1

آکادمی اوراسیا: آلترناتیو اسکار؟

سینماروزان/محمد شاکری: در نشست مشترک میان روسای سینمای ایران و روسیه، پنج برنامه راهبردی برای تعاملات سینمایی دو طرف مطرح شد و از جمله راه اندازی آکادمی اوراسیا و هفته فرهنگی خزر که می‌تواند آلترناتیوهایی برای اسکار و محافل جشنواره‌ای سیاست‌زده غرب باشد.

برگزاری هفته‌ فیلمهای روسیه در ایران و هفته فیلم‌های ایرانی در روسیه(۱)، اکران و پخش فیلم‌های ایرانی در روسیه(۲)،  ایجاد دبیرخانه کارگروه فیلمسازان کشورهای عضو شانگهای(۳)،  راه اندازی آکادمی سینمای اوراسیا (۴) و اجرای پروژه فرهنگی خزر(۵)، از جمله برنامه‌هایی هستند که بناست در سایه همکاری مشترک سینمای ایران و روسیه بر مدار بیفتند.

در این میان راه اندازی آکادمی سینمای اوراسیا بناست جایزه ای باشد برای رقابت سینماگران دو قاره اروپا و آسیا؛ چیزی شبیه به جوایز آکادمی اسکار که رقابتی است برای فیلم‌هایی که همه ساله لااقل یک هفته در لس‌آنجلس اکران شده‌اند، البته منهای بخش غیرانگلیسی زبان.

پروژه فرهنگی خزر نیز بناست رقابتی سینمایی باشد میان کشورهای حاشیه دریای خزر که حداقل پنج کشور  را دربرخواهد گرفت.

الکساندر سالامونوف مقام ارشد اداره‌ سینماگران روسیه در این باره گفته: دو پروژه بین‌المللی آکادمی سینمای اوراسیا و پروژه فرهنگی خزر بزرگترین برنامه‌های سینمایی روسیه است و در این زمینه اشتیاق بسیاری برای همکاری با ایران داریم. اولین باری که ایده جشنواره اوراسیا و خزر مطرح شد، توانسته‌ایم حمایت پوتین و دولت های اوراسیا را جذب کنیم. اساسنامه پروژه آکادمی اوراسیا در حال آماده‌سازی است و برای ما مهم است که چه کسانی در این پروژه‌ مشارکت می‌کنند. تاکید اصلی بر نزدیکی نگاه سینمایی کشورها به یکدیگر است و اندیشه آزادانه‌ای را دنبال می‌کنیم. در این پروژه بخش‌های متنوعی وجود دارد و جایزه آکادمی مهمترین بخش آن است. ما نمی خواهیم اسم اسکار را بیاوریم و تقلیدی از آن کنیم اما به دنبال جایزه‌ای در حد اسکار هستیم و در صدد حمایت از سینماگران و کمک به کسانی هستیم که در آینده در این جایزه شرکت خواهند کرد و می‌خواهیم ایران در کمیته اجرایی این جایزه همکاری مشترکی با ما داشته باشد. دومین پروژه مهم، برنامه فیلم خزر است و به دنبال نگاه مشترکی با ایران هستیم. نقطه مشترک این همایش ، شرکت کشورهای حاشیه دریای خزر است و ما قصد برگزاری آن بر روی دریای خزر داریم.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این نشست گفت: اکنون شاهد شکل گیری قطب‌های جدید سینمایی و فرهنگی در جهان هستیم و با روند رو به افول فرهنگ غربی این فرآیند بیشتر می‌شوند. تقویت و توسعه همکاری‌ها به الزامات جهانی و تغییرات مداومی مرتبط است که در دنیا شکل گرفته و لازمه آن حرکت در مسیرهای تازه هنری و سینمایی است و همکاری های سینمایی ایران و روسیه می‌تواند جریانات فرهنگی تازه ای را موجب شود.

دیدار روسای سینمای ایران و روسیه
دیدار روسای سینمای ایران و روسیه