سینماروزان/حامد مظفری: گیورگی اواشویلی فیلمساز گرجی که با فیلمی به نام «خبیولا» به جشنواره جهانی فجر آمده است معتقد است به اینکه جوایزی مانند اسکار نقش مهمی در کارنامه فیلمسازان ندارند و این مخاطبان عام هستند که باید از فیلم خوششان بیاید.
این فیلمساز گرجی که در «خبیولا» با لحنی نمادگرایانه به نقد دیکتاتوری پرداخته است درباره وجهه سیاسی فیلمش به سینماروزان گفت: این فیلم سیاسی نیست بلکه داستان زندگی همه آنهایی است که در توهم برتری بر دیگران زندگی میکنند و در عین حال نقد آنهایی است که با سرویس دهی بی جهت به چنین آدمهایی باعث افزایش دردسر میشوند.
گیورگی اواشویلی که تاکنون دو بار نماینده گرجستان در اسکار بوده در این باره بیان داشت: اسکار مهم نیست؛ مهم این است که فیلمتان مخاطب داشته باشد!! من سعی میکنم در این قبیل مسائل خودم را درگیر نکنم. همیشه معتقد بودم بهمحض اینکه فیلمم را تمام میکنم باید خودم را کنار بکشم. کسانی هستند که این کارها را انجام بدهند، فیلم هم خودش کار خودش را انجام میدهد. من حتی برای افتتاحیه نمایش فیلم در آمریکا هم نرفتم. برایم اهمیتی نداشت. اعتقادی ندارم که بعد از پایان فیلمبرداری همچنان باید در کنار فیلم ماند. این مخاطبان عام هستند که باید از فیلم خوششان بیاید و مابقی سلیقه است.
این کارگردان گرجی با اشاره به بازار مساعد گرجستان برای سینمای ایران گفت: تاریخ فرهنگیمان در نقاط زیادی به هم شباهت دارند و حتی ما شخصیت و فیزیولوژی مشابهی هم داریم. من اینجا احساس میکنم در خانه خودم هستم. در سینما هم ایران و گرجستان هر دو سابقه طولانی دارند. از لحاظ شباهت میتوانم بگویم که کارهای هر دو کشور بر روی انسان تمرکز دارند. بیشترین شباهت بین آثار سینمایی ایران و گرجستان این است که علاقه، سوژه و تمرکز اصلی همیشه بر انسان، دلیل زندگی و آن چیزی است که در درون بشر میگذرد.
کارگردان «خبیولا» ادامه داد: باید بر روی بازاری که میتواند سینمای ایران در گرجستان داشته باشد، کار شود. این وظیفه مدیران فرهنگی دو کشور است که در این حیطه ها سرمایه گذاری کنند و شرایط اکران آثار طرفین را فراهم کنند.