1

آقای وزیر! مگر قرار نبود بیمه تکمیلی هنرمندان در دوران کرونا، رایگان باشد؟

سینماروزان/حامد مظفری: اهالی هنر چشم انتظار تحقق وعده وزیر تازه ارشاد درباره ارائه تسهیلات حمایتی کرونا بودند که پیامکی مبتنی بر پایان دوره بیمه تکمیلی درمان برایشان ارسال شد!

به گزارش سینماروزان صندوق اعتباری هنر که متولی امور رفاهی اهالی هنر است در پیامک به هنرمندان از آنها خواسته که اگر طالب ادامه دریافت خدمات بیمه تکمیلی هستند مجددا ثبت نام کنند.

کم نبودند هنرمندانی که پیش خود گمان کردند این ثبت‌نام هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت و لااقل حالا که در دوران کرونا به سر می‌بریم، شرایط استفاده رایگان از خدمات بیمه تکمیلی برایشان فراهم شده.

با این حال این گمان، گمانی کاملا باطل بود چون نه تنها تک تک هنرمندانی که متقاضی بیمه تکمیلی درمان هستند باید مقادیری قابل توجه بابت حق بیمه پرداخت کنند بلکه امسال نیز به مانند ادوار گذشته سروکله یک بیمه تازه برای هنرمندان باز شده.

چندی قبل که خبر عزل مدیر بیمه س. که متولی بیمه تکمیلی هنرمندان در سالهای گذشته بود، منتشر گردید بسیاری از اهالی هنر که اهمال‌های بیمه مدنظر را حس کرده بودند پیش خود گفتند لااقل از حالا به بعد دیگر یک شرکت بیمه شناخته‌شده و قدرتمند برای اهالی هنر درنظر گرفته خواهد شد ولی امسال باز یک شرکت کم‌نام و نشان که لابد بناست کنار اهالی هنر، نامی دست و پا کند برای بیمه هنرمندان درنظر گرفته شده!؟؟

اینکه چرا وزیر تازه ارشاد علیرغم تغییر بالادست صندوق هنر، نتوانست درباره یکی از مهمترین نیازهای هنرمندان که بیمه باشد به راهکاری بسامان برسد، یک دلیلش می‌تواند چرخش چرخ‌ها بر مدار قبل باشد. بالاخره تا حرکت بر مدار سیاست‌های تازه رقم بخورد چند ماهی زمان خواهد گذشت اما آیا نمی‌توان برای این دوران گذار، طرح‌های ضربتی داشت؟

وزیر تازه ارشاد با درک اوضاع معیشتی نابسامان هنرمندان و کم‌کاری‌های صورت گرفته در این سالها، با تغییر رئیس صندوق هنر، رویکرد خود برای اصلاح اوضاع را نشان داد؛ رویکردی که لازم بود ولی کافی نیست.

هنرمندان سالهاست از مشکل نبود خدمات درمانی قدرتمند رنج می‌برند و وزیر تازه ارشاد در گام اول باید با واسپاری بیمه تکمیلی به یک شرکت قدرتمند و البته تقبل هزینه خدمات-لااقل تا پایان کرونا- از خیز جدی خود برای تغییر اوضاع خبر دهد؛ اتفاقی که هنوز هم برای انجام آن دیر نیست و وزیر باید با یک اقدام ضربتی، آن را محقق کند تا اهالی هنر در عمل باور کنند که اوضاع در مسیر بهبود است…

حامد مظفری(روزنامه نگار و منتقد)
حامد مظفری(روزنامه نگار و منتقد)