1

یک سکانس سینمایی: عضو زن شورای شهر از بازی با بچه‌هایش می‌گوید…

سینماژورنال: درباره زندگی زنان در سینما و تلویزیون ما محصولات تصویری زیاد تولید شده است.

در این تصاویر هم چهره هایی از زنان روستایی عزتمندی را دیده ایم که با کارگری یا کشت و زرع به رونق اقتصاد خانواده  کمک میکنند و هم زنانی شهرنشین که با کارمندی در ادارات دولتی یا خصوصی تلاش دارند چرخ خانواده را بچرخانند.

به گزارش سینماژورنال اما یکی از مغفول ترین کاراکترهای زنانه در سینما و تلویزیون ما کاراکتر زنانی است که در عرصه سیاست حضور دارند. از جمله این زنان فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران است.

وی که مدیرعامل شرکتی است مرتبط با اکتشاف و استخراج و صدور سنگ آهن، مادر چهار فرزند بوده و سعی دارد زندگی خانوادگی و زندگی شغلیش را به موازات هم پیش ببرد. دانشور در گفتگو با “شرق” درباره برخی ویژگیهای زندگی زنان شاغل سخن گفته است.

سینماژورنال متن کامل گفته های او را ارائه می دهد:

 شما هم مادر هستید و هم فعال موفق اقتصادی، فکر می‌کنید دولت به مسئله حضور زنان در عرصه اجتماعی چه کمکی می‌تواند بکند؟ 
نیازهای زنان باید دیده شود؛ نیاز به فعالیت اجتماعی و نیاز به اشتغال و نیاز به ارتقا. باید تسهیل‌گری‌هایی در سطوح مختلف برای بانوان در نظر گرفته شود حتی تسهیلاتی برای رفت‌و‌آمد و… خود من بارها با این مشکل مواجه بودم که در جلسات شش صبح نتوانسته‌ام حضور داشته باشم چون به‌عنوان یک مادر، باید صبح‌هایم در اختیار فرزندانم باشد.
‌ با توجه به اینکه در اروپا قانونی تصویب شده که درصد مشخصی از مدیران ارشد هر نهادی را باید بانوان تشکیل دهند، به نظر شما در آینده چنین اتفاقی در ایران هم خواهد افتاد؟ 
این یک ایده انگیزشی خوب است که به مادران و زنان بها داده‌اند. در کشور ما هم می‌تواند این امر وجود داشته باشد. باید در کشور ما فرصت‌های برابر به زنان داده شود. در همه عرصه‌ها، ما زنان توانمند بسیاری داریم که توانایی‌هایی دارند؛ اما فرصت‌های مدیریتی به‌سختی به آنها داده می‌شود.
‌ فکر می‌کنید تفاوت زنان موفق ایرانی و توانمندی‌هایشان با زنان کشورهای دیگر چیست؟ 
ما در همه‌جای جهان زنان توانمند بسیاری داریم اما وجه تمایز زنان موفق و توانمند ایرانی با دیگر زنان موفق دنیا در تلاششان برای حفظ نهاد خانواده است. موفقیت دیگرِ زنان ایرانی علاوه‌بر موفقیت‌های سیاسی و علمی‌ و هنری‌شان، تلاش تام برای حفظ نهاد خانواده است. این ویژگی سبب شده حتی وقتی زنان ما در عرصه‌های مختلف در مجامع بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند موجب اعجاب دیگر زنان نخبه دنیا می‌شود. وقتی نمایندگان سازمان بین‌المللی کار به ایران آمدند و محیط کار مرا دیدند، نکته‌ای که برایشان تحسین‌برانگیز بود این بود که من مادر چهار فرزندم. متعجبانه از من می‌پرسیدند چطور است که با وجود چهار فرزند در عرصه‌های معدن، سیاست و اجتماع فعالید؟ و می‌گفتند ما در کشورمان زن‌های موفق، زیاد داریم ولی اغلب این زنان مجردند یا در صورت تاهل فرزندی ندارند. اگر زنان موفق ایرانی به دنیا معرفی شوند، الگوهای انگیزه‌بخشی برای دیگر زنان در سراسر دنیا خواهند بود. به همه اینها محدودیت‌های فرهنگی‌ای که زنان ایرانی با آن مواجه هستند و با وجود این محدودیت‌ها، تلاش می‌کنند و حضور اجتماعی موثر دارند را اضافه کنید. امیدوارم زنان ما، مثلا در اتاق بازرگانی یا دیگر بخش‌های بازرگانی فرصت‌های خوبی برای حضور جدی‌تر داشته باشند.
‌ خوب این نکته هم مهم است چطور تصمیم گرفتید چهار فرزند داشته باشید؟ 
ابدا یک فرزند را برای ادامه‌دادن راه فعالیت‌های متنوعی که دارم، کافی نمی‌دانستم و از اول داشتن چهار فرزند را مناسب می‌دانستم. خدا هم کمک کرد و حالا دو دختر و دو پسر دارم. یک‌چیز دیگر که برایم اهمیت داشت این بود که اصلا از تنهابودن بچه حس خوبی ندارم، چون تک‌فرزندی باعث می‌شود یک‌سری خصوصیات مثل قابلیت برقراری رابطه استاندارد در او از بین برود و او را در زندگی آینده اجتماعی‌اش دچار مشکل کند. خوشبختانه الان بچه‌هایم تنها نیستند و هوش هیجانی‌شان در کنار هم به‌خوبی رشد می‌کند.
شب‌ها که به خانه برمی‌گردم هم با آنها بازی‌ای می‌کنم که مناسب سن هر چهارتایشان است. اینکه تنها نیستند و در همه تجربه‌ها می‌توانند همراه هم باشند، به‌ویژه که من هم ساعات محدودی در خانه حضور دارم، به روند رشدشان بی‌شک کمک موثری خواهد کرد.