه به پرداخت حقوق و دستمزد و مسائل مالی مدیران و پرسنل میرسد. این را در نظر بگیرید ۸۰ تا ۸۵ درصد این بودجه،  پرداخت حقوق است و فقط ۱۵ درصدی که باقی می‌ماند صرفِ برنامه‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف میشود…به برخی از دستگاه‌ها گفتیم شما چرا آنقدر نیرو دارید و چرا دچار فربه‌گی سازمانی هستید؟ تمام ارگان‌های فرهنگی بودجه بگیر مکلف به چابک‌سازی هستید تا در نهایت بودجه فرهنگی به هنرمندان برسد.

این نماینده مجلس گفت: برای اولین بار بودجه های فرهنگی را کُددار کردیم تا بودجه تولید محصول صرف دستمزد مدیران و پرسنل نشود. کُددار یعنی رئیس دستگاه‌ نتواند پول تولید محصول را صرف کاری دیگر کند. اگر سریال «سلمان فارسی» الان پیش رفته و یک مسیری از آن طی شده، به خاطر این است که ما بودجه را کُددار کردیم.

وی تاکید کرد: چرا سالها بعد از #مختارنامه هیچ سریال فاخر دیگری تولید نشده؟ ما اتفاقاً بودجه تولید را به دستِ مسئولین صداوسیما ندادیم که آن را حقوق بدهند. این کار را قطعاً نمی‌کنیم. ما این بودجه را برای تک تک برنامه‌ها، مستند فاخر، انیمیشن فاخر می‌دهیم؛ مردم نیازمند محتوای خوب‌اند. به مسئولین صداوسیما گفتیم اگر می‌خواهید کار تولید کنید با نام پروژه با موضوع و رزومه تولیدکنندگان باشد تا با لحاظ شرایط، بودجه بگیرد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی: بودجه صداوسیما کددار شد
احسان قاضی‌زاده هاشمی: بودجه صداوسیما کددار شد