1

آتش‌سوزی سینما رکس؛ سوژه فیلم تازه شهرام مکری!؟+عکس

سینماروزان: فیلم تازه شهرام مکری با عنوان “جنایت بی‌دقت” سهمی از جوایز اصلی جشنواره ونیز نداشت ولی سوژه این فیلم که مرتبط با یکی از اتفاقات معماگونه تاریخ معاصر است اسباب اعطای جایزه منتقدان به این فیلم شد.

به گزارش سینماروزان “جنایت بی‌دقت” داستانی دارد درباره تماشاگران سینمایی که خود به سرنوشت قهرمانان فیلمی دچار می‌شوند که در حال تماشای آن هستند.

فضای ساختاری “جنایت بی‌دقت” در امتداد سبک و سیاق آثار قبلی مکری است و برای همین بدعت چندانی برای مخاطبان جشنواره ونیز نداشته ولی خط داستانی
فیلم که متاثر از حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان حین اکران فیلم “گوزنها” در مرداد ۵۷ و در کوران اتفاقات منجر به انقلاب اسلامی است باعث شده توجهات به سمت فیلم بیاید.

البته “جنایت بی‌دقت” فیلمی نیست که نقطه‌نظری درباره عاملان حادثه سینما رکس ارائه کند و بیشتر سعی دارد از نزدیکی سیکل معیوب زندگی تماشاگران با آنچه بر پرده سینماها می‌گذرد بگوید ولی همین که پس از سالها نیم‌نگاهی به ماجرای سینما رکس داشته خود عاملی شده برای جلب توجه.

به گزارش سینماروزان به غیر از نمایش “محاکمه سینما رکس” که سالها پیش توسط پرویز صیاد با بازی خودش، هوشنگ توزیع و فخرالدین پورتاش، در اروپا و آمریکا اجرا شد و البته در خلال آن یکی از سینماگران فعال همه این سالها(!) نواخته شد، هنرهای نمایشی ایران هیچ‌گاه به سمت ارائه روایتی دراماتیک از ماجرای سینما رکس نرفته‌اند.

بد نیست بدانید سینما رکس متعلق به برادران رشیدیان بود که هم در صنعت نفت دست داشتند و هم در سینما فعالیت داشتند و البته از جمله همراهان فضل‌الله زاهدی در کودتای ۲۸مرداد بودند و عجبا که آتش سوزی سینما رکس هم در شب ۲۸ مرداد رخ داد!

بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الاهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی ،محمد ربانی، محمدرضا جنگی،  داوود بنی‌اسد و محمدحسین قشمی بازیگران “جنایت بی‌دقت” هستند و تهیه‌کننده فیلم هم نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه است.

 

جنایت+بی+دقت
جنایت+بی+دقت