1

آقایان جوزانی و معلم! کجایید که “تلگرام” کارگردان مُرده را از گور درآورد و تولید “کوروش” را به او سپرد!!!

سینماژورنال/علی کیانی‌موحد: به طور کل هر کشوری به گذشته خود می بالد. حتی اگر گذشته نیاکانشان سرشار از بدی و شرارت هم باشد، باز نکات مثبتی برای افتخار کردن به آن وجود دارد.

درست است که اسکندر برای ما ایرانیان، شخصیتی است منفور اما همین شخصیت برای غربیها اسطوره‌ای است که فیلمی درباره زندگی اش می سازند و به شدت چهره اش را محبوب و دوست داشتنی نشان می دهند.

 کوروش به روایت جوزانی

چند سالی است که برخی از هنرمندان ایرانی به این نتیجه رسیدند که باید پروژه ای عظیم درباره کوروش کبیر ساخته شود تا ما نیز به جهانیان نشان دهیم که کوروش که بوده و چه کرده؟!

بماند که منابع دقیق تاریخی درباره کوروش به شدت اندک است و اینکه دوستان فیلمساز با استناد به چه منبعی می خواهند این فیلم را بسازند، جای سوال دارد اما صرف ساخت این فیلم اتفاقی است فرخنده.

به ویژه که این روزها بین مردم نوشته ها و داستانهای کوتاهی درباره کوروش و مردانگی اش به گوش می رسد. داستانهایی که برخی از آنها نوشته های کوتاه پائولو کوئلیو(!!!) هستند که با تغییر نام شخصیت اول داستان به کوروش، آنرا ایرانیزه کرده ایم. یا جملاتی از افراد مشهور خارجی که به نام کوروش نقل زبانها شده است.

بماند که از کوروش تنها یک منشور وجود دارد و دو نوشته در کاخهای پاسارگاد!

 “کوروش” جوزانی به دنبال سرمایه گذار

ماههاست خبر از ساخت فیلم سینمایی “کوروش” به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی علی معلم به گوش می رسد و جوزانی نیز در گفتگویی عنوان کرده جلوه های ویژه کار قرار است در استودیوهای هالیوودی طراحی و اجرا شود و مانند بسیاری از پروژه های پرسروصدای دیگر، صحبت از حضور هنرپیشه های مطرح خارجی در این پروژه است.

هرچند هنوز زمان آغاز این پروژه مشخص نشده است اما به هر حال مشکل سرمایه گذار اصلی ترین دلیل محقق نشدن تولید این فیلم تاکنون است.

 پخش تیزر فیلمی منسوب به کوروش در “تلگرام”

درگیرودار اینگونه خبرها درباره ساخت پروژه کوروش، مدتی است که کلیپی کوتاه در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و وایبر مرتب پخش می شود؛ کلیپی که در آن خبر از ساخت فیلمی به نام کوروش داده می شود؛ در این کلیپ ادعا شده که این فیلم ظرف ماههای آینده در سینماهای آمریکا اکران شود و نماهای کوتاهی از فیلم نیز به نمایش در آمده.

 زنده شدن کارگردان متوفی!

به گزارش سینماژورنال در متن ملحق شده به کلیپ آمده که این فیلم، آخرین ساخته “آنتونی مان” است. حال این آقای آنتونی مان کیست؟!

آنتونی مان یک کارگردان، و هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۶۷ میلادی فعالیت می‌کرد. از آثار او می‌توان به “مأموران خزانه‌داری” و “عصر وحشت” نام برد.

آنتونی مان
“آنتونی مان”؛ کارگردانی مرحومی که از گور برخاسته و “کوروش” را ساخته!

 کارگردانی که نزدیک به نیم قرن است مرده

چرا وی پس از نزدیک به پنجاه سال عدم فعالیت تصمیم گرفته فیلمی درباره کوروش بسازد نکته جالبی است که پاسخش نیز جالبتر از پرسش است.

جناب آقای “آنتونی مان” در سال ۱۹۶۷ میلادی در سن ۶۱ سالگی درست هنگام فیلمبرداری آخرین ساخته اش درگذشت(!!!) و در نتیجه فیلم آخرش را هم “لارنس هاروی” بازیگر نقش نخست فیلم به پایان رساند.

وی در زمان حیات قرار بود کارگردانی فیلم “اسپارتاکوس” را برعهده گیرد و مدتی نیز در این پروژه مشغول به فعالیت بود اما به دلیل اختلافاتی که پیش آمد جای خود را به “استنلی کوبریک” داد.

تجربه اسپارتاکوس باعث شد تا آنتونی مان سراغ ساخت «السید» برود.

 اینکه دوستان شایعه پراکن که متاسفانه برخی از آنها نیز از اهالی رسانه هستند به اسم “آنتونی مان” این خبر را منتشر کرده اند، بسیار جای تعجب دارد. کارگردانی که نیم قرن پس از مرگ، از قبر بیرون آمده و فیلمی درباره کوروش کبیر ساخته است!!!

 از اسکندر تا خشایارشاه در یک کلیپ!

اما سراغ کلیپ دو دقیقه ای برویم. کلیپی که ترکیبی است از فیلمهای مختلفی که به بابل و ایران اشاره دارد. در جایی سراغ “اسکندر” رفته و جای سراغ “یک شب با پادشاه”. هرچند موسیقی اصیل محلی ایرانی این کلیپ باعث انحراف ذهن شده و اصلا به تصویر دقت نمی کنید اما کمی تامل در تصویر کافی است تا متوجه شوید که سکانسهایی مختلف و نامربوط از فیلمهای مختلف را به هم چسبانده اند تا عظمت کوروش در هنگام ورود به بابل را به تصویر کشند!

این کلیپ به سرعت بین مردم در حال پخش است و جالب آنکه برخی از دوستان رسانه ای واکنشهای مثبت به آن نشان داده و طبق معمول و بدون مطالعه، فریاد می زنند که چرا کوروش ما را باید هالیوود مصادره کند؟!

فارغ از اینها آیا پخش این کلیپ باعث خواهد شد که آقایان جوزانی و معلم با صرافت بیشتری به دنبال ساخت پروژه ای باشند که چندین سال است از تولید آن سخن می گویند؟