1

صندلی “هفت” لرزان شد؛ برادر به کمک برادر آمد…

سینماژورنال/حــــامد مظفـــری: در شرایطی که لزوم بازبینی در اهداف ، سیاستگذاری و شیوه اجرای برنامه “هفت” از جمله موضوعاتی است که در هفته های اخیر در جلسات مدیران رده بالای سیما درباره آن بحث شده و البته یک گروه ویژه مسئولیت چاره اندیشی برای تبدیل این برنامه به برنامه ای تا حد ممکن بی‌ایراد را برعهده گرفته اند اما انتشار خبر همین مساله باعث شده محمود گبرلو مجری و تهیه کننده این برنامه بدون توجه به وجه مفیدفایده این نگاه نقادانه سعی کند با استفاده از رسانه هایی که دراختیارش است از حضور پرقدرتش در آینده “هفت” خبر دهد!

چندی قبل یکی دو سایت و البته خبرگزاری رپورتاژهای خبری ویژه ای برای گبرلو روی خط فرستادند و اخیرا نیز برادر کوچک این مجری که مدیریت سایت منسوب به رییس سازمان سینمایی سابق را برعهده دارد مطلبی سراسر تمجید و البته با چند جمله ای هم نقد را برای برادر روی خط قرار داد.

خواهش اخوی کوچک از اخوی بزرگ

در نوشابه ای که برادر برای برادر باز کرده این طور القا شده که برخی از اهالی رسانه بدون رعایت اخلاق حرفه ای و حتی بکارگیری تدابیری مصلحانه به دنبال مصادره برنامه به نفع خود هستند. رسانه اخوی کوچکتر اتحاد میان طیف تندرو و تمامیت خواه با جریان لمپنیزم سینما را عاملی دانسته برای شکل گیری شایعات مرتبط با تغییر مجری برنامه!

البته که اخوی کوچک از اخوی بزرگ خواسته که بی توجه به این شایعات مسیری که از ابتدا برای خود با محوریت تقویت هنر و هنرمندان متعهد و انقلابی درنظر گرفته ادامه دهد!

گبرلو در کنار برادرش(یکی در استودیو و دیگری در دوران کودکی/طبیعی است که برادر بزرگتر محمود گبرلو است)
گبرلو در کنار برادرش(چپ:در استودیوی هفت/راست: در دوران کودکی/طبیعی است که برادر بزرگتر محمود گبرلو است)

ای کاش اعتماد به نفس تان را بالا ببرید

اینکه برخی از منتقدان “هفت” همانهایی باشند که میخواهند سینما را مصادره کنند یا نه را اخوی کوچک است که باید پاسخ دهد همان طور که درباره مخالفت جریان لمپنیزم سینما با برادر هم همین جناب باید پاسخگو باشند اما یک نکته مغفول مانده از چشم هر دو برادر این است که مشکل اصلی که بحث و بررسی پیرامون آینده برنامه را باعث شده عدم تسلط گبرلو بر فن اجراست.

طبیعی است که گبرلو در همین یک سال و چند ماهی که از حضورشان در “هفت” میگذرد اگر وقتی را که صرف رصد انتقادات و سپس انتشار رپورتاژها در حمایت از خویش می نمود برای افزایش اعتماد به نفس و البته آموختن تکنیکی فن اجرا می گذاشت امروزه نه این همه منتقد داشت و نه اینکه مجبور می شد تمامی منتقدان را با یک چوب براند.

ایشان کافی بود هفته ای یک بار سری به یک کارشناس روانشناسی زده و زیرنظر او راههای افزایش اعتماد به نفس را می آموخت. ضمن اینکه می توانست تحت نظر یکی از این همه استاد مسلم گویندگی و اجرایی که در داخل داریم سطح کیفی اجرای خود را هم بالا می برد.

برای رفع مشکل دیگرش یعنی کمبود دانش سینمایی هم لازم نبود در دانشکده هنرهای زیبا ثبت نام کند. کافی بود یک هیأت مشاوران درجه یک که ترکیبی باشند از سینماگران و اهالی رسانه را به خدمت گرفته و چارچوب کاری خود را برمبنای نظرات این مشاوران بنیان گذارد.

برنامه “هفت” برای شما اما روی خودتان کار کنید

آقای گبرلو! ما نه دوست داریم مجری “هفت” باشیم و نه علاقه ای به تهیه کنندگی این برنامه داریم. ما دوست داریم وقتی مقابل تلویزیون می نشینیم و گل روی شما را می بینیم(!!!) به جای استرسهای فراوان و تلاش برای فرار از پاسخگویی نسبت به جملات صریحی که به سبب جسارت مهمانان تان خطاب به شما بیان میشود، نظاره گر مجری توانمندی باشیم که با آرامش کامل و با حداقل تنش اجرا را آغاز کرده و البته که با یک شیب ملایم نیز مخاطب را به دل بحثهای روز سینما می برد.

اگر می توانید در این مسیر حرکت کنید که ما هم تشویق تان خواهیم کرد اما اگر حوصله ارتقای سبک کاری تان را ندارید طبیعی است که باز هم مجبور باشید وقتتان را صرف پاسخگویی به منتقدان کنید بلکه چندصباحی هم که شده بر عمر صندلی لرزان تان بیفزایید.