1

در نشست خبری جشنواره مقاومت مطرح شد⇐ارگانهای ذینفع، اوضاع اقتصادی خراب را بهانه کردند تا از این جشنواره حمایت نکنند!!/عجیب است که اوضاع اقتصادی خراب فقط باعث محدودیت جشنواره مقاومت می‌شود و دیگر جشنواره‌ها نه تنها کمبود بودجه ندارند بلکه بودجه‌شان بیشتر هم می‌شود/از بودجه ۳میلیاردی سال قبل به بودجه ۲٫۴میلیاردی در سال جدید رسیدیم!!/خیلی از نهادهای انقلابی صریحا گفتند هیچ حمایتی از جشنواره مقاومت نمی‌کنند! /رییس سازمان اوج گفت به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند به ما کمک کند!!!/عجیب است که بودجه می‌گیرند برای حمایت از سینمای انقلاب اما از جشنواره مقاومت حمایت نمی‌کنند!/پردیس چارسو برای تخصیص به جشنواره مقاومت، ۴۰۰ میلیون طلب کرد ولی به دلیل کمبود منابع نتوانستیم این رقم را تأمین کنیم!!/حداقل دوازده جشنواره با مضمون مقاومت در جهان داریم اما ارگانهای تولیدکننده محصولات مقاومت آن قدر دچار رخوتند که محصولاتشان را به چنین جشنواره‌هایی هم عرضه نمی‌کنند!/باعث تأسف است که از سینماگران شاخص ژانر جنگ و دفاع مقدس در محافل دولتی تجلیل نمی‌شود به بهانه اینکه وظیفه جشنواره مقاومت است که از آنها تجلیل کند!!

سینماروزان: نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت درحالی با حضور محمد خزاعی دبیر و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد که فشارهای اقتصادی وارده بر جشنواره و عدم حمایت ارگانهای متولی از جشنواره، از جمله مباحثه مطروحه در نشست بود.

در ابتدای نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره با تعریض به فقدان حمایت کافی از تنها جشنواره استراتژیک سینمای ایران گفت: من به عنوان منتقد سینما معتقدم جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند فراتر از یک جشنواره و فستیوال سینمایی باشد چرا که سایر رویدادهای فرهنگی مرتبط معمولا در این زمینه محدودیت هایی دارند. امیدواریم با مهرورزی بیشتر ارگانهای مسئول، جشنواره مقاومت بتواند پرقدرت‌تر از قبل ادامه دهد!

به دنبال وی محمد خزاعی دبیر جشنواره نیز با اشاره به قدمت این جشنواره به گلایه از کم لطفی ها پرداخت و گفت: امسال دچار مشکلات عدیده ای در برگزاری جشنواره هستیم; ارگانهای ذینفع به بهانه اوضاع اقتصادی خراب جامعه از حمایت سرباز زدند اما در نهایت بنیاد روایت و انجمن دفاع مقدس با تأمین کف بودجه شرایط راه اندازی جشنواره را فراهم کردند!

محمد خزاعی در جایی دیگر از صحبهتای خود به شفاف سازی درباره بودجه پرداخت و گفت: بودجه مصوب جشنواره در ادوار گذشته 3میلیارد بوده اما در دوره اخیر بودجه ابتدا نصف شد و بعد با رایرنیهای فراوان بودجه به 2.4 میلیارد رسید که نسبت به بودجه محافل دولتی که وجه استراتژیک ندارند، رقم کمی است!!

محمد خزاعی با انتقاد از فشارهای وارده برای تعطیلی جشنواره مقاومت گفت: این دوره را هم با همه کمبودها برگزار میکنیم تا دوره های بعد فضا شفافتر شود و به تصمیم گیری بهتری درباره ادامه کار برسیم.

خزاعی تأکید کرد: عجیب است که فقط جشنواره مقاومت است که درگیر کمبود بودجه می‌شود و هیچ کدام از جشنواره های دیگر مشکل بودجه که ندارند بلکه بودجه‌شان افزایش هم می‌یابد!!

محمد خزاعی با انتقاد از ارگانهای متولی گفت: خیلی از نهادهای انقلابی صریح گفتند هیچ حمایتی از جشنواره مقاومت نمیکنند! من نفهمیدم چرا؟ بودجه میگیرند برای حمایت از سینمای انقلاب و حتی از جشنواره مقاومت حمایت نمیکنند!

خزاعی ادامه داد: رییس سازمان اوج گفت به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند به ما کمک کند!!!

محمد خزاعی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود بودجه نتوانسته اند پردیسی برای جشنواره پیدا کنند بیان داشت: پردیس چارسو برای تخصیص به جشنواره مقاومت، 400 میلیون طلب کرد و ما بدلیل کمبود منابع نتوانستیم این رقم را تامین کنیم و در نتیجه جشنواره در سینما فلسطین برگزار خواهد شد!

محمد خزاعی با بیان نقصان تولید آثار مقاومت در سینمای حرفه ای گفت: هرچند کمتر از ده درصد تولیدات سینمای بلند به مقاومت و دفاع مقدس میپردازد و آنها هم اغلب متعلق به ارگانهایند اما در جشنواره مقاومت با رشد محسوس تولیدات بخش خصوصی در حیطه های کوتاه و مستند روبروییم.

محمد خزاعی با اشاره به تلاشهایش برای کمک به اکران جهانی فیلمهای برگزیده جشنواره مقاومت گفت: در دوازده کشور جهان از سوریه تا عراق و هند و کنیا و لبنان هفته فیلم داشتیم برای اکران فیلمهای برگزیده مقاومت!

خزاعی ادامه داد: رهبری اخیرا تأکید کردند بر عرضه جهانی محصولات دفاع مقدس پس هم ارشاد و هم ارگانهایی مانند اوج باید حمایت کنند از عرضه فیلمهای دفاع مقدس در قالب هفته های فیلم مقاومت!

خزاعی افزود: حداقل دوازده جشنواره با مضمون مقاومت در جهان داریم اما ارگانهای تولیدکننده محصولات مقاومت آن قدر دچار رخوتند که محصولاتشان را حتی به چنین جشنواره هایی عرضه نمی کنند!!

وی بیان داشت: «روایت نو» را در جشنواره مقاومت راه انداختیم برای تشویق فیلم اولیها همان طور که در زمان دبیری فجر «نگاه نو» را راه انداختیم که اسباب معرفی برخی چهره های جوان به سینمای حرفه ای شد.

محمد خزاعی با تأکید بر تقدیر از پیشکسوتان سینمای جنگ در جشنواره مقاومت گفت: باعث تأسف است که از سینماگران شاخص ژانر جنگ و دفاع مقدس در محافل دولتی تجلیل نمیشود به بهانه اینکه وظیفه جشنواره مقاومت است که از آنها تجلیل کند!!

خزاعی درباره چگونگی حضور محصولات خودش در جشنواره گفت: هم «امپراطور جهنم» و هم «به وقت شام» از جشنواره خارج شدند چون زیبنده نیست با حضور من بعنوان تهیه کننده، این آثار در بخش رقابتی باشند و درباره حضورشان در بخش جنبی بزودی تصمیم گیری خواهد شد!

 دبیر جشنواره درباره حضور یک فیلمساز شناخته شده ضدّوهابیت گفت: «نجدت انزور» کارگردان «پادشاه شنها» با فیلم جدیدش به جشنواره خواهد آمد!!

دبیر جشنواره مقاومت درباره ماجرای تقاضای برخی فیلمسازان اسرائیلی برای حضور در جشنواره گفت: در ادوار پیشین هم فیلمسازان اسرائیلی برای ما فیلم فرستادند و در این دوره هم، همین طور! «هزاران بار کفایت نمیکند» از جمله فیلمهای اسرائیلی ارائه شده به جشنواره مقاومت بود که پذیرفته نشد!