1

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان تاکید کرد⇐اکران در شرایط فعلی، جز فیلم‌سوزی نتیجه دیگری ندارد!/دشمنی دیرینه تلویزیون با سینما باعث ایجاد مشکل بر سر تبلیغات فیلمها شده!/انحصار وی‌او‌دی‌ها و قرارگیری در اختیار یک عده رانتخوار، باعث شده اکران آنلاین به سوددهی نرسد!/بسیاری از اهالی سینما بیکار شده‌اند و برای امرار معاش سراغ مسافرکشی رفته‌اند!/برای این دولت، کلیت هنر به خصوص سینما و تئاتر در اولویت قرار ندارد!!

 

سینماروزان: عدم حمایت جدی دولت از هنرمندان سینما در دوران کرونا، مشکلی است که با وجود همه نقدها همچنان ادامه دارد. تعطیلی سینماها باعث شده آمار بیکاران سینما بالا برود و دولتی که کم بودجه پشتیبانی یا بودجه برای برگزاری جشن و جشنواره ندارد، باید به کمک سینماگران بیاید.

سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به خبرگزاری مهر گفت: متاسفانه شرایط فعلی شرایط مناسبی برای اکران فیلم نیست، برخی از دوستان معتقدند که نباید سینماها حتی یک روز هم تعطیل شود و باید به هر قیمتی سینماها را باز نگه داشت، من چندان به این طرز فکر اعتقادی ندارم. ما در شرایط ویژه‌ای هستیم و باید به خاطر داشته باشیم که جان مردم عزیزتر از کل سینمای ایران است و نباید جان مردم را به خطر بیاندازیم.

این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: درست است که می‌گویند رستوران‌ها باز است و مردم از آن استقبال می‌کنند، اما باید این را به خاطر داشته باشیم که درصد مرگ بر اثر کرونا افزایش پیدا کرده و این مساله، بسیار مهم است و به همین دلیل نباید بیشتر از این جان مردم را به خطر اندازیم.

هاشمی ادامه داد: اقتصاد سینمای ایران از راه گیشه تأمین می‌شود و به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از اهالی سینما بیکار شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها برای امرار معاش سراغ مسافرکشی رفته‌اند! دولت باید فکری برای این شرایط ویژه داشته باشد، البته این دولت برایش کلیت «هنر» به خصوص سینما و تئاتر در اولویت قرار ندارد و این نگاه در بین مدیران فعلی نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: نگاهی به آمار و ارقام فروش سینماها نشان می‌دهد امسال هیچکدام از فیلم‌ها فروش چندان مناسبی نداشته‌اند چرا که تبلیغات مناسبی هم در این زمینه صورت نگرفت. البته این مساله هم بیشتر به دلیل دشمنی دیرینه تلویزیون با سینما است و سال‌ها است تلویزیون و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر تبلیغات فیلم‌های در حال اکران با هم مشکل دارند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شوکران» بیان کرد: در حال حاضر صلاح نمی‌دانم که فیلم‌ها در سینماها اکران شوند، چرا که جز فیلم‌سوزی نتیجه دیگری ندارد، البته برخی از دوستان می‌گویند که باید فیلم مخاطب‌پسندی را در سینما اکران کنیم تا مخاطب به سینما کشیده شود، شخصاً معتقدم این نوع نگاه هم اشتباه است و نباید چنین کاری کرد. فیلم پرفروش یعنی حضور مردم در سینما و حضور مردم در سینما در چنین شرایطی تنها جان مردم را بیشتر به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: اگر فیلم‌ها در سینماها اکران نشوند، می‌توانند اکران آنلاین در وی‌اودی‌ها داشته باشند که این مساله نیز خود با مشکلاتی مواجه است. مثل اینکه با نمایش فیلم در این پلتفرم‌ها به سرعت در شبکه‌های ماهواره‌ای نمایش داده می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما در چرایی عدم سوددهی اکران آنلاین تاکید کرد: متاسفانه وی‌اودی‌ها در معرض انحصار یک عده آدم خاص که احتمالاً به دنبال رانتخواری هستند، قرار دارد که مانند هر انحصار دیگری مانع سوددهی شده اما در صورتی که شرایط مناسبی فراهم شود می‌توان از این پلتفرم‌ها استفاده کرد. اگر نتوانستیم از وی‌اودی‌های داخلی استفاده کنیم، می‌توانیم فیلم خود را سایت‌های خارجی نیز نمایش دهیم که این خود شاید گشایشی شود برای گذر از این مشکلات.