تبلیغات

یک عضو شورای پروانه نمایش از حسن نیت مدیران GEM می‌گوید!

سینماژورنال: سیدضیاءالدین دری کارگردان تلویزیون و سینما که در شورای پروانه نمایش اداره نظارت هم حضور دارد با تحلیلی منحصربفرد از ماجرای پخش تیزر آثار سینمایی از شبکه ماهواره ای جم از این گفت که این شبکه با پخش تیزرهای آثاری مانند “رسوایی۲” و “ایستاده در غبار” به دنبال نمایش حسن نیت خود به مسئولان داخلی بوده است.

به گزارش سینماژورنال دری که آخرین محصول تولیدی اش سریال تاریخی “کلاه پهلوی” بوده است در گفتگو با “برنا” درباره پخش تیزر آثار سینمایی از جم بیان داشت: این شبکه با پخش آنونس‌های آثاری مانند “رسوایی۲” و” ایستاده در غبار” به نوعی حسن نیت خودش را به مسئولان داخلی می‌خواهد نشان دهد. البته این نظر من است.

شکست آثار سینمایی در سالهای اخیر مربوط به ضعف تبلیغات بوده

وی در همین رابطه اضافه کرد: مردم تماشای تیزر فیلم‌ها را دوست دارند، همواره پخش فیلم‌های تبلیغاتی آثار سینمایی در صداوسیما با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. به عنوان یک کارگردان اعتقاد دارم که بخشی از شکست‌ فیلم‌‌های سینمایی در سالهای اخیر مربوط به نبود اطلاع رسانی جامع برای مردم بوده است. طوری که اصلا مردم در جریان اخبار  مربوط به آثار قرار نمی‌ گرفتند.

کارگردان “کلاه پهلوی” در ادامه تصریح کرد: تبلیغات محیطی و خیابانی اثرگذار است. ولی اصلا مردم به آن توجه نمی‌کنند، زیرا مردم کشورمان دوست دارند، تیزر تماشا کنند. پس باید در این راستا فعالیت کرد و تیزری که ساخته می‌شود به شکل جامعه دست به دست مردم شود تا گیشه خوبی برای آثار سینمایی حاصل شود.

باید دید چه سودی از پخش تیزر نصیب جم می شود؟

دری با اشاره به اینکه اگر تیزری ساخته شود و نحوه پخش آن مشخص نباشد، مطمئنا فروش خوبی در انتظار فیلم‌های مربوطه نخواهد بود، خاطرنشان ساخت: حالا شبکه جم با توجه به اینکه خودش را گسترده کرده است در شبکه‌های خود تبلیغات آثار سینمای ایران را می‌کند و آنقدر پخش تیزرها در آن تکرار می شود که مخاطب را به سالن سینمای می کشاند که تا اینجا هیچ اتفاق بدی برای سینمای ایران رخ نداده، حالا برای این عمل یا حرکت جم می‌توانیم سناریو بنویسم و آن را سیاست ضد فرهنگی خطاب کنیم.

وی افزود: چون جم دست بر روی پخش تیزر آثاری که در کشور ایران ساخته شده و پروانه نمایش گرفته است، ایستادگی کنیم و برای اکران آن مشکلاتی را به وجود بیاوریم، بالاخره این فیلم‌ها دارای پروانه نمایش هستند و اگر اعلام می‌کنیم که جم اهدافی را از پخش تیزرهای آثار سینمایی ایران دارد. این شبکه چه اهدافی را می تواند دنبال کند؟ اصلا بنا را بر این می گذاریم که جم هدفمند فعالیت می کند ولی باید بدانیم که چه سودی از تبلیغ این آثار کسب می کند؟ اگر متوجه شدیم که جم از این مسئله منفعتی کسب می کند، جلوی آن می ایستم و نمی‌گذاریم شبکه‌ای که برنامه‌های آن در راستا با ارزش‌های فرهنگی کشورمان نیست، آثار سینمایی داخلی را تبلیغ کند.

حسودی به جم

دری با اشاره به اینکه چرا باید به جم حسودی کنیم، گفت: اصلا فرض را بر این بگذاریم که جم هدفمند تیزرهای آثار سینمایی ایران را پخش می کنند، آیا یک نظام حکومتی باید با این شبکه مقابله کند، تبلیغات آثار آنطور که ما تماشا می‌کنیم پول و سودی را به جم نمی رساند، مردم ایران به خاطر آثار سینمایی جم را تماشا نمی کنند، چون جم را می بینند، تبلیغات آثار سینمایی را در آن مشاهده می کنند و اتفاقا اگر این رویه تبلیغات آثار سینمایی ایرانی در جم متوقف نشده است مخاطبان این شبکه از آن دلزده و دلسرد می شوند، چرا که بیشتر از ۲ ماه است مخاطبان جم تماشای تبلیغات فیلم‌های ایرانی را در آن می‌بینند. اگر تبلیغات آثار ایرانی در این شبکه قطع شود مردم بهتر و بیشتر از تماشای سریال های  جم استقبال می کنند.

کارگردان “کیف انگلیسی” با اشاره به اینکه جم خودش را لوس می کند و می خواهد بگوید که اقتصاد ملی ایران را دوست دارم، گفت: باید ارزیابی تاثیرگذاری جم در سینما خیلی محرمانه صورت می گرفت چرا که الان مدیران جم در خلوت خود می گویند با تبلیغ رایگان چند فیلم سینمایی نظام حکومتی و حقوقی به دنبال ما راه افتاده است و احساس می کند نظامی که در چپ و راست خاورمیانه منافع دارد به فکر مبارزه با ما است.

وی ادامه داد: سران قوه قضائیه  یا هر نهاد دیگری باید هوشمندانه برنامه های جم را رصد کنند و اهداف آن را شناسایی کند نه اینکه یک نظام حکومتی سریعا در مقابل آنها درآید و چون به مسئولان جم دسترسی ندارند، تهیه‌کننده داخلی را نقره‌داغ کنند، آیا آب به آسیاب دشمن نریخته‌ایم؟ چنین برخوردهای اصلا در شأن نظام نیست، نظام باید از شکل گیری جم جلوگیری می‌کرد و حالا اگر می توانند به صورت قانونی جلوی پخش جم را بگیرند تا فرکانس آن روی آنتن ایران نیاید، بگیرند، اگر نه که اصلا این شبکه را به حساب نیاورند.

image_print

مطالب مرتبط

وحید جلیلوند
نوشته‌ی بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

آخرین مطالب

تبلیغات

ویژه ها

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.