1

آقاي میرکریمی! برای وزن‌كشي و عيارسنجي، فهرست متقاضیان‌تان را اعلام کنید

سینماژورنال: در تازه ترین خبر رسیده از دبیرخانه بین الملل فجر از این گفته شده که در جهت پیروی این جشنواره  از قواعد بین المللی، فهرست آثار متقاضی شرکت در بین الملل فجر رسانه‌ای نمی‌شود و فقط نام فیلمهای بخش مسابقه، رسانه ای خواهد شد.

به گزارش سینماژورنال شاید اگر در سی و دو دوره جشنواره فجری که بین الملل در کنار بخش ملی بصورت یکپارچه برگزار می شد با اعلام اسامی آثار متقاضی روبرو بودیم این روند نوعی نوآوری و البته اطلاع رسانی درباره آن لازم به نظر می رسید اما…

اما نه در آن 32 دوره و نه در دو دوره اخیر جشنواره ملی فجر جز اطلاع رسانی درباره کمیت آثار رسیده هیچ فهرستی از فیلمهای متقاضی از سوی دبیرخانه اعلام نمی شده و حالا اینکه بین الملل فجر هم تصمیم گرفته فهرست آثار متقاضی را اعلام نکند اتفاق تازه ای نیست.

دلیل اطلاع رسانی؟؟

پس دلیل اطلاع رسانی جداگانه در این باره چیست؟ نمایش همگامی با جشنواره هایی چون کن و برلین و…؟
مدتهاست از برند شدن آن جشنواره ها گذشته و طبیعی است که به واسطه همین اعتبار همه ساله با صدها اثری روبرو هستند که متقاضی حضور در جشنواره اند.
اما بین الملل فجر چه؟ آیا در نزدیک به سه دهه و نیم برگزاری این جشنواره هم به حدی نسبی از اعتبار بین المللی رسیده؟
پاسخ ساده است؛ بین الملل فجر اگر طی سالها برگزاری اعتباری جهانی می یافت که اصلا از بخش ملی جدا نمی شد…

 برای نمایش عیار کار خویش فهرست متقاضیان را اعلام کنید
در نتیجه اگر دست اندرکاران بین الملل فجر به دنبال نمایش عیار جشنواره خویش هستند و بناست قدرتی که به واسطه استقلال نصیب آنها شده را به رخ بکشند بهتر آن است از کیفیت آثار متقاضی رونمایی کنند.

اتفاقا چون در همه آن 32 سال یکپارچگی و آن یک سال جدایی، اغلب محصولات بین الملل فجر یا از فیلمخانه ملی ایران گزینش می شده اند یا از طریق دی.وی.دی های بازار زیرزمینی یا بهترین حالت خرید از توزیع کنندگان درجه دوم آثار تامین می شده اند و در اغلب این حالات هم سازندگان از حضور آثارشان در جشنواره مطلع نبوده ان(!) بین الملل فجر تحت مدیریت سیدرضا میرکریمی و حلقه پرتعداد مشاوران و معاونانش اگر می خواهد بدعت گزار باشد دقیقا باید به ارائه آماری دقیق از فهرست آثار متقاضی دست زند.

دل به دریا بزنید برادر…

عدم اعلام نام فیلمهای متقاضی باز هم ذهن را به همان پازل تکراری انتخاب فیلم از سه گانه فیلمخانه-بازار زیرزمینی-شرکتهای واسط سوق می دهد پس چه بهتر که میرکریمی دل به دریا بزند و به صراحت درباره آثار متقاضی به دبیرخانه اطلاع رسانی کند.

اگر اعلام نشدن اسامي متقاضياني  كه به جشنواره اي چون كن يا برلين راه نيفتاده اند براي از اعتبار نيفتادن آن فيلم ها و سازندگانشان بواسطه عيار بالاي جشنواره هاي مذكور( چه خوشمان بيايد و چه نيايد) است، اينجا اتفاقاً اسامي متقاضيان باعث افزايش عيار جشنواره و اعتبار بخشي به آن خواهد شد البته اگر اسامي معتبر و معنوني در آن ليست باشد.