1

بعد از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، رییس کانون پخش‌کنندگان نیز توقیف خودسرانه «دشمن زن» توسط تصویرشهر را محکوم کرد⇐این رویه کاملا غیرقانونی است!/اگر این رفتار اصلاح نشود، اعضای کانون پخش‌کنندگان هیچ فیلم تازه‌ای در اختیار سینماهای تصویرشهر قرار نخواهد داد

سینماروزان: هرقدر که حوزه هنری در ماه‌های اخیر کوشیده با احترام به قواعد ارشاد و فراهم آوردن زمینه اکران تمامی فیلمهای مجاز و حتی «خانه دختر» و «عصبانی نیستم» در سینماهایش، قضاوت درباره محصولات را به مخاطبان بسپارد، تصویرشهر وابسته به شهرداری همچنان اصرار دارد که به مانند سنوات پیش، بعضی از فیلمهای پروانه نمایش گرفته را در سینماهای خود نشان ندهد.

سال گذشته این کمدی پرفروش «خالتور» بود که در سینماهای شهرداری ممنوع‌التصویر شد و حالا نیز پرمخاطب‌ترین فیلم اکران عیدفطر یعنی «دشمن زن» با ممنوعیت نمایش در سینماهای شهرداری مواجه شده است و کار به جایی رسیده که حسین فرحبخش تهیه‌کننده این فیلم به دنبال احقاق قضایی برآمده است.

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کنشگراترین صنف سینمای ایران اولین صنفی بود که با محکومیت رفتار تصویرشهر از شهردار تهران خواست به فکر حل مشکل پیش آمده باشد.(اینجا را بخوانید) و حالا کانون پخش کنندگان سینمای ایران نیز رفتار تصویرشهر را محکوم کرده است.

علی سرتیپی مدیر فیلمیران و رییس کانون پخش‌کنندگان با محکومیت رویه در پیش گرفته شده توسط تصویرشهر به سینماروزان گفت: در تازه‌ترین جلسه کانون پخش، رفتار خودسرانه ارگان‌هایی که نمایش فیلمهای مجاز را ممنوع می‌کنند مورد بررسی قرار گرفت و قاطبه همکاران این رفتار را محکوم کردند و بر این امر تأکید داشتند که وقتی شورای پروانه نمایش ارشاد مجوز فیلم را صادر کرده، دلیلی ندارد که یک ارگان و نهاد دیگر بخواهد نمایش آن فیلم را ممنوع کند.

سرتیپی با اشاره به تصمیم کانون پخش‌کنندگان در این باره ادامه داد: اعضای کانون پخش‌کنندگان مصوبه‌ای را به تأیید رساندند که بر طبق آن هر ارگانی که به مجوزهای ارشاد محل نگذارد و فیلمهای مجاز را در سینماهایش نمایش ندهد با بایکوت کانون پخش‌کنندگان مواجه خواهد شد و پخش‌کنندگان عضو کانون هیچ فیلم تازه‌ای را در اختیار این ارگان قرار نخواهد داد. بر این اساس اگر رفتار تصویرشهر اصلاح نشود هیچ فیلم تازه‌ای در اختیار سینماهای این ارگان قرار نخواهد گرفت.

رییس کانون پخش‌کنندگان خاطرنشان ساخت: این وظیفه همه نهادها و ارگانهای سینمایی است که به مجوزهای ارشاد احترام بگذارند. همین نهادها وقتی بناست فیلم تولید کنند با مجوز ارشاد فیلم را تولید می‌کنند و وقتی فیلمهایشان به اکران میرسد با مجوز نمایش ارشاد به سراغ اکران فیلمها میروند پس چه بهتر است که به پروانه نمایش ارشاد احترام بگذارند و شرایط نمایش تمامی فیلمهای پروانه‌دار را در سینماهایشان فراهم کنند تا صنوف سینمای ایران هم در تعامل با آنها حرکت کنند.