1

توضیحات داریوش مهرجویی درباره تلاشهای ناکام برای تولید دو فیلم اقتباسی با همکاری گلشیری و دولت‌آبادی

سینماروزان: داریوش مهرجویی که بعد از «اشباح» نزدیک به پنج سال است و نتوانسته فیلم دیگری بسازد و تلاشهایش برای تولید قسمت دوم «سنتوری» هم به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده به تازگی از نقشه هایش برای ساخت دو فیلم اقتباسی با همراهی هوشنگ گلشیری و محمود دولت آبادی حرف زده است.

داریوش مهرجویی با اشاره به نثر شیوای گلشیری گفته است: هرچند بهترین اثر گلشیری «شازده احتجاب» است که فرمان‌آرا فیلمش را ساخت اما من و گلشیری داستان دیگری را به نام «قنات» با هم کار کردیم که خیلی قشنگ است. این فیلمنامه براساس یکی از داستانهای گلشیری است منتها کاراکترها را عوض کردیم و بسطش دادیم.

مهرجویی در چرایی عدم تولید «قنات» گفت: فیلمنامه را قبل از انقلاب نوشتیم. آن موقع فیلمنامه را رد کردند چون تم مذهبی جالبی دارد و گفتند ممکنست گرفتاری ایجاد کند. بعد از انقلاب هم که معلوم بود قبول نمیکنند چون نمادهای خاص خودش را داشت.

این نویسنده و کارگردان درباره مضمون «قنات» که بی شباهت به فیلم تلویزیونی «آسمان محبوب» اثر خودش نیست، اظهار داشت: کسی دچار سیر و سلوک عارفانه است و وارد قناتی میشود که خشک شده! قنات خشک شده و غلام داوطلب میشود به داخل قنات برود و بعد از دو روز که از زیرزمین درمی آید به آدم دیگری بدل شده!

داریوش مهرجویی با اشاره به همکاری ناکامش با محمود دولت آبادی گفت: یک فیلمنامه با نام «صلح و جنگ» را با محمود دولت آبادی نوشتیم که راجع به موشک پرانی و گریختن مردم از شهرها بود.

مهرجویی ادامه داد: داستان جالبی داشت اما موفق نشدیم بسازیمش چون بخاطر حساسیتهایی که روی نام دولت آبادی داشتند مجوزش صادر نشد.

مهرجویی درباره داستان «صلح و جنگ» بیان داشت: خودم تجربه های جالبی از دوران موشک پرانی داشتم و فیلمنامه را به صورت مشترک با دولت آبادی براساس همان تجریبات پی ریزی کردیم.