1

ابراهیم داروغه‌زاده در گفتگویی تفصیلی اظهار داشت⇐پردیس«ایران‌مال» پیشنهاد ده میلیاردی(!) داد که کاخ رسانه‌ها شود ولی قبول نکردیم!!/برج ميلاد به‌صورت رايگان در اختيار ما قرار مي‌گرفت ولی نپذیرفتیم/تنها پرديسي كه از ما پول مي‌گيرد پرديس ملت است/ پرديس چارسو مجموعه تجاري است و مناسب فيلم ديدن نيست/مشکل پارکینگ پردیس ملت را به بهترین شکل حل می‌کنیم!/بخش «نگاه نو» در دوره دبیری محمد حیدری حذف شد/فیلم اولیهایی که سال قبل نتوانستند به بخش مسابقه راه پیدا کنند امسال دوباره بازبینی شدند/بخش «بین الملل»فجر هیچ گاه برای مخاطبان جذاب نبوده!/پرمخاطب‌ترین بخش جشنواره فجر «سودای سیمرغ» است/اگر فیلمی در جشنواره جهانی حضور داشته باشد نباید به جشنواره فجر راه یابد/«بنفشه آفریقایی» در بخش بازار جشنواره جهانی بود و برای همین توانست به جشنواره فجر هم راه یابد!!/با کمیسیون فرهنگی تعامل داریم/نظارت قوه قضاییه بر جشنواره، صحت ندارد/محمد آفريده از افراد دلسوز نظام است؛ با کارنامه‌ای درخشان در مدیریت سینمایی!

سینماروزان: هر چه به جشنواره فجر نزدیکتر میشویم حجم اظهارات ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره هم بیشتر میشود و داروغه زاده تلاش میکند در هر گفتگوی تازه، داده هایی تازه به مخاطب ارائه کند تا گرفتار تکرار مکررات نشود.

به گزارش سینماروزان ابراهیم داروغه زاده تازه ترین گفتگوی خود که با تینا جلالی در «اعتماد» انجام شده را نیز مجالی کرده برای پاسخگویی به برخی از پرسشهایی که حتی مجریان پرمدعای رسانه ملی هم ذکاوت طرح آن را ندارند.

ابراهیم داروغه زاده با اشاره به اینکه بخش «نگاه نو» قبل از حضور او در قامت دبیر جشنواره فجر حذف شده بود بیان داشت: اين ذهنيت وجود دارد كه انگار سال گذشته بخش نگاه نو را ما حذف كرديم. خير، در دوره دبیری محمد حيدري اين بخش حذف شد. سال گذشته من به عنوان دبير سعي كردم با كمترين تغييرات شبيه جشنواره سال قبل آن، برگزار كنم. حرفه‌اي نبود كه بلافاصله بعد از آقاي حيدري كه ايشان بخش نگاه نو را حذف كرده ما آن را به جشنواره برگردانيم. تغيير اساسي سال گذشته ما اين بود كه فيلم‌هاي بخش مسابقه از 33 فيلم را به 22 فيلم برسانيم. خودتان هم مي‌دانيد واقعا داوري 33 فيلم امكان‌پذير نيست.

داروغه زاده ادامه داد: ما پارسال با تعداد جواني مواجه شديم كه براي اولين‌بار فيلم ساخته و مي‌خواستند ديده شوند، بنابراين امسال دوباره اين بخش به جشنواره اضافه شد و محدوديتي هم براي فيلم‌هاي سال پيش‌ساخته شده قايل نشديم؛ حتي فيلم‌هاي سال قبلي كه ديده‌شده بودند در بخش اصلي پذيرفته‌نشده بودند كه امسال دوباره بازبيني شدند. درنهايت30 فيلم اولي متقاضي حضور در جشنواره بودند.

ابراهیم داروغه زاده با رد فرضیه باری به هرجهت بودن سیاستگذاری جشنواره فجر گفت:  بخش اصلي جشنواره در 37 سال گذشته دچار كمترين تغيير بوده كه هميشه اين بخش براي همه مخاطبان جذاب‌ترين بخش است. حتي بخش بين‌الملل جشنواره سال‌هاي گذشته براي مخاطب جذاب نبوده. هيچ بخشي به‌اندازه بخش سودای سيمرغ براي مخاطب جذاب نيست. شاكله جشنواره فجر از ابتدا همين بوده كه هست.

داروغه زاده درباره حضور برخی فیلمهای جشنواره موسوم به جهانی فجر در جشنواره امسال و از جمله «بنفشه آفریقایی» گفت: از نظر شوراي كميته جشنواره فجر اگر فيلمي در جشنواره جهاني حضور داشته باشد نمي‌تواند در جشنواره فجر شركت كند اما بخش ماركت و بازار كه ويژه مهمانان خارجي است، بحث جدايي دارد. «بنفشه آفريقايي» در بخش ماركت يعني بازار فيلمسازان خارجي جشنواره جهاني نمايش داشت.

دبیر جشنواره فجر با رد شایعات دخالت سیاسیون در جشنواره فجر بیان داشت: كميسيون فرهنگي نهاد نظارتي است كه بر اساس وظايف كاري خود عمل مي‌كند. به هر جهت آنها نماينده‌هاي مردم از سراسر كشور هستند و مسووليت نگاه‌هاي مختلف را بر عهده‌دارند. تعامل بين ما و آنها به‌صورت سازنده وجود دارد و مشكلي در اين ميان نيست. سال گذشته هم شايعه بود كه قوه قضاييه در جشنواره فجر نظارت دارد ولی صحت نداشت.

داروغه زاده با انتقاد از حملات افراطیون به محمد آفریده که به عنوان داور در جشنواره امسال حضور دارد، اظهار داشت:  اي‌كاش دوستان به سابقه مثبت محمد آفريده در نظام جمهوري اسلامي دقت كنند كه در نهادهاي گوناگون از چه سابقه درخشاني برخوردار است. اگر يك فيلم بد ساخته شده دليل نمي‌شود تمام سابقه فرهنگي هنري يك نفر را زير سوال ببرند و قضاوت‌هاي بي‌رحمانه داشته باشند و فرد را از حقوق شهروندي محروم كنند. محمد آفريده شايستگي بيشتري دارد و از افراد دلسوز نظام است. اميدوارم فضاي بهتري براي خدمت‌رساني ايشان فراهم شود.

ابراهیم داروغه زاده با اشاره به پیشنهاداتی که برای واگذاری پردیسهای مختلف به جشنواره شده، اظهار داشت: تنها پرديسي كه از ما پول مي‌گيرد پرديس ملت است. سال گذشته برج ميلاد به‌صورت رايگان در اختيار ما قرار مي‌گرفت، ما قبول نكرديم. حتي مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره رايگان است. پرديس ايران مال پيشنهاد 10 ميلياردی به دبیرخانه داد تا سالن رسانه‌ها به آنها اختصاص داده شود ما قبول نكرديم. جاهاي ديگر بودند كه رايگان سالن را در اختيار ما قرار مي‌دادند ما نپذيرفتيم. به هر جهت بايد اين موضوع جا بيفتد كه عادت اشتباه اصلاح شود. در تمام دنيا سالن رسانه‌ها متعلق به رسانه‌ها و صاحبان فيلم‌هاست. اشتباه است كه فيلم‌ها به‌صورت مشترك براي هنرمندان و رسانه‌ها و صاحبان فيلم‌ها نمايش داده شود. چون در اين صورت كسي بچه كوچك خود را هم با خود مي‌آورد و در نهايت منجر به توهين و بي‌احترامي ميان اهالي سينما و رسانه‌ها به هم مي‌شود. براي صاحبان فيلم‌ها و رسانه‌ها مهم كيفيت تصوير فيلم‌ها و صدا و سالن نمايش فيلم است كه اين مورد در پرديس ملت به شايستگي وجود دارد.

دبیر جشنواره ادامه داد: در چارسو سالن‌ها به يك اندازه نيستند و اگر رسانه‌اي در سالني كوچك فيلمي را ببيند انگار بين آنها تبعيض به وجود آمده و اين باعث كدورت مي‌شود؛ ضمن اينكه پرديس چارسو مجموعه تجاري است و مناسب فيلم ديدن نيست. تنها مشكل پاركينگ براي پرديس ملت اساسي است كه آن را هم امسال به بهترين شكل براي خبرنگاران حل مي‌كنيم.