1

ابراهیم داروغه‌زاده روی آنتن زنده بیان کرد⇐تغییری در سازمان سینمایی انجام نخواهد شد اما شخصا طوری کار می‌کنم که انگار همین امروز، آخرین روز فعالیتم است/مشکل ۵ فیلم توقیفی حل شد و پروانه نمایش گرفتند/آیین‌نامه بومی شده درجه‌بندی سنی، هفته آینده رونمایی خواهد شد/به فضای رقابتی جشنواره فجر به شدت نیاز داریم به‌خصوص در بخشهای فنی!/نیازی به نظارت نخواهیم داشت اگر فیلمسازان تندترین نقدها را در جهت حفظ منافع ملی انجام دهند/جشنواره فجر باید باشکوه و در شأن سینما و ایام فجر انقلاب اسلامی باشد/هیچ نماینده‌ای خواستار بازبینی فیلمهای دارای پروانه نمایش نشده!/کاری که حوزه هنری از بابت سینماداری میکند همان کاریست که شهرداری و پردیس‌داران خصوصی هم انجام میدهند/سرگرمی سازان نباید انگ مبتذل‌ساز بخورند

سینماروزان: ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در اولین گفتگوی خود بعد از صدور حکمش برای دبیری جشنواره سی و ششم فجر که در شبکه خبر و «شهرفرنگ» انجام شد، کوشید هم درباره برخی مسائل مبتلابه نظارتی اظهارنظر کند و هم کوتاه درباره نگاهش نسبت به جشنواره فجر بگوید.

به گزارش سینماروزان داروغه‌زاده درباره نگرش معاونتش نسبت به صدور پروانه های ساخت و نمایش گفت: در سال حدود 100 فیلم تولید میشود که نهایتا 60 تا 70 فیلم امکان اکران پیدا میکنند. سیاست اصلی سازمان این است که در صدور پروانه ساخت تنوع ژانر رعایت شود یعنی هیچ ژانری بنا نیست حذف شود.

داروغه زاده درباره عدم صدور پروانه ساخت برخی آثار در هفته های اخیر گفت: فارغ از بحثهای جزیی و موردی مربوط به فیلم یا فیلمسازی خاص باید به سمتی برویم که نظارت به سینماگران واگذار شود و نگاه دولت با نگاه سینماگران همپوشانی داشته شود.

وی ادامه داد: در تولید محصول منافع ملی باید بر هر چیزی ارجح داده شود و همین طور فرهنگ ایرانی- اسلامی و اگر این موارد محقق شود حتی انتقادی ترین فیلم هم پروانه خواهد گرفت.

داروغه زاده افزود: در هالیوود اغلب در جهت تحقق اهداف ملی شان فیلم میسازند و به آن افتخار هم میکنند نمونه اش هم “آرگو”. اینجا هم در عین اینکه باید نگاه برود به سمت انتقادپذیری و بالا رفتن سعه صدر در نقدهای که محصولات سینمایی ارائه میدهند، در مقابل فیلمساز هم بهتر است نقد را در جهت منافع ملی ارائه دهد و اگر این اتفاق بیفتد اصلا نیازی به معاونت نظارت نخواهیم داشت.

معاون نظارت درباره نتیجه بازبینی فیلمهای بلاتکلیف بیان داشت: کمیته بازبینی فیلمهای بلاتکلیف، 12 فیلم را دید؛ 5 فیلم با اصلاحات در اختیار شورای نمایش قرار گرفت و پروانه هایشان صادر شد و انشاءالله در یک فضای آرام روی پرده می روند.

داروغه زاده درباره ماجرای دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و شایعات پیرامونش گفت: هیچ نماینده ای نخواست فیلمهای دارای پروانه را مجددا بازبینی کند. نگرانی آنها بابت فراقانونی بودن کمیته بازبینی بود که درباره آن هم توجیهات لازم صورت گرفت. نمایندگان هم بنا شد فیلمها را هنگام اکران ببینند.

ممانعتی که حوزه هنری از نمایش برخی فیلمها در سینماهایش ترتیب میدهد موضوع پرسش بعدی از داروغه زاده بود. به گزارش سینماروزان معاون نظارت درباره انتقادات وارده به حوزه هنری بخاطر توقیف نمایش آثار در سینماهایش گفت: اینکه حوزه هنری برخی فیلمها را نمایش نمیدهد از بابت سینماداریست؛ درست مثل رفتار شهرداری و خیلی از تهیه کنندگان خصوصی که پردیس‌دار هستند و فیلمهای خودشان را مورد توجه قرار میدهند و به برخی فیلمها سالن کمتری میدهند.

ابراهیم داروغه زاده با انتقاد از برخی هجمه ها نسبت به آثاری که حتی روی پرده هم نرفته اند که عیارشان مشخص شود اظهار داشت: مخاطبان سینما متنوع هستند؛ مخاطبی فیلم مفهومی میخواهد و مخاطبی فیلم سرگرم کننده. هر دو نوع سینماگران هم محترمند یعنی هم سازندگان محصولات سرگرمی ساز و هم صاحبان محصولات اندیشه‌محور حق دارند آثارشان را در معرض قضاوت مخاطب قرار دهند و در این مسیر سرگرمی سازان نباید انگ مبتذل‌ساز بخورند.

به گزارش سینماروزان وی با خطاب قرار دادن برخی رسانه ها ادامه داد: وقتی از فیلمی خوششان نمی آید انگ ابتذال نزنند چون باید گذاشت مخاطب خود به انتخاب دست زند. متاسفانه برخی دنبال نقد فیلم نیستند و با کلی گویی و الفاظ زننده فقط قصد زدن یک فیلم خاص را دارند مثلا اخیرا یک رسانه خاص یکی دو هفته قبل از نمایش یک فیلم خاص آن را با ادبیاتی سطحی نقد کرد با واژگانی که نشان میداد نگارنده اصلا فیلم را ندیده!!

معاون نظارت درباره برخی اختلاف سلیقه های صنف سینما گفت: اقتصاد سینمای ایران خیلی فقیر است. کل فروش 95 بیستر از 200 میلیارد نبود! تا این اقتصاد رشد نکند اختلاف سلیقه ها به درگیری منجر میشود. باید فضا را توسعه داد و بازارهای جدید برای محصولات فراهم کرد تا صاحبان محصول به طور عادلانه بتوانند آثار را عرضه کنند. جادوی سینما در محصولات ما کم است؛ حتی جرأت تصویرسازی یک نمای تصادف خودروی استاندارد را نداریم و این ایراد است. باید برویم به سمت توسعه سینما هم در بحث تکنیکی و هم توسعه سالنهای استاندارد.

داروغه زاده پیرامون درجه بندی فیلمها بیان داشت: درجه بندی سنی فیلمها از سالهای قبل بوده ولی برای قاعده مند کردن آن با همکاری مراکز دانشگاهی به دنبال بومی کردن درجه بندی سنی آثار سینمایی هستیم. درجه بندی موجب انتخاب دقیقتر فیلم از سوی مخاطب میشود. هفته آینده  آیین نامه بومی شده درجه بندی سنی رونمایی خواهد شد و شورای پروانه نمایش منطبق با آن درجه بندی را انجام خواهد داد.

معاون نظارت با اشاره به تلاشها برای ورود راحتتر فیلمسازان اول دارای رزومه به سینما گفت: در دوران قبل فیلمسازان اول، ماهها معطل تعیین صلاحیت توسط معاون نظارت می شدند اما حالا با تعامل صنف تهیه کنندگان این پروسه روند حرفه ایتر و سریعتری خواهد گرفت. هر لحظه هر کارگردانی میتواند برود سراغ یک تهیه کننده حرفه ای و بعد از تایید تهیه کننده و تاییدیه شورایعالی تهیه کنندگان، برای پروانه ساخت تقاضا دهد.

داروغه زاده درباره مشکلات فعالان صنف نمایش خانگی گفت: چشم انداز آینده نمایش خانگی توسعه سامانه ویدیوی درخواستی است و حمایت سازمان به این سمت خواهد رفت تا دسترسی مخاطبان به محصولات بهتر شود.

وی ادامه داد: شبکه فیزیکی عرضه محصولات سینمایی در این سالها خیلی کمک کرده اما در برخی زمینه ها نمیتواند کاری کند مثلا در زمینه های کوتاه و مستند شبکه فیزیکی خانگی کمک چندانی نمیکند اما ویدیوی درخواستی این کار را میکند. سیاستها در جهت حمایت از ویدیوی درخواستی است و این منافاتی با نظارت ندارد.  نظارت و بحث کپی رایت در این سامانه ها هم جدی تر دنبال خواهد شد. این سامانه ها هنوز جوان هستند و در آینده شکل بهتر نظارتی درباره آنها اعمال خواهد شد. البته نباید فراموش کنیم که فضای نظارت در ویدیوی درخواستی با مقوله نظارت در سیستم عرضه لوح فشرده کاملا متفاوت است.

داروغه زاده درباره وضعیت برگزاری جشنواره امسال فجر اظهار داشت: احکام شورای سیاستگذاری جشنواره فجر هفته آینده صادر خواهد شد و بعد از آن آیین نامه تدوین خواهد شد. شخصا فکر میکنم باید برویم به سمت اینکه مدام جشنواره فجر و قواعدش را تغییر ندهیم یعنی به سمت ثبات در برگزاری جشنواره برویم.
وی خاطرنشان ساخت: جشنواره فجر باید باشکوه و در شأن سینما و ایام فجر انقلاب اسلامی باشد. این موضوعیست که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

داروغه زاده درباره کم و کیف بخشهای جشنواره سی و ششم فجر بیان داشت: بخش اصلی جشنواره فجر بخش سینمای بلند است. ما جشنواره های کوتاه و مستند را داریم که بسیار تخصصی و حرفه ای اند. اخیرا هم جشنواره بین الملل فجر راه افتاده برای رونق بخش خارجی. جشنواره فجر برای فیلمهای بلند است و اگر بتواند کمکی به توسعه بخشهای مستند و کوتاه  کند از حضور آنها استقبال خواهیم کرد وگرنه بهتر است فجر متمرکز بر غنی کردن همان بخش بلند باشد.

وی افزود: درباره حذف جوایز فنی یا حضور بخشهای کوتاه و مستند حتما با صنوف جلسه خواهیم گذاشت و به تعامل خواهیم رسید.

داروغه زاده تاکید کرد: به فضای رقابتی جشنواره فجر به شدت نیاز داریم بخصوص در بخشهای فنی؛ هم برای مخاطبان و هم برای بدنه صنف!!!

به گزارش سینماروزان داروغه زاده درباره تعدد برگزاری جشنواره‌ها در کشور و اینکه آیا بهتر نیست بودجه جشنواره صرف تولید شود گفت: غیر از جشنواره های تخصصی یک سری نهاد جشنواره موضوعی برگزار میکنند. اینکه سازمان سینمایی از ارگانها بخواهد بودجه بدهند به فیلمساز برای تولید فیلمهایی خاص فایده ای ندارد و در نهایت به سفارشی سازی منجر میشود. بهتر است ارگانهای علاقمند از آثار دغدغه مند مرتبط که کاملا دلی ساخته شده اند حمایت کنند؛ حالا چه در جشنواره های موضوعی و چه حمایت در تولید یا اکران.

داروغه زاده در انتهای گفتگوی خود درباره احتمال تغییر و تحول در سازمان سینمایی با حضور وزیر تازه ارشاد گفت: به نظرم تغییری در مدیریت سازمان سینمایی انجام نخواهد شد اما شخصا عادت کرده ام به وضعیت بی ثباتی مدیریتی یعنی طوری کار میکنم که انگار همین امروز آخرین روز فعالیتم است.