1

توضیحات پرسش‌برانگیز جعفری جوزانی درباره ارتباط میان پروژه «کورش» و یک بانک بزرگ

سینماروزان: در اخبار مربوط به رونمایی از فاز صفر پروژه «کورش بزرگ» مسعود جعفری جوزانی بر رونمایی از یک کارت بانکی متعلق به بانک ملت در این مراسم تأکید شده بود(اینجا را بخوانید) و همین پرسشهایی را طرح می کرد درباره ارتباط این پروژه با بانک موردنظر.

به گزارش سینماروزان همین پرسشها موجب شد که مسعود جعفری جوزانی در مراسم رونمایی از فاز صفر پروژه به اختصار هم که شده در این باره توضیح دهد. آن هم نه توضیحات شفاف که توضیحاتی که پرسشهایی تازه خلق می کند.

جعفری جوزانی با اشاره به اینکه بناست برای پروژه اش یک شهرک سینمایی بسازد درباره ارتباط بانک ملت با پروژه اش بیان داشت: امروز اتفاق‌های بزرگی افتاده است، نه تنها یک فیلم را می‌سازیم بلکه شهری را بنا خواهیم گذاشت و قول می‌دهم که این اتفاق در ایران می‌افتد و کارهای باستانی ما را در آنجا خواهند ساخت و این مال همه مردم ایران می‌شود و کسی نمی‌تواند دست روی آن بگذارد.  ذهن‌های خوب از جمله؛ آقای دکتر صدیقیان و دوستان دیگر جمع شدند و از آن طرف جلسات متعدد با بانک ملت گذاشته شد و «کورش کارت» بیرون دادند و می‌گفتند در این مملکت این غیر ممکن است ولی منشور کورش را روی کارت گذاشتند که امروز رونمایی شد. این اتفاق افتاد و هر کسی می‌تواند از این کارت استفاده بکند و از تراکنش آن می‌توان در ساخت شهرک سینمایی «کورش بزرگ» استفاده شود و این مال مردم است و مال شخص نیست، که فردا در مورد آن حرف در بیاورند.        

آنچه جوزانی درباره استفاده از تراکنش یک کارت بانکی تازه رونمایی شده برای ساخت شهرک سینمایی «کورش» گفته قدری پرسش برانگیز است. مهمترین پرسش این است که هزینه ساخت شهرکی در ابعاد ایران باستان میلیاردها تومان میشود و در این شرایط چطور ممکن است با تراکنش یک کارت بانکی آن هم در کوتاه مدت بتوان هزینه ساخت این شهرک را فراهم آورد؟

این ادعا درست مانند ادعایی است که زمانی درباره تولید پروژه «موسی(ع)» طرح شد. به هنگام رکود گریبانگیر رسانه ملی در برهه ای از زمان تولیدکننده «موسی(ع)» هم از اعلام شماره حساب و جذب کمکهای مردمی برای ساخت این پروژه تاریخی سخن گفت اما یک سال بعد از این ماجرا به صراحت اعلام شد که کمکهای جذب شده آن قدر ناچیز است که توسط آن نمیتوان «موسی(ع)» ساخت. در این شرایط چطور می توان برای ساخت شهرک سینمایی «کورش» با تکیه بر تراکنش یک کارت تازه رونمایی شده پیش رفت؟

پرسش دیگر آن است که اگر بناست شهرک سینمایی کورش به صورت یک شهر باستانی ساخته شود این شهر در کدام زمین و با کدام مختصات جغرافیایی ساخته شود؟ و هزینه خرید این زمین از کجا می آید؟ از همان تراکنش کورش کارت؟ از همه مهمتر اینکه آیا مثلا وزارتخانه ای مانند راه و شهرسازی یا سازمانی مانند میراث فرهنگی در جریان ساخت این شهر هستند؟

پرسش بعدتر اینکه بعد از ساخت شهر، هزینه های هنگفت نگهداری آن از کجا می آید؟ باز هم همان تراکنش؟

بماند که در سالهای اخیر بخش عمده پروژه های تاریخی هالیوود نیز متکی به جای متوسل شدن به شهرکهای سینمایی که همواره محدودیتهای خاص خود را دارند بر تصویرسازیهای رایانه ای و تکنیک پرده سبز متوسل شده اند و در این ملک برای ساخت یک فیلم 90 دقیقه ای قبل از هر کار به فکر تخصیص بودجه برای ساخت شهرک می افتند.