1

فرمانداری یک زن در شهری مرزی واقع در جنوب زاهدان+عکس

سینماژورنال: هرچقدر هم که کارگردانان و تهیه کنندگان سینما و تلویزیون از فقر سوژه و تکراری شدن فیلمنامه های پیشنهادی بگویند اما همچنان کشور ما پر است از سوژه های کاملا جذاب و غیرتکراری.

به گزارش سینماژورنال یکی از این سوژه ها، ماجرای زنی است که به فرمانداری شهرستانی به نام “قصرقند” در استان سیستان و بلوچستان رسیده است.

این زن حمیرا ریگی نام دارد. وی از جامعه بانوان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان متولد 1354 است و بعد از کسب تجربه در نهادهایی مانند بهزیستی و بخشداری و شورای شهر به عنوان فرماندار “قصرقند” انتخاب شده است.

قصرقند در 600 کیلومتری جنوب زاهدان و حدفاصل شهرستانهای چابهار، نیکشهر و سرباز با داشتن آب فراوان و هوای مرطوب قطب کشاورزی به ویژه در محصولاتی همچون انبه، برنج، خرما و پرتقال محسوب می شود.

حمیرا ریگی
حمیرا ریگی

انتخاب یک فرماندار اهل سنت

حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور یازدهم در امور اقلیتها و اقوام در گفتگویی با “سولماز ایکدر” در سالنامه “شرق” یکی از دستاوردهای دولت جدید را باز کردن فضا برای استفاده از کارشناسان زن در حیطه اجرایی دانسته است.

وی با اشاره به بانویی که فرماندار “قصرقند” شده است می گوید: قصرقند از شهرهای مرزی ماست و این تصور وجود دارد که آنجا مقررات سخت مذهبی وجود دارد و تصور می رفت هیچ کس در چنین جایی تحمل یک فرماندار زن را ندارد اما دولت در یک اقدام شجاعانه با انتخاب یک بانوی اهل سنت به عنوان فرماندار نشان داد که این تصورات خطاست.

این ذهن متعصب تهران نشینان است که می گوید “قصرقند” ناامن است

یونسی می افزاید: انتصاب یک زن در سمت فرمانداری که یک پست سیاسی-امنیتی است آن هم در نقطه ای مرزی نشان از قصد دولت برای حل مسائل دارد. البته که قصرقند ناامن نیست بلکه در ذهن متعصب برخی تهران نشینان، اهالی اصفهان، شیراز و نظایر آن ناامن است. برداشتن این گام به نفع اقلیتها و اقوام بسیار مهم و تاثیرگذار است.

حمیرا ریگی
حمیرا ریگی در کنار همسر و فرزندان/ برای وضوح، کلیک چپ کنید

قابل توجه نیکی کریمی و تهمینه میلانی

به گزارش سینماژورنال به نظر می رسد زندگی این زن و پروسه ای که او تا انتخاب شدن به عنوان فرماندار یک شهرستان مرزی پیموده سوژه ای کاملا جذاب برای ساخت یک مستند یا حتی یک درام بلند سینمایی باشد.

آن طیف از فیلمسازانی مانند تهمینه میلانی یا نیکی کریمی که همواره علاقمند به ساخت آثاری با محوریت زندگی زنان ایرانی بوده اند چنین سوژه ای را از دست ندهند بخصوص که حمیرا ریگی به اندازه زندگی حرفه ای در زندگی خانوادگی هم آدمی موفق بوده و طوری پیش رفته که بتواند تعادل را در هر دو حیطه ایجاد کند.