1

آشنایی با ۵۳ پروژه‌ای که در دولت سیزدهم پروانه ساخت گرفتند؛ از فرمان‌آرا و متوسلانی تا میلانی و عیاری!/از فرحبخش و شهبازی و کلاری تا بحرانی و افخمی!/از کیایی و جیرانی تا امیریوسفی/از علی اصغر شادروان تا پیمان معادی و…+شرح سوژه‌های آثار

سینماروزان/حامد مظفری: در ده ماه گذشته نزدیک به صد درخواست برای تولید فیلم به معاونت نظارت سینما ارائه شده که از میان آنها دقیقا ۵۳ پروژه-فقط یاد ۵۳ نفر معروف نیفتید!- پروانه ساخت گرفته‌اند.

در میان دریافت کنندگان پروانه ساخت هم نام امثال فرمان آرا و متوسلانی به چشم می‌خورد با کارنامه ای پر و پیمان در سینمای قبل از انقلاب و هم نام تهمینه میلانی، کیانوش عیاری، بهروز افخمی، شهریار بحرانی، حبیب والی‌نژاد و علی اصغر شادروان که از سینماگران رشدکرده پس از انقلاب اسلامی هستند.

از نسل جدیدتر هم امثال امیریوسفی، کیایی، معادی و شهبازی هستند که پروانه ساخت گرفته اند.

در ادامه مروری داشته ایم بر پروژه‌های شاخص در میان این ۵۳ پروانه صادر شده:

–بهمن فرمان‌آرا کارگردان پیشکسوت، پروانه ساخت اقتباس از رمان #چشمهایش نوشته بزرگ علوی را گرفته بود با محوریت تحولات دوران رضاخان.

–محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما پروانه #قیف را گرفته با موضوع اجنه به تهیه‌کنندگی سعید ملکان‌

تهمینه میلانی بانوی باسابقه سینما پروانه قسمت سوم کمدی #آتش_بس را گرفته به تهیه‌کنندگی همسرش محمد نیک بین.

–محمدحسین فرحبخش تهیه‌کننده باسابقه، پروانه کمدی #مرد_ایرونی را گرفته با محوریت دردسرهای تصاحب ارثیه خانوادگی‌. فیلمی که مجید مظفری آن را می‌سازد.

–پرویز شهبازی پروانه #رکسانا را به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی گرفته با مضمون دغدغه‌های جوانان.

–شهریار بحرانی کارگردان ملک سلیمان، پروانه #نامیرا را گرفته با مضمون عهدشکنان کربلا به تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری؛ پروژه ای که داوود میرباقری آن را می‌نویسد.

–جواد افشار کارگردان سریال گاندو، پروانه #نهر_خین را به تهیه‌کنندگی حسین پارسایی گرفته با مضمون زندگی غواصان کربلای۴ .

–حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده ایستاده در غبار، پروانه دومین روز پاییز را گرفته با محوریت زندگی شهید شیرودی‌.

لیست پروانه های سینمایی صادره از آبان ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱
لیست پروانه های سینمایی صادره از آبان ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱

لیست پروانه های سینمایی صادره از آبان ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱
لیست پروانه های سینمایی صادره از آبان ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱

بهروز افخمی در مقام تهیه‌کننده پروانه #استاد را گرفته به کارگردانی عماد حسینی فیلم اولی با مضمون سوءاستفاده از هنرجویان در محیط‌های آموزشی.

–علی اصغر شادروان کارگردان فیلم خاطره‌انگیز تیرباران پروانه فیلمی را گرفته با ریشه یابی اختلاس. نام فیلم: #آن_زن_از_باران_آمد.

–مصطفی کیایی پروانه #توتو را گرفته با داستانی درباره شرط بندی های ورزشی که یک فیلم اولی به نام محمدابراهیم عزیزی آن را می‌سازد.

–فریدون جیرانی پروانه #فیل را گرفته که بسان اغلب کارهایش ملودرامی است با محوریت روابط زناشویی. رضا گوران کارگردان فیل است.

–محمود کلاری فیلمبردار برجسته پروانه #آینه را گرفته که یک درام خاطره محور است.

کیانوش عیاری پروانه #رکر یا #ویلای_کنار_ساحل را گرفته با مضمون خیانت در امانت به تهیه‌کنندگی رضا رخشان.

–پیمان معادی پروانه ساخت #چیزهایی_که_میکشی را گرفته با مضمون خاطرات یک مرد که بنا بوده یک فیلم اولی (علیرضا خاتمی) آن را بسازد ولی گویا تاکنون به نتیجه نرسیده.

محمد متوسلانی سینماگر باسابقه ایرانی که بیش از نیم قرن است در سینما فعالیت دارد پروانه #عشق_جامگان را گرفته با مضمون زندگی پرستاران در دوران کرونا که یک فیلم اولی-رضا چوبینه/دامادِ متوسلانی- آن را می‌سازد.

آشنایی با پروژه‌های شاخصی که از آبان ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱ از دولت سیزدهم پروانه ساخت گرفتند
آشنایی با ۵۳ پروژه‌ای که در ده ماه ابتدایی دولت سیزدهم پروانه ساخت گرفتند