1

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در تازه‌ترین اظهاراتش بیان داشت⇐اسامی هیأت داوران سودای سیمرغ، هفته آینده اعلام می‌شود/امسال هم سیمرغ مردمی از طریق رأی‌گیری اینترنتی اهدا خواهد شد/اصغر فرهادی هیچ علاقه‌ای به داوری فیلمهای ایرانی ندارد/پیروز حناچی شهردار تهران باید پیشقدم شود و یک مجموعه فرهنگی مخصوص جشنواره بسازد/تمام فیلمهای حاضر در جشنواره بی‌ممیزی پروانه نمایش خواهند گرفت/در جشنواره پارسال ۱٫۵میلیارد بلیت فروشی داشتیم که امسال نصف این درآمد به صاحبان آثار و نصف دیگر به سینماداران میرسد/بودجه جشنواره سال قبل ۵میلیارد بود و امسال ۲۰درصد{معادل یک میلیارد؟}افزایش هزینه خواهیم داشت!

سینماروزان: ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در فاصله ای کمتر از دو هفته تا آغاز جشنواره فیلم فجر در شبکه خبر حاضر شد و درباره برخی از موضوعات مرتبط با جشنواره توضیح داد.

به گزارش سینماروزان ابراهیم داروغه زاده در واکنش به برخی اخبار درباره بودجه نداشتن ستاد جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزار نشدن جشنواره در شهرستان ها، اظهار داشت: ما مشکل مالی اصلا نداریم چون از سال گذشته با بهینه کردن هزینه ها توانستیم کاهش یک سومی نسبت به جشنواره های سالهای قبلتر داشته باشیم. یعنی جشنواره سال گذشته نسبت به سال قبل از آن را با کاهش یک سومی برگزار کردیم و در همه بخش ها برنامه داشتیم و نمایش استان ها را هم داشتیم. سال گذشته یک و نیم میلیارد فروش بلیت در ایام جشنواره داشتیم که باعث شد یک و نیم میلیارد از هزینه ای که در ایام جشنواره کردیم به خزانه برگردد. امسال درآمد حاصل از فروش بلیت سینماهای مردمی را کاملا بین صاحبان آثار و سینماداران توزیع میکنیم و این برای اولین بار در ادوار مختلف جشنواره اتفاق خواهد افتاد. مثل سال گذشته هم در تمامی مراکز استان ها و سه منطقه آزاد کیش، قشم و الوند نمایش فیلم های جشنواره را خواهیم داشتیم. در هر استان هم حداقل 12 فیلم نمایش داده خواهد شد.

داروغه زاده درباره روند جمع آوری آرای مردمی هم گفت: یکی از بهترین و حساس ترین و جذاب ترین سیمرغ ها سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم است، که این هم از سال گذشته نوع رای گیری آن تغییر کرد و دیگر دستی نبود ولی از سال گذشته این موضوع مکانیزه شد و اینترنتی شد. این روش تمام حرف و حدیث ها و حاشیه ها را از بین برد و توانستیم با دقت این بخش را برگزار کنیم و امسال هم از این روش استفاده می کنیم. یک اپلیکشینی معرفی می شود و تمام کسانی که بلیت های جشنواره را اینترنتی پیش خرید کردند می توانند در این رای گیری شرکت کنند. تفاوتی بین امسال و سال گذشته نیست.

دبیر جشنواره پیرامون انتخاب هیأت داوران اظهار داشت: هیچ مذاکره ای برای انتخاب داوران نداشتیم، با اصغر فرهادی هم سال گذشته با واسطه ای مذاکره ای داشتیم و از ایشان استمزاج شد که علاقه دارید داور باشید یا نه. فرهادی هم ابراز لطف و محبت داشتند و گفتند به خاطر ملاحظاتی که وجود دارد و انتظارات سینماگران از داوران حتی پیشنهادات داوری در جشنواره های خارج از کشور که فیلمسازان ایرانی حضور دارند را دو سالی است که نمی پذیرند. هنوز با مجید مجیدی هم صحبتی نکردیم، با هیچ کارگردان و فیلمسازی برای داوری مذاکره ای نشده است اما هفته آینده اسامی داوران قطعا اعلام خواهد شد.

داروغه زاده در پاسخ به انتقادات درخصوص مستاجر بودن جشنواره و نداشتن کاخ جشنواره، گفت: حداقل در چند سال اخیر پردیس های سینمایی خوبی در تهران ساخته شده است. امیدواریم پیروز حناچی شهردار جدید تهران پیشقدم ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری مخصوص جشنواره باشند. ولی توجه کنید که جشنواره فجر و نوع برگزاری آن به نحوی است که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود ندارد چون جشنواره فجر یک جشنواره سینمای حرفه ای و مردمی است یعنی جشن سینما در ایام دهه فجر است. در دهه فجر هیچ جشن دیگری به این باشکوهی و فراگیری نداریم. در نتیجه فکر می کنم آن گستردگی جشنواره سبب شده که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود نداشته باشد. اگر یک مجموعه سینمایی داشته باشیم که جشنواره هایی مانند فیلم کوتاه، مستند، مقاومت و … را در آن مرکز فرهنگی و هنری برگزار کنیم قطعا بهتر است. انشالله شهرداری تهران اینکار را انجام دهد. در همه جای دنیا این وظیفه شهرداری ها است و ربطی به جشنواره و دبیرجشنواره ندارد. این یک خواسته سینمایی و مردمی و رسانه ای است و یک همت بالا می خواهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا همه فیلم های جشنواره امکان نمایش عمومی پیدا خواهند کرد، گفت: بله حتما اکران عمومی خواهند یافت. البته پروانه نمایش فیلم ها برای جشنواره است ولی هیچکدام مشکل ممیزی برای نمایش عمومی نخواهند داشت. سال گذشته هم همه فیلم های اکران شده در جشنواره، پروانه اکران عمومی گرفتند.

دبیر جشنواره فجر در بخش دیگر این برنامه درباره هزینه جشنواره، گفت: در این دوره هزینه فروش بلیت ها را به صاحبان آثار برمیگردانیم، یعنی سال گذشته اگر 5 میلیارد تومان هزینه جشنواره بوده امسال با توجه به تورمی که وجود دارد احتمال دارد که هزینه ها بالاتر رود ولی امیدواریم خیلی بالا نرود. پیش بینی می کنیم 20 درصدافزایش هزینه ها{حدودا یک میلیارد؟} را داشته باشیم. تلاش می کنیم با مدیریت خوب و بهینه خیلی افزایش هزینه نداشته باشیم.