1

آیا جشنواره سبز می‌تواند راهکاری جز تعطیلی مدارس را برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کند؟

سینماژورنال/حامد مظفری: محیط زیست در ایران و البته تهران که پایتخت ایران است حال و احوال خوبی ندارد.

به گزارش سینماژورنال مهمترین وجه این حال نزار هم آلودگی هوایی است که در مناطق جغرافیایی مختلف ایران وجود دارد؛ از ریزگردها و غبارهایی که ماههایی از سال مناطق جنوبی کشور را درگیر خود می کند تا آلودگی هوا در بخش عمده ای از سال در پایتخت.

در همه این سالها تنها واکنش به این حجم آلودگی که نمود بیرونی داشته تعطیل کردن مدارس و ادارات بوده است و البته که تعطیلات چند روزه ای که هرازگاه در تقویم قرار می گیرد بخصوص تعطیلات نوروزی نیز به نوبه خود توانسته اند زمینه تنفس را فراهم کنند.

در این شرایط برگزاری یک جشنواره فیلم به نام جشنواره سبز حداقل کارکردی که باید داشته باشد این است که یکی دو راهکار عملی برای کاهش آلودگی هوا را پیش روی مدیران سازمان محیط زیست بگذارد.

مجالی برای نمایش تعدادی فیلم؟
اگر بناست این جشنواره هم به مانند تمام جشنواره های دیگری که در این ملک برپا می شود صرفا مجالی شود برای نمایش تعدادی فیلم در سالنهای خالی و در نهایت اهدای جایزه به تعدادی از این آثار بدیهی است که اگر جشنواره برگزار نشود هم به جایی برنمی خورد.

اگر جشنواره سبز برگزار می شود که به مخاطبان درباره اهمیت محیط زیست و تلاش برای حفظ آن بگوید باز هم توجیه قانع کننده‌ای برای برگزاریش نیست چراکه در همه این سالها در این باره مرتب در رسانه ملی و رسانه های کاغذی و مجازی خوانده ایم و شنیده ایم.

پس جشنواره سبز چه کند تا برگزاری آن حتی در کوتاه مدت اثرگذار باشد؟

راهش همان است که ابتدا گفتیم؛ این جشنواره باید به ارائه پیشنهاد به مدیران و متصدیان سازمان محیط زیست بپردازد؛ چه در انتخاب آثار و چه در تقدیرهای پایانی باید محصولاتی مورد توجه قرار گیرند که با زبان سینما به مدیران راهکارهای عبور از بحران را یادآور می شوند.

البته که دبیرخانه جشنواره برای انتخاب فیلم هم که شده سراغ برخی از مستندسازان شاخص محیط زیست نظیر “یان آرتوس برتراند” فرانسوی تبار رفته است و سعی دارد زمینه دیده شدن یک سری مستند راهبردی را در جشنواره فراهم کند اما باز هم این حضورها هم به خودی خود کافی نیست مگر آن که خروجی آن، ارائه راهکار باشد.

حضور تشریفاتی معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم سبز هم به تنهایی دردی از محیط زیست دوا نمی‌کند.
جشنواره سبز باید بتواند به معصومه ابتکار و همکارانش در سازمان محیط زیست راهکار عملی بدهد برای خروج اوضاع محیط زیست از بحران.