1

گزارش پرسش‌برانگیز یک رسانه اصولگرا⇐مدیرعامل فارابی که یک «ژن خوب» است مشغول سالن‌سازی در ملک میراث فرهنگی است؟؟!!

سینماروزان: تنها حدود سه ماه بعد از انتشار فهرست حمایتی فارابی و انتقاداتی که به خاطر عدم رویکرد منطقی در تخصیص بودجه ها به مدیران این نهاد صورت گرفت، یک رسانه اصولگرا از تلاشهای مدیرعامل این نهاد برای سالن سازی خبر داده است.

رسانه «جوان آنلاین» از سالن سازی علیرضا تابش که از خواهرزادگی رییس اصلاحات تا مدیریت فارابی پیش رفته در ساختمان این بنیاد که متعلق به میراث فرهنگی است خبر داده و به طرح این پرسش پرداخته که آیا این سالن‌سازی با دریافت مجوزهای لازم خبر داده است.

گزارش «جوان آنلاین» را با ذکر این توضیح بخوانید که سینماروزان آماده است توضیحات مدیرعامل فارابی درباره این گزارش را بی کم و کاست منتشر کند:

در حالی که ساختمان بنیاد سینمایی فارابی یا همان ساختمان قوام که موزه آبگینه هم در آن قرار دارد جز اماکن میراث فرهنگی کشور به حساب می‌آید و سازمان میراث فرهنگی به فارابی مهلت داده تا این ساختمان را ترک و به جای دیگر نقل مکان کند حالا خبر رسیده که مدیران فارابی قصد دارند در این بنای تاریخی تغییراتی انجام بدهند و این تغییرات هم چیزی نیست جر ساختن یک سالن سینما!

 موضوع تغییر کاربری ساختمان بنیاد سینمایی فارابی به موزه در دولت دهم توسط سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد و مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پیگیری ها، توضیحات مکتوب و شفاهی ارائه کردند و پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور را مبنی بر تغییر کاربری ساختمان فعلی بنیاد سینمایی فارابی به دلیل مشکلاتی که برای این بنیاد پیش خواهد آورد فعلا به صلاح ندانستند و قرار شد که در یک روند این ساختمان به سازمان میراث فرهنگی پس داده شود.

در این جلسه با تاکید بر تاریخچه استقرار بنیاد فارابی در خانه تاریخی قوام السلطنه، فعالیت فرهنگی هنری بنیاد فارابی را همسو با اهداف و مقررات میراث فرهنگی دانستند و در نهایت مقرر شد با توجه به تعاملات دو دستگاه دولتی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، در چارچوب مقررات میراث فرهنگی این بنا همچنان در اختیار بنیاد سینمایی فارابی باشد و همچنین چارچوب‌های حفاظتی و مرمتی میراث فرهنگی در این بنای تاریخی رعایت شود.

 حالا خبر رسیده است که مدیران سینمایی فارابی قصد دارند سالن کوچکی سینمایی را که معولا از آن برای نشست‌های خبری و پخش فیلم برای افراد خاص در مناسبت‌های خاص استفاده می‌شود را تخریب و به جایش یک سالن سینمایی مدرن و بزرگ بسازند.

نکته مهم این است که آیا مدیران فارابی مجوز‌های لازم برای این تغییرات را از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری کسب کرده است یا خیر؟ نکته دیگر این است که در شرایط نامساعد اقتصادی کشور هزینه میلیاردی برای ساخت یک سالن سینمایی که اصلا هم معلوم نیست بناست به چرخه اکران کمک کند یا فقط مخصوص میهمانان ویژه مدیر فارابی و دوستان نزدیک و آشنایان در ایام خاص است چه توجیهی خواهد داشت؟