1

آیا هیأت انتخاب فجر به مستندهای خصوصی روی خوش نشان خواهد داد؟ یا باز هم همه چیز به نفع ارگانی‌ها خواهد بود؟ ⇐محمد آفریده: آرزوی من حضور قدرتمندانه بخش خصوصی است

سینماروزان/محمد شاکری: معرفی ده فیلم از سوی هیأت انتخاب مستند جشنواره فجر به هیأت انتخاب سودای سیمرغ برای آن که در نهایت دو فیلم وارد بخش مسابقه شود این سوال کلیدی را شکل می‌دهد که دو فیلم نهایی که بناست وارد بخش مسابقه شوند بر چه اساسی گزینش خواهند شد؟

تنها نگاهی به ده مستند معرفی شده به بخش مسابقه حاکیست از سیطره پروژه‌های ارگانی و نهادی که از منتهی‌الیه راست تا منتهی‌الیه چپ را  دربرمی‌گیرند!

محمد آفریده از اعضای هیأت انتخاب مستند فجر با اشاره به تلاشهایش برای وارد کردن ولوحداقلی محصولات بخش خصوصی به جشنواره فجر به «سینماروزان» گفت: آرزوی من در همه جشنواره‌ها، حضور قدرتمندانه بخش خصوصی است، بخش خصوصی با نگاه‌ها و سلیقه‌های متنوع، ابعاد نامکشوف سینمای مستند را به ما نشان می‌دهند البته در ایران بخش خصوصی به‌خاطر عدم حمایت‌های لازم، ترد و شکننده است چرا که سازمانهای بزرگ تولیدی که بیشتر نگاه‌شان سنتی و بخشی است معمولاً رقابت را در اختیار دارند.

شاید همین نگاه آفریده باعث شده مستندهایی مانند «فریاد رو به باد» و «آبی به رنگ آسمان» که محصول کامل بخش خصوصی هستند به هیأت انتخاب جشنواره معرفی شوند اما در نهایت چه خواهد شد؟

 آیا جشنواره امسال به این محصولات بخش خصوصی روی خوش نشان خواهد داد یا آن که باز هم مراعات ارگانها و نهادهایی را خواهد کرد که سیطره آنها در همه این سالها در جشنواره‌ها باعث سرخوردگی فراوان بخش خصوصی شده است؟

انتخاب در نهایت 2 فیلم از مجموعه فیلمهایی که بیش از هفتاد درصد آنها محصولات ارگانی هستند حقیقتا آزمون دشواری است که پیش روی هیأت انتخاب قرار گرفته است.

هیأت انتخاب جشنواره سی و ششم با انتخابی منطقی می‌تواند ساختارشکنی کرده و الگویی بگذارد پیش‌روی فراوان جشنواره مملکتی یا آن که دنباله‌روی ارگانی‌ها شود. این هیأت انتخاب کدام راه را انتخاب خواهد کرد؟