1

نقشه تازه GEM براي تيغ‌زدن بيننده‌هايش!

سینماروزان: شبكه تلويزيوني GEM قصد دارد با پايان دادن به پخش رايگان تعدادي از شبكه‌هايش، دسترسي به آنها را منوط به داشتن رسيور (گيرنده) اختصاصي كند، به همين منظور اين شبكه اقدام به فروش رسيورهايي كرده است كه صرفاً شبكه‌هاي متعلق به GEM را پخش مي‌كنند.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «جوان» شبكه GEM تا به امروز به دلايل مختلفي توانسته نامش را در بين بيننده‌هاي ماهواره مطرح كند؛ شبكه‌اي كه سريال‌هاي تركي را به طور وسيعي دوبله و پخش كرد و در اين رابطه سراغ دوبلورهاي صداوسيما رفت، بعد از آن روند توليد فيلم و سريال به زبان فارسي را آغاز كرد و توانست با ايجاد چندين شبكه مختلف، بخشي از آگهي‌هاي بازرگاني شركت‌هاي ايراني را با قيمت‌هاي نازل پخش كند. البته همه اين شهرت‌ها هميشه مطلوب نبود و مدير اين شبكه كه سابقه عضويت در گروهك منافقين را داشت، در يك حادثه مشكوك به رگبار بسته و كشته شد تا اسم پليس تركيه از امكان دست داشتن گروه‌هاي مافيايي در قتل وي خبر دهد و پاي فعاليت‌هاي مافيايي نيز به پرونده قطور ابتذال‌هاي فرهنگي اين شبكه باز شود.

GEM يك بار زماني كه اكثر شبكه‌هاي فارسي‌زبان روي ماهواره هاتبرد حضور داشتند، تصميم عجيبي گرفت. سعيد كريميان مالك GEM كه با كشور‌هاي عربي مراودات مشكوكي داشت، دستور داد تا اين شبكه از هاتبرد به ماهواره گمنامي به نام «ياه ست» مهاجرت كند. «الياه سات» كه متعلق به امارات متحده است و دفترش در ابوظبي قرار دارد، فعاليت منطقه‌اي دارد و بيشتر منطقه خاورميانه و آفريقا را پوشش مي‌دهد. دليل اقدام كريميان خيلي زود مشخص شد. وي كه در كنار فعاليت رسانه‌اي تجارت مي‌كرد، با شركاي اماراتي‌اش بيزنس تازه‌اي به راه انداخته بود و گفته مي‌شود واسطه‌گري و بازاريابي غير مستقيم حضور شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان در ياه‌ست بر عهده وي قرار داشت. اماراتي‌ها و كريميان از اينكه شبكه‌هاي فارسي زبان براي داشتن مخاطب فركانس ياه‌ست مي‌خريدند و به اين ماهواره مي‌آمدند، سود خوبي به جيب مي‌زدند. بالا بودن مخاطبان شبكه GEM بسياري از شبكه‌هاي فارسي‌زبان را دست به جيب كرد تا براي دور نماندن از قافله، به ماهواره «ياه ست» بيايند. حتي شبكه‌هاي لس‌آنجلسي كه اغلب با گدايي و درخواست كمك مالي از بيننده‌هايشان برپا هستند هم خودشان را به ياه ست رساندند.
مرگ مشكوك سعيد كريميان كه گويا شبكه GEM تمايلي به پرداختن به آن ندارد، باعث شد تا مجموعه شبكه‌هاي GEM دچار تغييراتي شود و اكنون اين شبكه مدعي است كه مي‌خواهد به پخش رايگان تعدادي از شبكه‌‌هايش پايان دهد. GEM آگاهانه برخي از شبكه‌هايش را كه مي‌تواند مخاطب بيشتري داشته باشد و جذابيتش باعث جلب توجه شود‌،از فهرست شبكه‌هاي رايگان خارج و با ساخت رسيور اختصاصي اعلام كرده است كه اين شبكه‌ها صرفاً از طريق اين رسيور قابل‌دريافت خواهد بود. از نيمه آذرماه و به مرور شبكه‌هاي GEM به رسيورهاي موسوم به «لاينز» كوچ مي‌كنند. گروه لاينز متعلق به خود GEMTV است و گويا اينبار مديران اين شبكه تمايلي ندارند كه اماراتي‌ها را در درآمد با‌لقوه اين كاسبي شريك كنند. 
اكنون بايد پرسيد كه رسيورهاي اختصاصي چطور به ايران رسيده‌اند؟ آيا اين گيرنده‌ها هم از مسيرهاي سنتي يعني كشورهاي تركيه و عراق به ايران قاچاق مي‌شوند يا شايعاتي كه درباره فعاليت GEM در داخل ايران وجود دارد، در مورد رسيورها هم صدق خواهد كرد!
موضوع دوم نيز ميزان استقبال از گيرنده‌هاي اختصاصي است. تا پيش از اين شبكه‌هاي ايراني جزو شبكه‌هاي رايگان ماهواره‌اي بوده و اغلب ايراني‌ها تمايلي به خريد كارت‌هاي شبكه‌هاي پولي نداشتند. در عوض بازار هك يا تقلب در شكستن كد‌هاي شبكه‌هاي پولي غالباً گرم بوده است. اين بار GEM ريسك كرده و مي‌خواهد ميزان دست به جيب‌شدن ماهواره‌بين‌ها را بسنجد؛ كاري كه ممكن است در نهايت به يك بيزنس پر سود براي اين شبكه تبديل شود.
براي همين از همان ابتدا به بيننده‌هاي GEM هشدار داده شده‌است كه رسيور تقلبي نخرند! احتمالاً موفقيت GEM در به دست آوردن مشتري براي رسيورهايش مي‌تواند بار ديگر شبكه‌هاي فارسي‌زبان را به تقلا بيندازد تا آنها هم از اين امكان بهره‌مند شوند و از اين طريق نيز درآمد مضاعفي براي گردانندگان GEM به وجود آيد. البته احتمال ديگري نيز وجود دارد كه بعد از مرگ كريميان، اين شبكه دچار اشتباه در تصميم‌گيري شده‌است و ريسك ايجاد رسيور اختصاصي با تمايل‌نداشتن بينندگان فارسي‌زبان براي خريد گيرنده‌ها، به يك شكست تجاري تبديل شود و مخاطبان اين شبكه‌ها ترجيح دهند خود را با ديگر شبكه‌هاي فارسي‌زبان سرگرم كنند. GEM كه دفتر اصلي‌اش در تركيه قرار دارد، تلاش‌هاي متعددي براي متفاوت‌بودن با ديگر شبكه‌هاي ماهواره‌اي داشته است، از جمله توليد سريال‌هاي فارسي‌زبان كه در ابتدا با جذب چند بازيگر سينما و تلويزيون از ايران، سر و صداي زيادي را به همراه داشت و بعد با شكست و جدايي بازيگران روبه‌رو شد، اكنون نيز بايد ديد اين تلاش براي متفاوت‌بودن در داشتن رسيور اختصاصي به تجربه شكست‌خورده سريال‌سازي منجر مي‌شود يا خير!